בורסות אירופה בשיא של שבע שנים בציפייה להקלות מה-ECB

הבנק המרכזי הגרמני צופה צמיחה של 1.4% השנה, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.9%; גם התחזית ל-2016-2015 ירדה ■ נעילה חיובית באסיה ■ דוח התעסוקה בארה"ב לנובמבר היכה את התחזיות

בורסה אירופה סטוק  / צלם: thinkstock
בורסה אירופה סטוק / צלם: thinkstock

בורסות אירופה ננעלו היום (ו'), יומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, ברמות שיא של שבע שנים כמעט, על רקע ספוקלציות כי הבנק האירופי המרכזי (ECB) ישקול הקלות כמותיות בדיוניו בינואר. גורמים נוספים שתרמו לעליות השערים, בהמשך למגמה החיובית באסיה ולעליות בוול סטריט, היו נתוני מאקרו חיוביים בגרמניה ואופטימיות בעקבות דוח התעסוקה החודשי בארה"ב לנובמבר.

מדד ה-The Stoxx Europe 600 עלה כ-1.8% בלונדון ותיקן את הירידה מאתמול שבאה אחרי שנגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי אמר כי לא ירחיב השנה את ההקלה הכמותית. יחד עם זאת, דראגי הוסיף כי ברבעון הראשון של 2015 הנושא ייבחן מחדש וכי נעשות הכנות טכניות לקראת הקלה נוספת, כך שאם יעלה הצורך ניתן יהיה לבצע זאת במהירות. הריבית נותרה ברמת שפל של 0.05% והריבית על פקדונות נותרה שלילית ברמה של 0.2%.

בגרמניה פורסם כי ההזמנות ממפעלים עלו ב-2.5% באוקטובר, לאחר עלייה של 1.1% בספטמבר. התחזיות היו לעלייה של 0.5%. בהמשך פורסם נתון התמ"ג בגוש האירו לרבעון השלישי והוא עמד על צמיחה של 0.2%, בהתאם לציפיות.

במקביל, הבנק המרכזי בגרמניה (Bundesbank) הוריד היום את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגרמנית ל-1.4% בשנת 2014, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.9% שהוא צפה בחודש יוני. לשנת 2015 הבנק צופה צמיחה של 0.8% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.8% בתמ"ג הגרמני. בשנת 2016 הבק הגרמני צופה צמיחה של 1.5% לעומת 1.7% קודם לכן.

בארה"ב פורסם היום (15:30 שעון ישראל) דוח התעסוקה החודשי לנובמבר, שהצביע על תוספת של 321 אלף משרות לעומת תחזיות לתוספת עשירית ברציפות של 200 אלף משרות חדשות לשוק העבודה במגזר הלא חקלאי. הערכות אופטימיות יותר דיברו על תוספת של 230 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי כצפוי, על 5.8% - שפל מאז יולי 2008.

עליות גם באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ו') בעליות שערים, בהובלת בורסת סין שעלתה על רקע דיווחים לסיוע של המדינה לעסקים (על כך בהמשך). זאת, למרות הירידות הקלות בסיום המסחר בוול סטריט אמש. ברקע, מהלך אפשרי נוסף של הבנק הסיני לסיוע לכלכלה.

הבנק המרכזי בסין שוקל להקל עוד יותר את ההלוואות של הבנקים לעסקים בעיקר בפרויקטי נדל"ן ותשתיות, במהלך חדש של סיוע לכלכלה שמאטה. לפני כ-3 שבועות הבנק חתך את ריבית ההלוואות למשך שנה אחת בבנקים ב-0.4% ל-5.6% ואת ריבית הפיקדונות ב-0.25% ל-2.75% והמהלך האפשרי החדש נועד לסייע אף יותר לכלכלה הריאלית ולעסקים.

בתגובה, מדד המניות המרכזי בסין טיפס לשיא מאז תחילת השנה, וסיכם שבוע עם תשואה חיובית של למעלה מ-3%. מדד MSCI אסיה עלה קלות במסחר בטוקיו וסיים שבוע ללא שינוי משמעותי.

לדברי ריק ספונר, אסטרטג שווקים בכיר ב-CMC Markets באוסטרליה, "המשקיעים רוצים לראות דוח חזק במיוחד שיאשש את הסימנים שהכלכלה האמריקנית ושוק העבודה ממשיכים להתאושש ושיקזז נתונים לא טובים שפורסמו לאחרונה ובינהם הצריכה הפרטית, סנטימנט הצרכנים וההזמנות למוצרים ברי קיימא".