"פוטין רוצה מאוד פשרה עם אובמה בעניין אוקראינה"

מנכ"ל המכון לעיצוב מדיניות פוליטית במוסקבה, בוועידת ישראל לעסקים: נשיא רוסיה מודע לכך שעשה טעויות רציניות בניהול המשבר באוקראינה

"חברות ישראליות שאינן עוסקות בטכנולוגיה עילית יוכלו לנצל את החלל הריק שיצרו הסנקציות הכלכליות של המערב על כלכלת רוסיה, ולהשתלב במשק הרוסי", כך העריך היום (א') איגור בונין מנכ"ל המכון לעיצוב מדיניות פוליטית במוסקבה. לדבריו, חברות היי טק מישראל לא באותו מצב בגלל הלחץ הצפוי מצד ארה"ב.

בונין דיבר היום במהלך דיון על עתיד החלום האמריקאי, במסגרת ועידת "גלובס" לעסקים. הוא ציין כי "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מודע לכך שעשה טעויות רציניות בניהול המשבר באוקראינה, ועתה הוא מוכן, ומאד רוצה להגיע לפשרה עם הנשיא אובמה כדי לסיים את המשבר". לדבריו פוטין רוצה להגיע לפשרה עם הנשיא אובמה כדי לסיים את המשבר, ומבקש שאוקראינה לא תצטרף לברית נאט"ו ושתישמר גישה של רוסיה לחצי אי קרים.

שגריר ישראל לשעבר בארה"ב סלי מרידור אמר בדיון כי ישראל זקוקה לארה"ב מאוד חזקה, והטיל ספק באפשרות שישראל תוכל לפתח שותפות אסטרטגית דומה עם מדינה אחרת. הוא הוסיף שהסיבה לכך היא שארה"ב היא המדינה היחידה בה לערכים יש משקל בקביעת מדיניות, גם במזרח התיכון. יחד אם זאת הוא ציין שארה"ב תצטרך להתגבר על השיתוק שנכפה על ידי המערכת הפוליטית.

השגריר לשעבר הוסיף שישראלים צריכים לזכור שהיחסים עם ארה"ב משולים להליכה על קרח. יש תחומים בהם התמיכה היא עמוקה, ויש תחומים בהם התמיכה היא הרבה יותר דקה. לכן צריך להתנהג בזהירות, כדי לא ליפול לתוך הקרח.

פול טיילור מנהל בכיר במכון פיו, מהחשובים בין מכוני מחקר דעת קהל בארה"ב, אמר כי התמיכה בישראל מאוד גדולה אם כי ככל הגיל יורד, היא פחות בולטת. בין האזרחים המבוגרים ביותר יש שיעור תמיכה של 6 ל-1 בישראל אך הוא יורד ל-2 ל-1 בקרב הצעירים.

טיילור תיאר את מצבם של הצעירים האמריקאים, אשר עלולים להיות הדור הראשון בהיסטוריה האמריקאית אשר רמת חייהם נמוכה מזו של הוריהם. אף על פי כן הסקרים של פיו מראים שהם נותרו אופטימיים ורובם מצפים שמצבם ישתפר.

במהלך הדיון אמר דניאל אלפרט, מייסד בנק ההשקעות ווסטווד קפיטל, שארה"ב מתמודדת עתה עם מדינות וממשלות נחושות מאד להתחרות. לדבריו ארה"ב תצטרך להתמודד עם סידרה של פיחותים, במיוחד של המטבע הסיני, בשל עודף הייצור שנוצר במשק של אותה מדינה. בגלל התפתחות זו ספק אם הריבית בארה"ב תרד בקרוב.