אמנות מאוספי אי.די.בי ואלביט הדמיה מגיעה למכירות פומביות בחו"ל

אמנות ישראלית מאוספי אי.די.בי, אלביט הדמיה ועיזבון חיים חפר מגיעה למכירות פומביות בעולם ■ לצד רובין וארדון, 11 יצירות מאוסף שפילמן יימכרו מחר במכירה "הישראלית" של סותבי'ס ניו-יורק

עדי נס, ללא כותרת / צילום: סותבי'ס
עדי נס, ללא כותרת / צילום: סותבי'ס

יצירה של עילית אזולאי, שמחירה מוערך ב-30-20 אלף דולר, נמצאת בין 97 יצירות שיוצעו מחר (ה'), במכירה השנתית של אמנות ישראלית בסותבי'ס ניו-יורק. המכירה, המוקדשת לאמנות ישראלית וליודאיקה, כוללת יצירות יקרות במיוחד, ובראשן "התעוררות" של מרדכי ארדון המוערכת בין 500 ל-700 אלף דולר; "ירושלים" של ראובן רובין המוערכת ב-350-550 אלף דולר.

למרות פערי המחיר, העניין הרב בעבודה של אזולאי, "Tree for Too One", נובע מהעובדה שהיא מגיעה למכירה מאוסף איש העסקים שלום שפילמן, שהקים לפני כ-4 שנים את מכון שפילמן לצילום בתל-אביב.

ההחלטה למכור יצירות אמנות ישראלית בנות-זמננו, מתוך אוסף שמתנהל בסגנון כמו-מוזיאלי, מעמידה באור חדש את שאלת ה"מימוש" הפיננסי של יצירות אמנות, כנכס השקעה מניב. אין זה יוצא דופן שאנשי עסקים משקיעים ברכישת יצירות אמנות, באמצעות העסקים שבשליטתם, בשנים שבהם העסקים משגשגים.

לעומת זאת, האמנות הופכת לאחד הכלים לגיוס כספים בחזרה לקופת החברה, כפי שנעשה לאחרונה באוסף אי.די.בי, לאחר הפרידה מנוחי דנקנר, וכעת במימוש נכסים של אלביט הדמיה, שהייתה בעבר בשליטת מוטי זיסר.

עליית ערך האמן

יצירתה של אזולאי - צילום מעובד באורך 3 מטרים ובגובה 89 ס"מ, מעבודותיה המזוהות שהביאו לפרסומה והצלחתה הרבה בשנים האחרונות - היא דוגמה מעניינת לכך, כיוון שעד לפני כשנה היה ערכה - או לפחות רמת ההיכרות של חובבי האמנות עימה - פחות. בשנה האחרונה השלימה אזולאי תקופת שהות אמן במוזיאון KW בברלין, שאת סיכומה היא מציגה בימים אלה במקביל במוזיאון בברלין ובמוזיאון הרצליה; בנוסף הציגה במוזיאון ישראל ובמוזיאון תל-אביב, זכתה במספר פרסים ובכיסוי תקשורתי נרחב.

אזולאי לא לבד. עוד 10 עבודות מאוסף שפילמן מוצעות במכירה מחר, של אמנים בולטים כדגנית ברסט, אלינור קרוצ'י, אורי גרשט, שי קרמר, עדי נס, אסף שחם, טל שוחט, שרון יערי ומאיה ז''ק. אמנים אלה התבססו כיוצרים חשובים לא רק בישראל אלא גם בזירה הבינלאומית, זכו בפרסים והציגו תערוכות יחיד במוזיאונים ובגלריות חשובים בעולם.

מאז הקמתו פועל מכון שפילמן במטרה לקדם את מעמד הצילום והשיח הסובב אותו. המכון מציג תערוכות, מקיים הרצאות ופעילות אקדמית של מחקר וקשרים בינלאומיים.אולם במקביל לתרומה לאקדמיה ולתרבות ברשות הכלל, שלל הפעילויות משביחות גם את ערך נכסיו של האספן - במקרה זה מכון שפילמן ומייסדו. ההכנסות מהמכירה הפומבית מחר מיועדות, לדברי שפילמן, להמשך פעילותו של המכון. אולם ככל הנראה יצטמצם חלקו המוזיאלי של האוסף והפעילות תתמקד בצד האקדמי-מחקרי.

