"אין שום הצדקה לירידות החדות בקבוצת דלק ואפריקה"

בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כיוון: "ירידת מחיר הנפט דומה להורדת ריבית במשק" ■ "יש תופעת עדר אצל המוסדיים"

בני מוזס / צילום: תמר מצפי
בני מוזס / צילום: תמר מצפי

מחירי הנפט קרסו בימים חמישי ושישי בשבוע שעבר, על רקע החלטת OPEC שלא לקצץ בתפוקה. ויש לא מעט אנליסטים המעריכים שהצניחה במחירים תימשך לפחות עד לרמה של כ-60 דולר לחבית. אנליסטים בדויטשה בנק ונומורה העריכו בסוף השבוע כי רק ברמה של כ-60 דולר לחבית יהיו הרבה חברות מפיקות באזורים שונים בעולם, כמו במפרץ מקסיקו ובתוך קנדה וארה"ב שיעברו להפסדים ולא יהיה כדאי להן לבצע הפקה.

ביום חמישי נרשמה ירידה חדה במחיר חבית מסוג "ברנט", שהמשיכה גם לתוך יום שישי ומחיר החבית סגר את השבוע על 70.02 דולר. מחיר חבית נפט "קל" הנסחר בארה"ב צנח ביום שישי ביותר מ-10% לרמה של 66.15 דולר.

בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כיוון, אומר בשיחה עם "גלובס" ש"חלק ממדינות OPEC כמו רוסיה ואיראן חייבות למכור נפט כי מצבן גרוע מאוד ופשוט אין להם ברירה. הרבה מדינות עושות עסקאות "מאחורי הגב" וזה בשוליים אבל כשהמחירים יורדים והפחד גובר זה משפיע הרבה יותר. קרנות גידור יודעות מה המצב והן לוחצות את המחירים עוד. כרגע האמוציות עובדות וזה משפיע. כרגע השכל לא עובד שם".

- מה ההשפעה של ארה"ב על המצב?

"ארה"ב הופכת ליצרן נפט מאוד משמעותי בעולם ואולי הם יעברו את סעודיה בתוך כמה שנים. כמות ההפקה של נפט מפצלי שמן עכשיו גבוהה אבל בתוך 4 שנים התפוקה מבארות כאלה יורדת בכ-80%. אם ארה"ב קונה פחות ופחות נפט כל חודש מבחוץ, וזה משפיע מאוד על השוק".

"בקנדה עולה להפיק בחולות הנפט כ-74 דולר לחבית. בארה"ב זה עולה כ-62 דולר. כלומר אם הנפט ימשיך לרדת אז נראה בקרוב הרבה מפיקים שיצמצמו את התפוקה וכשזה יקרה אז יהיה תיקון למעלה. לדעתי המחיר לא יחזיק הרבה מעמד מתחת ל-60-62 דולר לחבית כי ההיצע יקטן מאוד מהר והביקוש יגדל. אני מעריך שהמחיר יהיה סביב 68-75 דולר בעוד כמה שבועות".

- כמה זמן זה יחזיק מעמד?

"כנראה עד האביב. אז מתחילה עונת הנסיעות".

- ומה צפוי בטווח הארוך?

"עלות ההפקה הולכת ויורדת וזה ישפיע על מחיר הנפט. להערכתי יהיה איזון במחיר של 68-75 דולר גם בטווח הארוך, אלא אם מדינות OPEC ישנו מדיניות. יש גם התמתנות בצמיחה העולמית ובעיקר בסין וזה משפיע כמובן".

- יש סקטורים או מניות מומלצות?

"לדעתי מה שקרה היום בארץ עם מניות 'תמר' ו'לוויתן' זה רק אמוציות. אין הצדקה לירידות במניות קבוצת דלק, דלק קידוחים או אבנר. וגם אין הצדקה לירידות במניות אפריקה או כלכלית ירושלים שהיו אתמול או באג"חים שלהן. יש תופעת עדר אצל המשקיעים המוסדיים".

"למעשה חוץ ממפיקי הנפט, כל שאר התעשיות נהנות. תעופה, תיירות, חברות עם ציי רכב, חברות תעשיה כמו כיל או שטראוס יהנו מזה. צניחת הנפט תתרום כמובן להעלאת קצב הצמיחה במשק האמריקאי וזה כמובן טוב לכל העולם. בסך הכל ירידת הנפט דומה להורדת ריבית במשק".

*** בני מוזס הינו מנהל השקעות בבית ההשקעות כוון בית השקעות, העוסק בניהול השקעות והוא עשוי להחזיק ולסחור בני"ע המוזכרים בכתבה זו. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או הצעה לרכישת יחידות הקרן ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואין לראות במידע ייעוץ ואין הוא מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים עשויים להחזיק ולסחור את הניירות המוזכרים לעיל.