מחיר הכישלון: הישראליות הסתפקו העונה ב-1.12 מיליון אירו בלבד מאופ"א

זה הסכום המדויק שהתחלק בין מכבי והפועל ת"א, ב"ש וק"ש - אחרי שהודחו במוקדמות המפעלים האירופיים; האלופה קיבלה 725 אלף אירו

מכבי ת"א מול מאריבור, מוקדמות ליגת האלופות / צלם: מכבי ת"א, האתר הרשמי
מכבי ת"א מול מאריבור, מוקדמות ליגת האלופות / צלם: מכבי ת"א, האתר הרשמי

העונה הנוכחית, הגרועה במיוחד של הנציגות הישראליות במפעלים האירופיים - הובילה לשפל גם בהיקף התמלוגים הכספיים אותם קיבלו המועדונים מאופ"א. ארבע הקבוצות - מכבי ת"א, הפועל ת"א, עירוני ק"ש והפועל ב"ש - התחלקו ביניהן ב-1.125 מיליון אירו בלבד (כ-5.4 מיליון שקל) - כך עולה מפרסום רשמי של אופ"א. כהשוואה, אשתקד שילמה התאחדות הכדורגל האירופי למכבי ת"א לבדה למעלה מ-3 מיליון אירו - במסגרת הקמפיין המוצלח בו אלופת ליגת העל העפילה עד לשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית, שם הודחה על-ידי באזל השווייצרית.

הצהובים מובילים את דירוג תמלוגי אופ"א גם ב-2014/15, עם 725 אלף אירו שקיבלו, על-פי המפתח הבא: 200 אלף אירו עבור הזכייה באליפות ישראל (סכום אותו מעניקה אופ"א לכל אלופות הליגות העליונות במדינות החברות בארגון - בתנאי שאלו לא העפילו בסופו של דבר לשלב הבתים של ליגת האלופות); 375 אלף אירו בעקבות ההדחה למאריבור הסלובנית בשלב המוקדמות השלישי של הצ'מפיונס ליג; 150 אלף אירו נוספים עבור ההדחה לאסטרס טריפוליס היוונית בשלב הפלייאוף של הליגה האירופית.

הפועל ב"ש, שהודחה בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית על-ידי RNK ספליט הקרואטית, הסתפקה בבונוס כולל של 130 אלף אירו, וכמוה גם הפועל ת"א (נשרה מאירופה באותו שלב, לאחר הפסד לאסטנה מקזחסטן). עירוני ק"ש, שבתור מחזיקת הגביע הישראלי הוגרלה ישירות לסיבוב המוקדמות השלישי - שם הודחה מיידית על-ידי דינמו מוסקבה הרוסית - קיבלה מאופ"א 140 אלף אירו.

יש לציין כי לראשונה מזה שש עונות לא הצליחה ישראל להשחיל נציגה לשלב הבתים של אחד ממפעלי אופ"א. אחת הסיבות לכך, או אם תרצו התירוץ - הייתה האילוץ לארח בקפריסין את משחקי הבית, עקב מבצע "צוק איתן" והמצב הביטחוני בישראל.

***

בסך הכל עמדה קופת הבונוסים של אופ"א למשתתפות בשלבי המוקדמות של המפעלים האירופיים העונה על 48 מיליון אירו, שהתחלקו בין 183 מועדונים. כספים אלו הגיעו מההכנסות של ליגת האלופות, שעל-פי הערכות אופ"א יסתכמו העונה ב-1.34 מיליארד אירו.

אגב, נזכיר כי בספטמבר האחרון קבעה אופ"א, בהסכמת ה-ECA (איגוד המועדונים האירופי) - כי הנציגות הישראליות באירופה בעונה הקודמת (2013/14), יחד עם קבוצות נוספות מרחבי היבשת - יקבלו כספים מעבר לבונוסים ה"רגילים" להם הן היו זכאיות - כחלק מתקנות הפייננשל פייר-פליי. מדובר על כספים שהיו אמורים להיות מועברים לקבוצות כגון פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי - אך הוקפאו לבינתיים, בשל העובדה שקבוצות הפאר מצרפת ואנגליה חרגו מהתקנות הכלכליות של ארגון הכדורגל האירופי. סך הכספים המדוברים נאמדים ב-24 מיליון אירו - ומתוכם ראו מכבי ת"א ומכבי חיפה 265 אלף אירו כ"א, בעוד הפועל ת"א והפועל ר"ג זכו לסכום קטן יותר.