מכירת 11 יצירות מאוסף שיש בו כ-1,000 יצירות אינה נראית משמעותית. שפילמן עצמו הגדיר זאת כחלק מהיערכות אסטרטגית, שתכלול בהמשך מכירת חלקים נוספים מהאוסף. לאחרונה אמר שפילמן בראיון ל"הארץ" כי ציפה לקבל סיוע ממוסדות המדינה - משרד התרבות והעירייה - במימון הפעילות של המכון, אולם התאכזב לגלות שלא קל למצוא מימון לתרבות.

14 מיליון דולר לרמת-גן

מכירת יצירות אמנות כדי לממן פעילות של מוסדות אמנות עלתה באחרונה לכותרות, בהקשר של עיריית רמת-גן, שהעמידה למכירה יצירה מאוסף האמנות הרוסית שנתרם לה לפני שישה עשורים, וסבל מהזנחה משוועת. היצירה "דיוקן מריה צטלין" של האמן ולנטין סרוב, נמכרה לפני כשבוע בבית המכירות הפומביות כריסטי'ס בלונדון, והשיגה מחיר מרשים של כ-14 מיליון דולר (פי ארבעה מההערכה המוקדמת).

אמש (ג') עלתה המכירה על שולחן ועדת הכנסת לביקורת המדינה, לאחר שחברי הכנסת נדרשו, באיחור מה, למחלוקת ציבורית בשאלה אם מותר לעירייה למכור אותה. נציג העירייה, מוקי אברמוביץ, הצהיר כי מטרת המכירה לממן השקעה של העירייה בשיקום ובטיפול באוסף האמנות הרוסית.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) תקף את משרד התרבות, ואמר כי יש להקים מנגנון של כללים ופיקוח שימנע הוצאה לחו"ל של אוצרות אומנות. בסיום הדיון הוחלט להעביר את הנושא לבדיקת מבקר המדינה.

זיסר קנה, קרן יורק מוכרת

מימושים נוספים של נכסי אמנות ניתן לראות בקרוב, במכירת אוסף חברת האחזקות אלביט הדמיה - שנשלטה עד לאחרונה בידי איש העסקים מוטי זיסר, שנקלע לקשיים. כיום נמצא האוסף בידי קרן יורק, שהחליטה להעמידו למכירה פומבית בבית המכירות מצארט, ב-15 בדצמבר.

במכירה יוצעו 53 יצירות אמנות ישראלית, שערכן הכולל נאמד בכמיליון דולר. האוסף נרכש בתקופת שזיסר כיהן כיו"ר הדירקטוריון, אולם הוא רשום כחלק מנכסי החברה ולא נמנה עם נכסיו הפרטיים של זיסר. במכירה של מצארט יוצעו למכירה גם יצירות מאוספים אחרים, ובסך הכל 252 עבודות אמנות, שערכן הכולל מוערך בכ-16 מיליון שקל (כ-4 מיליון דולר).

בין היצירות של אוסף אלביט הדמיה נמנות "נווה צדק" של נחום גוטמן המוערכת ב-100 אלף דולר; "גדר חיה" של מרסל ינקו מ-1951 המוערכת בכ-55 דולר ועוד יצירות מרשימות כמו "כפרות" של יוסל ברגנר ו"נוף אביבי" של ראובן רובין.

היצירה היקרה ביותר במכירה זו מגיעה דווקא מאוסף פרטי שזהותו לא נמסרה, זוהי "לידתו של עלה" של האמן מרדכי ארדון המוערכת ב-250 אלף דולר.

גם המכירה הקרובה של בית המכירות תירוש, שתתקיים בחודש ינואר, מקושטת בשמות נוצצים. במכירה ייכללו עוד 13 יצירות מאוסף אי.די.בי, לאחר שחלק מהאוסף מומש במכירה בקיץ. עוד יצירות מגיעות למכירה מעיזבון המשורר חיים חפר, והן משמשות עדות לטעמו ולתקופת חייו.