אלשטיין ובן משה מחפשים מיליארד שקל להצלת אי.די.בי

אי.די.בי פתוח רשמה בתשעת החודשים הראשונים השנה הפסד של 207 מיליון שקל ■ ההון העצמי בתום הרבעון השלישי היה 185 מיליון שקל בלבד, ורואי החשבון מזהירים כי קיימת אי-ודאות בנוגע ליכולתה לפרוע את חובותיה

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

אי.די.בי פתוח , המחזיקה בעיקר בחברות כלל ביטוח ודיסקונט השקעות (דסק"ש), סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 134 מיליון שקל, שהשלים הפסד של 207 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מדובר על תוצאות גרועות עוד יותר לעומת 2013, אז הפסידה החברה 153 מיליון שקל בשנה כולה.

בעלי השליטה, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, נמצאים בצומת הכרעה; השניים מבינים כי למרות השקעה מצטברת של 1.4 מיליארד שקל בחצי השנה האחרונה, וההתחייבות מצידם להזרמות הון נוספות, תידרש אי.די.בי פתוח למצוא מקורות מימון עצומים בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, שיסייעו לה לצלוח בשלום את פירעונות החוב בשנתיים הקרובות. וגם כך, היא אינה צפויה לעמוד בהתניות הפיננסיות לבנקים.

אלשטיין ובן משה רכשו את השליטה בפתוח במסגרת הסדר החוב של החברה האם, אי.די.בי אחזקות, אולם דומה שגם החברה הבת הולכת ומתקרבת להסדר שכזה. ההון העצמי של אי.די.בי פתוח התכווץ בתום הרבעון השלישי ל-185 מיליון שקל בלבד, ואיגרות החוב הקצרות שלה מסדרה ז' (מח"מ של 1.7 שנים) נסחרות בתשואה לפדיון של 23%.

רואי החשבון של החברה שבו והזהירו בדוחות הרבעון השלישי כי קיימת אי ודאות בנוגע ליכולתה לפרוע את חובותיה ולהסדיר את אמות המידה הפיננסיות מול הבנקים. אי.די.בי אמורה לסיים את 2014 עם מזומנים בהיקף של 279 מיליון שקל, אולם גם אם בעלי השליטה יעמדו בהתחייבותם המוקדמת, ויזרימו כאמור 393 מיליון שקל בחודשים הקרובים, הרי שלדברי החברה יחסרו לה עוד 302 מיליון שקל כדי לעמוד בפירעונות החוב הגדולים לבנקים ולבעלי האג"ח ב-2015. בנוסף, לצורך פירעון חובות בתשעת החודשים הראשונים של 2016, יידרשו השניים למצוא מקורות מימון בהיקף עצום של 652 מיליון שקל.

אלשטיין הביא משלחת ממנהליו

אלשטיין ובן משה ניצבים כאמור בפני אתגר גדול והחלטות הרות גורל בדבר הדרך לחילוץ העגלה של אי.די.בי מהבוץ. אלא שהשניים מתקשים להגיע להסכמות ביניהם על הדרך לפתור את המשבר, וחילוקי הדעות ביניהם רק מגדילים את חוסר הוודאות של המשקיעים בנוגע לעתיד הקונצרן.

בשבוע שעבר הגיע אלשטיין לישראל בניסיון להגיע להסכמות עם בן משה, והשניים ישבו אתמול בשיבות הדירקטוריונים של אי.די.בי ודסק"ש לאישור הדוחות הכספיים. בשבועיים הקרובים ישהו שניהם בארץ וינסו לקבל החלטות באשר לעתיד, כאשר לדברי מקורבים לחברה, אלשטיין מבין שיידרש להביא עוד כסף מהבית, וינסה לשכנע בכך גם את שותפו.

אלא שאם החלטות בכיוון הזה לא יתקבלו לפי השקפתו של אלשטיין, הרי שתיווצר בעיה, וייתכן שכבר בתקופה הקרובה יאבד אחד מבעלי השליטה את החזקתו בחברה, בדרך של הפעלת הסכם ה-BMBY ביניהם או בכל דרך אפשרית אחרת.

אתמול נחתה בארץ משלחת של 20 מנהלים בכירים בקבוצת החברות הבינלאומית של אלשטיין, בניסיון לאותת למשקיעים כי בכוונתו להמשיך ולעמוד מאחורי אי.די.בי.

