"2015 תהיה שנת המבחן של שוק האג"ח - לנקוט בזהירות"

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בהלמן אלדובי: "העלאת הריבית הצפויה, בארה"ב ובהמשך בארץ, עשויה להוביל להפסדי הון, ולכן סביר שנראה יותר הפסדים בשוק האג"ח מאשר בשוקי המניות"

רמי דרור / צילום: תמר מצפי
רמי דרור / צילום: תמר מצפי

"מחירי האג"ח המקומיות, בייחוד האג"ח הקונצרניות, לא הגיוניים ולא סבירים. זאת בועה שיכולה להמשיך ולהתנפח, כי היא מתודלקת על-ידי הריבית הנמוכה. שנת 2015 תהיה יותר מאתגרת ומסוכנת מקודמתה". כך פתח היום מנכ"ל הלמן אלדובי, רמי דרור, את מסיבת העיתונאים לפרסום תחזיות 2015 של בית ההשקעות.

"בשנה הקרובה צפוי השוק הקונצרני להיות מסוכן יותר להשקעה משוק המניות", הוסיף מנהל ההשקעות הראשי, אילן ארצי. "כרגע המרווחים לא סבירים, בייחוד באג"ח בדירוגים נמוכים". בהמשך אמר, כי העלאת הריבית הצפויה, בארה"ב ובהמשך אף בישראל, עשויה להוביל להפסדי הון, ולכן "סביר שנראה יותר הפסדים בשוק האג"ח מאשר בשוקי המניות. 2015 תהיה שנת המבחן של שוק האג"ח - יש לנקוט משנה זהירות".

בבית ההשקעות מציעים להתמקד באג"ח ממשלתיות, לעת עתה שקליות. לדבריהם, לאחרונה הם הפחיתו את היקף החשיפה שלהם לאג"ח קונצרניות לטובת אג"ח ממשלתיות, וכן קיצרו את המח"מ, לחמש שנים באפיק הממשלתי ולשלוש שנים בקונצרני - בדגש על דירוג גבוה. "כולנו בוגרי המפולת של 2008, ואנחנו יודעים שכשאג"ח במח"מ ארוך יורדות אי אפשר למכור אותן", אמר דרור.

להימנע מחברות הנדל"ן הזרות

אגב, גם מאג"ח של חברות הנדל"ן הזרות הם ממליצים להימנע. "אנחנו לא נכנסים לשם, כי לדעתנו התשואות לא משקפות את הסיכון, והמבנה של החברות לא חביב עלינו", אמר ארצי, שהוסיף כי הם לא פוסלים את ההשקעה באופן גורף. בהמשך ציינו בבית ההשקעות כי התשואה באג"ח הנסחרות בישראל בדירוג מקומי AA במח"מ של כחמש שנים נמוכה מאג"ח הנסחרות בחו"ל ונקובות בדולר בדירוג בינלאומי (BBB-) במח"מ דומה, מה שהופך את ההשקעה באג"ח מעבר לים לאטרקטיבית יותר.

בניגוד לחלק מעמיתיהם, כלכלני בית ההשקעות אינם סבורים שהצמיחה בארה"ב תימשך ושהריבית לא תעלה. "הנתונים המאקרו כלכליים בארה"ב הם טובים, ולכן אנחנו צופים שבמחצית השנייה של 2015 נראה העלאות ריבית", אמר ארצי. הוא מעריך שבאותה תקופה גם בישראל יתחילו לעסוק בהעלאת ריבית, אך לא פוסל שעד אז, בבנק ישראל יחליטו להפחית את הריבית.

לדבריו, הצמיחה בשנת 2015 עשויה להפתיע לטובה, ולהתקרב לרמה של 3%-3.5%, אולם קביעה זו סויגה בחשש מהקדמת הבחירות לכנסת ובעיכוב באישור תקציב המדינה, שעשויים לפגוע בצמיחה.

"בחודשים הקרובים נמשיך לראות אינפלציה ואולי אף דפלציה, אולם סביר שבתום הרבעון הראשון או השני של 2015, בשל הצמיחה ועליית הדולר, האינפלציה תחזור לרמתה הנורמלית", הוסיף ארצי.

באשר למטבע, הנחת העבודה של בית ההשקעות היא שהדולר ימשיך להתחזק בעולם, ולכן השקל ימשיך להיחלש, אך ישמור על כוחו מול האירו. על רקע התחזיות הללו, בהלמן אלדובי ממשיכים להאמין באפיק המנייתי, שבו המחירים להגדרתם "סבירים".

בבית ההשקעות מקנים עדיפות לשוקי חו"ל - שלהם הם מקצים כיום 50% מהחלק המנייתי בתיקי ההשקעות. את עיקר ההזדמנויות הם מזהים באירופה ובארה"ב, תוך התמקדות בחברות מתחומי התעשייה, הבריאות והטכנולוגיה.

לא לצפות לתשואה של 10% בשנה

באשר לשוק המקומי, בבית ההשקעות ממליצים להתמקד בארבעה סקטורים: נדל"ן מניב (בדגש על מניית מליסרון); נדל"ן יזמי (בדגש על מניותיהן של שיכון ובינוי ואינרום), בנקים (בדגש על בנק הפועלים) וקמעונאיות אופנה (בדגש על פוקס וקסטרו).

"עמיתי הגמל והפנסיה לא צריכים לצפות לתשואה של 10% בשנה, כי להערכתי הרמות האלה לא יחזרו על עצמן בעשור הקרוב, אבל עדיין אפשר להניב תשואות חיוביות גבוהות", סיכם דרור. "השנים האחרונות היו מפנקות מבחינת המשקיעים, ויש לזה השלכה על רמות התשואה העתידיות, אבל יש עדיין בשר בחלק המנייתי, שיכול להגדיל את התשואה בכ-5%".

ההמלצות המרכזיות של הלמן אלדובי
 ההמלצות המרכזיות של הלמן אלדובי