גיל שויד, איש השנה של "גלובס" 2014: "ב-95%, לילדי העשירים כאן יש אותם חיים כמו לכולם"

ועידת ישראל לעסקים 2014 נפתחה במוצ"ש עם ההכרזה על איש השנה ■ חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס": "שויד הוכיח שאפשר להמשיך כאן בישראל" ■ שויד: "יש תחושה, אולי שליחות, שאנחנו פה כדי להישאר"

גיל שוויד  / צילום: איל יצהר
גיל שוויד / צילום: איל יצהר

ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" נפתחה במוצ"ש באירוע חגיגי, בו אירח חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", את גיל שויד, מייסד, יו"ר ומנכ"ל חברת צ'ק פוינט. שויד נבחר לאיש השנה של "גלובס" לשנת 2014.

גולן פתח בהסבר לסיבות לבחירה בשויד: "שנה זו הייתה שנה מובילה בהיי-טק הישראלי. מעולם לא זרם כסף רב כל-כך להיי-טק בישראל. התהייה הקבועה היא האם חברות שכאלו ימשיכו להיות ישראליות. במקרים רבים, כך למדנו, קוטפות מדינות אחרות את הפירות. לכן, החלטנו להפנות את הזרקור ליזם שנמצא כאן, שהקים את צ'ק פוינט לפני כ-20 שנה ושגייס בראשית דרכו 38 מיליון דולר.

"השנה החברה מדווחת על הכנסות של מיליארד וחצי דולר ושווי שוק של 14 מיליארד דולר. שויד הוא אחד מיצרני הערך במשק הישראלי, הן באמצעות מסים ישירים והן באמצעות מסים עקיפים. הוא הוכיח שאפשר להמשיך כאן בישראל".

"הופתעתי שנבחרתי", אמר שויד, ובתשובה לשאלתו של גולן כיצד הוא מגדיר את עצמו, אמר: "הייתי איש טכנולוגיה, המשכתי לתפקיד היזם והיום אני מנהל. אני לא יודע מה חזק יותר באישיות שלי. אני עושה את זה 20 שנה".

- השותפים שלך כבר עזבו. אתה לא נשחק?

"זה מה שמעניין אותי, וצ'ק פוינט היא כמו המשפחה שלי. אני אוהב את זה. היום, אני מודה, יש לי קבוצת ניהול טובה שבזכותה האינטנסיביות שלי לא כל-כך גדולה. אבל אני מודה שבימים שאין לי הרבה פגישות אני מתוסכל".

- איך שומרים על מעמדה של צ'ק פוינט כמובילה עולמית?

"אנחנו בכל שנה משתדלים להצטיין. גם בשנים טובות אנחנו מנסים לאתגר את עצמנו עוד קצת. גם יש תחושה, אולי שליחות, שאנחנו פה כדי להישאר. אנחנו יודעים שנתאמץ ונשאף ליותר. מה שעושה אותנו יותר טובים הוא האנשים ללא ספק".

שויד העיד על עצמו כי הוא "חי בחלום - ומעדיף להישאר ככה".

- מה דעתך על תרבות האקזיטים?

"היום אני פחות ביקורתי, כי עולם ההיי-טק צפוף מדי. אין מקום לאלף חברות, לכן דינן של חלק מהחברות הוא להיות רכיב בתוך חברה גדולה יותר. בחלק מהמקרים זה בלתי נמנע. זה מה ששומר על השוק הדינמי".

"אני שמח שאנחנו משלמים מסים בארץ"

"למען האמת לא חשבנו להיות חברה גדולה כל-כך", אמר שויד. "חלמנו על חברה קטנה יותר. אני לא מתוסכל מנושא המיסוי שלנו בארץ. הסטטיסטיקה מראה שאנחנו משלמים פי 4 בערך מחברות אחרות בחו"ל, אבל אני שמח שאנחנו משלמים מסים בארץ. יש לנו 1,500 אנשים בישראל ו-1,700 מחוץ לישראל, לכן לא ברור איפה אנחנו אמורים לשלם מסים, אני שמח כשזה בישראל".

- אתה חושב שיש פה שנאת עשירים?

"לא נתקלתי בזה באופן אישי, אבל אני כן רואה נטייה בשנתיים-שלוש האחרונות לעלייה בתחום זה. כש-98% מהתושבים בישראל מתקשים לגמור את החודש, הקנאה ברורה. אבל אם נשפוך את התינוק עם המים זה רק יפגע בנו".

שויד, שהונו מוערך ב-2.8 מיליארד דולר, אמר כי "אף פעם לא אמרתי ואוו, יש לי. לאט לאט העליתי את רמת חיי. זה קצת מביך לפעמים ואני מקווה שזה ייתן לי חופש כלכלי, אבל אני משתדל לא להתרגש מזה. יש לי ילדים קטנים. הגדול בן 8. בשנתיים האחרונות הם מגלים מודעות לזה. מתחילים לשאול שאלות. הבן שלי פעם חזר מהגן ואמר: 'אבא אתה מאוד עשיר. ראיתי שהוצאת הרבה כסף מהמכונה'. זה מאוד מביך אותי שהיום הם שומעים. אני משתדל לחנך אותם להשיג דברים בעצמם. הסביבה מלמדת אותם, מה שאנחנו מחמיצים כשאנחנו מסתכלים על אותם עשירים שחלק ניכר מהחיים שלהם דומה לשל כולם. ב-95%, לילדי העשירים יש אותם חיים כמו לכולם. הם הולכים לאותם בתי ספר, בתי חולים. החיים דומים".

גולן שאל על התעניינותו של שויד בפוליטיקה. "פוליטיקה פחות מתאימה לי באופן אישי. לצערי, המערכת הפוליטית לא קלה ולא באמת מאפשרת ליצור שינוי".

- היכן תהיה בעוד 20 שנה?

"מילדות, אף פעם לא התחייבתי על שום דבר. אבל הנה, אני כאן. אני מאוד רוצה לקוות שבעוד 20 שנה אוכל לתרום ושעדיין יצטרכו אותי בצ'ק פוינט".