נעילה יציבה בבורסה בת"א; אי.די.בי פתוח קרסה 7%

בעקבות הקדמת הבחירות, האג"ח השקליות רשמו ירידות של כ-0.5% והדולר היציג זינק ביותר מ-1% ■ בוול סטריט ובורסות אירופה נרשמות עליות ברקע לספקולציות כי הבנק המרכזי האירופי ירחיב את מדיניות ההקלה המוניטארית

בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א הגיבה היום (ג') ביציבות להודעה על הקדמת הבחירות ועל רקע פערים שליליים במניות דואליות מרכזיות. באג"ח השקליות הארוכות נרשמו ירידות של כ-0.5% והדולר זינק ביותר מ-1% על רקע הצפי להקדמת הבחירות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

בבורסה הגיבו לפיצוץ בין ראש הממשלה לשר האוצר יאיר לפיד. "עם הממשלה הזו אי אפשר לנהל את המדינה", כך אמר אמש (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר פגישתו עם שר האוצר יאיר לפיד, במשרד ראש הממשלה. "אם ההתנהלות חסרת התקדים של חלק משרי הממשלה תמשך לא יהיה מנוס מלבקש שוב את אמונו של הבוחר", אמר ראש הממשלה, ורמז על בחירות קרובות. "זאת לא החלופה שאני מעוניין בה", אמר ראש הממשלה, "אך אפשרות גרועה יותר היא קיום ממשלה שבה שרים מכשילים את פעולותיה ומדיניותה בניגוד לאינטרסים של הציבור. "גרירת המדינה בתוך המציאות הזאת שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה היא חלופה גרועה יותר".

מ"יש עתיד נמסר כי "נתניהו מוביל את ישראל לבחירות מיותרות. ראש הממשלה בחר, גם הערב, לנהוג בחוסר אחריות לאומי ולשים את הצרכים של הציבור הישראלי בסוף סדר העדיפויות שלו. נתניהו מעדיף דיל שרקם עם החרדים על הקדמת הבחירות על פני האינטרסים של כלל אזרחי ישראל". לפיד יצא היום במתקפה חריפה נגד נתניהו ואמר: "נתניהו מוביל את ישראל לבחירות ונוהג בחוסר אחריות לאומי. הוא עשה דיל מהסוג הישן עם החרדים".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון בית השקעות, מציין כי "באופן די צפוי, השוק מגיב באופן חריף יחסית לבחירות הקרבות כפי שניתן לראות בשוק המט"ח ואגרות החוב. עם זאת ובמבט לעתיד, אני מניח שההשפעה על כלכלת ישראל תורגש אם בכלל רק בטווח הקצר והיא תתבטא יותר בכך שפרמיית הסיכון על הנכסים עלולה לעלות. עם זאת, יש לזכור שאנחנו עדיין לא צופים שינוי בריבית בקרוב וגם לא השפעה על האינפלציה, כך שבסופו של יום אני מניח שהמגמה של זרימת של כסף לנכסים אגח קונצרני ומניות תימשך".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי של פסגות, מציין הבוקר כי מבחינת השווקים, ההשפעה העיקרית של פיזור אפשרי של הכנסת והליכה לבחירות היא על סביבת האינפלציה. "כפי שכבר ניתחנו לא מעט פעמים בעבר, האין-פלציה בישראל מושפעת בעיקר מצד ההיצע. בתרחיש של בחירות בשנה הבאה רפורמות ממשלתיות להוזלת יוקר המחייה עלולות להתעכב (ביטול מכסים, הגדלת מכסות יבוא ועוד) מה שעשוי לייצר מעט לחצים אינפלציוניים. בנוסף, אי הוודאות לא ממש צפויה לתרום לחוזקו של השקל כך שגם מצד המטבע ההשפעה היא בעיקר אינפלציונית".

"לבסוף, לאחר הבחירות הבאות ולקראת התקציב ל-2016 כדאי לזכור שתקציב הממשלה עדיין מתנהל בגירעון תקציבי מבני של כמעט 4%. לכן, הממשלה הבאה תאלץ להחליט אם להמשיך להתנהל בגירעון גבוה ולהסתכן בהפחתות דירוג או לבצע התאמות תקציביות להקטנת הגירעון. מהניסיון, במידה וההחלטה תהיה להקטין את הגירעון הרי שחלק נכבד מההתאמות יבוצעו דרך העלאת מיסים עקיפים (מע"מ, מס על סיגריות, אלכוהול וכו') שמייצרת גם היא לחצים אינפלציוניים. לכן בשורה התחתונה, ההחלטה ללכת לבחירות, אם תתקבל, צפויה להוביל לעלייה בציפיות האינפלציה ותומכת בהערכותינו שהמהלך שנרשם בשנה האחרונה ברכיב השקלי של שוק האג"ח מיצה את עצמו", אומר גרינפלד.

"אי הוודאות צפויה להגביר את פיחות השקל"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, מציין כי "מניסיון העבר אפשר ללמוד כי לרוב במהלך חצי שנה אחרי הבחירות שוק המניות עמד ברמה גבוהה יותר מאשר לפני הבחירות. אי הוודאות הנוכחית צפויה להגביר את פיחות השקל ולגרום להתייקרות המחירים של המוצרים המיובאים ועלייה באינפלציה. לא צפויה תגובה שלילית של חברות הדירוג על רקע נסיבות כלכליות עד אשר תקום ממשלה חדשה ותכריז על כוונותיה בקשר לגירעון התקציבי".

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בירידות, ברקע למגמה שלילית ששלטה במסחר באירופה, נתונים מאכזבים לגבי מכירות ה"בלאק פריידיי" בסוף השבוע והטלטלות בשוק הסחורות. בזירת המאקרו פורסם מדד מנהלי הרכש, שלא עמד בצפי.

מניות אופקו , טבע , פריגו וכיל רשמו ירידות על רקע פערים שליליים מול ניו-יורק. מנגד לייבפרסון עלתה על רקע פער חיובי של כ-1.7%.

מניות הגז הטבעי המשיכו לרכז עניין לאחר הטלטלה של הימים האחרונים. אתמול הורידו כלכלני לאומי שוקי הון את דירוג ההמלצה למניות דלק קידוחים , אבנר , ודלק אנרגיה ל'החזק'. ההמלצה למניית רציו הורדה ל'תשואת חסר'.