אלשטיין השקיע בקבוצה באמצעות קרן השקעות שהקים יחד עם קבוצת משקיעים זרים, כאשר הוא עצמו מחזיק ב-70% מקרן זו. בינתיים, הוא ובן משה כבר מופסדים כ-1 מיליארד שקל על השקעתם "על הנייר".

אי.די.בי אמנם סיימה את הרבעון השלישי של השנה בהפסד, אולם מדובר בהפסד נמוך מהתחזית המוקדמת ל-400-480 מיליון שקל, שפורסמה בתחילת אוקטובר והתבססה על הפסד של 114 מיליון שקל מההשקעה בכלל ביטוח, ועל הוצאות מימון של 241 מיליון שקל הקשורות לשערוך ההלוואה (והאופציה הקשורה אליה) שקיבלה דסק"ש מחברת כמצ'יינה הסינית, במסגרת העסקה למכירת השליטה באדמה (לשעבר מכתשים אגן).

בפועל, התוצאה הייתה הפוכה ואדמה דווקא יצרה תרומה (נטו) חיובית של 58 מיליון שקל לתוצאות אי.די.בי. ההסבר לכך נעוץ בניסיון ההנפקה הכושל של אדמה בבורסת ניו יורק לפני כשבוע וחצי. דסק"ש ניסתה להנפיק את אדמה לפי שווי מינימלי של 2.2 מיליארד דולר לפני הכסף (מחיר של 16 דולר למניה), אולם המשקיעים הזרים דרשו הפחתה ניכרת בשווי וההנפקה בוטלה.

בעקבות כך הפחיתו בפירמת דלויט את שווי ההחזקה של דסק"ש באדמה ב-25%, ל-883 מיליון דולר, ואילו שווי האופציה למכירת ההחזקה לצורך פירעון החוב לכמצ'יינה (כרגע 1.1 מיליארד דולר) התכווץ ל-28 מיליון דולר (103 מיליון שקל). שינויים אלו הביאו למחיקה של 354 מיליון שקל מערך ההחזקה באדמה, אולם מנגד להכנסות מימון של 412 מיליון שקל בשל שערוך החוב והאופציה.

"נבחנים שילובי עסקים בתיירות"

הפחתת ההחזקה בכלל ביטוח נעשתה בעקבות ההערכה כי דורית סלינגר, הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, לא תעניק לאלשטיין ובן משה היתר שליטה בחברת הביטוח, ולפיכך נאלצת מעתה אי.די.בי לרשום את שווי החזקתה בכלל ביטוח לפי שווי השוק של האחרונה.

אלשטיין ובן משה טוענים כי העבירו לסלינגר את מלוא המסמכים הדרושים, כולל פרטים שונים אודות המצב הפיננסי הנוכחי והחזוי של אי.די.בי פתוח, אולם לפי שעה נראה כי בכוונת המפקחת להתמיד בסירובה.

אם האישור לא יתקבל עד סוף דצמבר, יידרש הנאמן, רו"ח משה טרי, לפעול למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח לפי שיקול דעתו הבלעדי, קרי בדרך של מכירת גרעין השליטה למשקיע בודד או באמצעות מכירת המניות בבורסה, כאשר התמורה תועבר לידי אי.די.בי פתוח.

בנוגע להחזקה אחרת שלה - אי.די.בי תיירות שמחזיקה בחברת התעופה ישראייר ובסוכנויות תיירות כגון דיזנהויז - נכתב בדוח כי "נבחנות הצעות שונות למיזוגים ושילובי עסקים עם גורמים בתעשיית התעופה והתיירות, וכן חלופות לביצוע עסקאות נוספות כגון מכירה או הכנסת משקיע".

לישראייר הלוואה בנקאית של 223 מיליון שקל שניטלה לצורך רכישת מטוסים. לפי הדוח, נמצאת הנהלתה בדיונים עם הבנק באשר להארכת ההלוואה ומחזורה. כמו כן מתקיימים מגעים עם גופי מימון שונים למחזור ההלוואה הבנקאית כנגד שעבוד המטוסים, באופן שיאפשר לישראייר גם לרכוש מטוס נוסף.

אידיבי פתוח - דוח תזרים חזוי
 אידיבי פתוח - דוח תזרים חזוי