קניתם משקפי שמש והתחרטתם? תוכלו לקבל החזר כספי

מעתה ניתן לקבל החזר כספי על ביטול רכישת משקפי שמש בשווי של עד 1,500 שקל - כך קבע ביהמ"ש המחוזי בחיפה, כפשרה שהושגה עם משיכת בקשות לתביעה ייצוגית נגד הרשתות אופטיקנה, אופטיקה הלפרין ואירוקה

קניתם משקפי שמש והתחרטתם? תוכלו לקבל החזר כספי. מעתה, ניתן לקבל החזר כספי על ביטול רכישת משקפי שמש בשווי של עד 1,500 שקל - כך קבע ביהמ"ש המחוזי בחיפה, כפשרה שהושגה עם משיכת בקשות לתביעה ייצוגית נגד 3 רשתות האופטיקה אופטיקנה, אופטיקה הלפרין ואירוקה.

מדוע היה צורך להגיע לבית המשפט בעניין? משום שתקנות ביטול עסקה לא מתייחסות באופן ספציפי למשקפי שמש. "ביטול עסקה ברשתות האופטיקה היה בגדר קו אדום", מסביר עו"ד יאמן מסאלחה, ממשרד עורכי הדין א.מסאלחה, שייצג את התובעים, "הרשתות אסרו באופן גורף החזר כספי במסגרת ביטול עסקה של משקפי שמש ממותגים ואיפשרו רק את החלפה או זיכוי. רק צרכן שהתעקש ונלחם על זכותו - קיבל החזר כספי".

בעוד שהרשתות נאחזו בטיעון שמדובר במוצר שנמכר בתצוגה ללא אריזתו המקורית ולכן חוק ההחזר הכספי לא חל עליו, עו"ד מסאלחה טען שמשקפי השמש הן ככל פריט אופנתי אחר שמטבעו לא נמכר באריזה: "אין הצדקה להחריג את המוצר הזה מהחוק במקרה של ביטול עסקה תוך שני ימי עסקים".

השופט יגאל גריל קיבל את הסכם הפשרה וקבע כי הרשתות יעדכנו את תנאי הביטול החדשים בשילוט שבחנויות. בהתאם לחוק, סכום הקנייה המינימלי לביטול הוא 50 שקל ולרשתות עומדת הזכות לגבות דמי ביטול של 5% מסך העסקה או 100 שקל - הנמוך מבין השניים. משך הזיכוי שיעניקו הרשתות במקרה שהצרכן לא יקבל החזר כספי (למשל בקנייה מעל 1,500 שקל או כאשר החזיר את המוצר אחרי 2 ימי עסקים) - יעמוד על שנתיים ולא על שנה, כפי שהיה נהוג בחלק מהרשתות.

יצוין כי הפסיקה אמנם אינה מתייחסת לחנויות האופטיקה הפרטיות, אולם יש להניח שהן יכבדו פסיקה זו גם במדיניות הביטול שאצלן.

ת"צ: 27499-07-13, ת"צ 27610-07-13, ת"צ 27555-07-13