לוקסי מופסד כ-21 מיליון שקל על השקעתו בסקיילקס

שווי פעילות הטלפונים הסלולריים של סמסונג, שבעבר הוערך ביותר מ-600 מיליון שקל, צנח לכרבע מכך ■ סקיילקס נסחרת בשווי 3 מיליון שקל בלבד

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

ההשקעה בסקיילקס ממשיכה להעיק על תוצאותיה של חברת לפידות, שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי). בדוחות הרבעון השלישי שפרסמה החברה אמש, עדכנה לפידות כי סך ההפסד מהשקעתה באג"ח סקיילקס עמד על כ-7 מיליון שקל ברבעון, ו-21 מיליון שקל מתחילת השנה.

לפידות, שהיא בעלת השליטה דה פקטו בסקיילקס חדלת הפירעון, החזיקה בסוף הרבעון השלישי באג"ח לא מובטחות בסך כ-21.4 מיליון שקל, ובנוסף יש לה השקעה בסך 17.8 מיליון שקל באג"ח מובטחות. לצד שני נציגים שהיא מחזיקה בדירקטוריון סקיילקס, לפידות גם מעמידה לחברה ערבויות להבטחת אשראי בנקאי, שנדרש לה לצורך פעילותה מול היצרנית הקוריאנית סמסונג.

סקיילקס, אשר קרסה בעקבות מהלכיו של בעל השליטה הקודם בה, אילן בן דב, הייתה בעבר בעלת השליטה בחברת הסלולר פרטנר, וכיום הנכס המרכזי שלה הוא הזיכיון לייבוא מכשירי הקצה של סמסונג. במהלך הרבעון השלישי מכרה סקיילקס ללפידות מניות פרטנר תמורת 34 מיליון שקל - תמורה ששימשה את סקיילקס להבטחת הערבות הבנקאית.

לפידות משלבת פעילות השקעות בשוק ההון עם תחום פעילותה המקורי - חיפושי נפט. החברה סיכמה את הרבעון השלישי השנה עם הכנסות של 81 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד, אך תמהיל ההכנסות היה שונה - ההכנסות מהפקת ומכירת נפט וביצוע עבודות, לדוגמה, ירדו ב-48% ל-7.5 מיליון שקל, בעוד שהכנסות המימון זינקו ב-460% ל-6.7 מיליון שקל.

מתחילת השנה הסתכמו הכנסות החברה בכ-188 מיליון שקל, עלייה של 15.4% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2013. הרווח הנקי הרבעוני הגיע ל-23.9 מיליון שקל, ירידה של 14.9% מהרבעון המקביל, ומתחילת השנה ירד הרווח הנקי בעקבות ההשקעה בסקיילקס ב-25.5%, ל-28.9 מיליון שקל. לצד פרסום הדוחות, עזב אתמול את תפקידו מנכ"ל לפידות, אלי קמר, שהודיע על פרישתו לפני חודש. בשלב זה לא מונה לו מחליף.

חוו"ד: "הסדר החוב מטיב ככלל"

על רקע הסדר החוב המתגבש בסקיילקס, הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט חוות דעת מומחה, של רו"ח אריה עובדיה, בנוגע למתווה הסדר החוב שמוביל לוקסנבורג בחברה. מסקנתו היא כי ככל שיאושר ההסדר על ידי מחזיקי האג"ח, מדובר בשינוי "סביר והוגן בשטרי הנאמנות של איגרות החוב, המטיב ככלל עם בעלי הסדרות בהשוואה לחלופות אחרות". עוד ציין עובדיה כי המתווה שהציעה החברה "מקרב את מחזיקי האג"ח לבטוחה העיקרית שיש לחברה להציע - מניות פרטנר והזכות לדיבידנד המיוחד".

הסדר החוב, בהיקף של קרוב למיליארד שקל, כולל המרת חוב למניות והנפקת אג"ח חדשות, והוא מגלם "תספורת" של כרבע מיליארד שקל. לאחרונה הגישה סקיילקס גם חוות דעת של פרופ' אמיר ברנע בנוגע ליכולת עמידתה בפירעון החוב (סולבנטיות), וכן הערכת שווי של תחום הטלפונים והאביזרים הסלולריים, שנכתבה על-ידי גיזה זינגר אבן.

פרופ' ברנע קבע כי בהנחה שההסדר ייושם במתכונתו המוצעת, הרי שנכון לסוף הרבעון השלישי סקיילקס היא חברה סולבנטית. "אנו מדגישים עם זאת שהסולבנטיות נקבעת במרווח נמוך, מבוססת על אומדנים, ורגישה לשינויים בסביבה הכלכלית בה פועלת החברה וגורמי סיכון", ציין ברנע.

במקביל, בגיזה זינגר אבן העריכו את שווי פעילות תחום הטלפונים והאביזרים הסלולריים של סקיילקס ב-130-181 מיליון שקל. נזכיר כי בעבר, בטרם לקחה לעצמה סמסונג חלק מפעילותה של סקיילקס בשוק המקומי (מכירה ישירה למפעילות הסלולר המקומיות), ניהל אילן בן דב מגעים למכירה או הכנסת שותף לאותה פעילות (בין היתר עם טדי שגיא וצביקה בארינבוים) לפי שווי של 600 מיליון שקל ויותר. ברבעון השלישי נחתכו ההכנסות מפעילות סמסונג של סקיילקס ב-61% ל-156 מיליון שקל.

סקיילקס נסחרת בשווי זניח של כ-3 מיליון שקל ולדוחותיה מוצמדת הערת "עסק חי". לחברה גירעון של 422 מילון שקל בהון העצמי, וטרם אושרה לה מסגרת אשראי, שלפי רואי החשבון "בלעדיה לא תתאפשר המשך פעילות עסקית תקינה מול סמסונג".