החוק שישים קץ לשיחות הכי מטרידות שאתם מקבלים בסלולר

נמאס לכם לקבל שיחות ספאם מטרידות בנושאי שידוך, קמעות, גאולה וצדיקים למיניהם? חוק שיטפל במטרד מתקדם בכנסת

מיקי רוזנטל / צילום: איל יצהר
מיקי רוזנטל / צילום: איל יצהר

תיקון לחוק התקשורת אמור יהיה לשים סוף לשיחות ספאם בנושאי שידוכים, קמעות וגאולה ושאר מיני ירקות מטעמי רבנים כאלה ואחרים שיכלו עד כה לצלצל או לשגר הודעות טקסט באין מפרע לכל אחד ואחת ובתדירות חסרת שליטה.

את התיקון לחוק יזם חה"כ מיקי רוזנטל (העבודה) בשיתוף עם חה"כ עדי קול (יש עתיד) והוא עבר היום (ב') לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה, אם תצלח דרכו של התיקון לחוק יוכל מקבל הודעת ספאם בנוסח זה לתבוע את השולח ולקבל פיצויים ללא הוכחת נזק של עד 1,000 שקל להודעה.

חוק הספאם נכנס לתוקפו ב-2008 ומטרתו הייתה לעשות סדר בכל הכאוס הפרסומי שהציף את הצרכנים בטלפון הביתי, בתיבת המייל או בסלולרי. החוק קבע כי המשווקים יוכלו לשגר הודעות פרסומיות רק באישור הצרכנים, אלא שבחוק הוגדר כי הודעות ספאם הם רק אלה שכוללת מסרים מסחריים כלומר כאלה שמעודדים לרכוש מוצר או שירות, לפיכך החריג גופים המוגדרים "ללא מטרות רווח" שבחסות החוק היה ועודם רשאים להציף את אזרחי ישראל ב"ספאם" באין מפריע.

יצוין כי מסרים פוליטיים שנשלחים במסגרת ספאם על ידי פוליטיקאים או מפלגות הוחרגו מהחוק כך שאם ניכנס לתקופת בחירות, צפו להצפה בחסות החוק, הנימוק הוא שבוועדת השרים, באופן לא מפתיע, העדיפו להשאיר את הספאם הפוליטי מחוץ לחוק.

החוק קובע כי על המפרסם לאפשר בכל הודעה פרסומית את הסרת פרטי הנמען מהמאגר, ובאותו האופן שבו התקבלה ההודעה: למשל באמצעות הודעת טקסט חוזרת, מייל חוזר או טלפון. כך שגם הודעות הברכות למינהן יצטרכו לציית לעניין זה ולאפשר את הסרת הפרטים, למשל בהודעות הטלפוניות המוקלטות להקיש על ספרה מסויימת, בטווח זמן של שניות ספורות ובכך למחוק את מספר הטלפון ממאגר המפרסם. עניין זה מופר על ידי משווקים רבים ששולחים הודעות מבלי לאפשר את מחיקת הפרטים בו במקום.

תביעות רבות הוגשו ומוגשות לבתי המשפט בעניין זה, וצרכנים המוכיחים כי ניסו להסיר את שמם ממאגרים אולם המשיכו לקבל הודעות פוצו באלפי שקלים כך שהעצלנות והאדישות לא משתלמת.

מתי יופסקו הודעות הקמעות/שידוכים והברכות? קשה להעריך, אולם יש לזכור שאם תתפזר הכנסת, המשך ההצבעה יתקיים רק בכנסת הבאה. כך שעד אז צפו למבול הודעות כסדרן.

חה"כ מיקי רוזנטל מסר כי "החוק הקיים אינו מספק, יש בו פרצה המאפשרת להטריד אותנו באופן חוקי. זו מכת מדינה ודרך נלוזה למשוך כספים מהציבור. אישור התיקון לחוק יגאל אותנו משיחות הגאולה בקבר רחל וישועת הרשב"י למיניהן".

חה"כ עדי קול מסרה: "אחרי שהצלחנו להיפרד מהשיחות המטרידות של החברות המסחריות, הגיע הזמן שנשתחרר גם מהשיחות הבלתי פוסקות מקברי הצדיקים. אנחנו ממילא מוקפים בכל כך הרבה פרסומות, ועכשיו, לפחות הטלפונים הניידים יפסיקו לצלצל בבקשה לתרומה".