הטיפ היומי: מניית טכנולוגיה שכדאי לכם להתרחק ממנה

במחלקת המחקר של מריל לינץ' סבורים כי מעמדה של חברת בלקברי בשוק לא צפוי להשתפר - ממליצים "תשואת חסר" במחיר יעד נמוך בכ-43.8% ממחיר השוק

בלקברי  BlackBerry / צילום: רויטרס
בלקברי BlackBerry / צילום: רויטרס

BlackBerry , יצרנית מכשירי הסלולר בלקברי, נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-5.6 מיליארד דולר. מעבר למכשיר הבלקברי, החברה מעצבת, מייצרת ומשווקת פתרונות תקשורת אלחוטית לעולם הסלולר, ומספקת פלטפורמת גישה לאינטרנט ואפליקציות אינטראנט - כולל כלי פיתוח תוכנה, מודמים וחומרה.

באחרונה אירחה הנהלת החברה יום אנליסטים, וחזרה על יעדיה לטווח הקצר, הכוללים השקת שני סטים של מוצרי תוכנה חדשים. היעדים הפיננסיים שנקבעו בשנה שעברה עדיין בתוקף, והדגש הנוכחי הוא בעיקר על טכנולוגיה והפצה של פורטפוליו מוצרי התוכנה. ההנהלה חשפה גם שני מוצרי ערך מוסף בתחום התוכנה, בתחום הזיהוי והגישה (VPN) ובתחום שיתופי הפעולה (כגון שיחות ועידה בווידאו). אלה אמורים לפצות על הירידה הצפויה בהכנסות מתחום ה-SAF - שירותי גישה.

בלקברי הודיעה במקביל על שיתופי פעולה חדשים עם סמסונג ועם Salesforce. הנהלת החברה רואה את שיתוף הפעולה עם סמסונג כעדות למחויבות שלה מעבר לפלטפורמה אחת בלבד. נציין כי לסמסונג יש שיתוף פעולה דומה עם חברה נוספת.

בשיתוף הפעולה עם Salesforce, בלקברי מקווה למנף את בסיס הלקוחות הממשלתי והארגוני של כל אחת מהחברות. בחברה מעריכים שישנם 670 מיליון סמארטפונים, שמשמשים לצורכי עסקים ברחבי העולם, ובלקברי משרתת רק 6% מהם. בלקברי מתכננת לפנות לשוק הזה, תוך הישענות על מכירות ישירות (40%) וערוצי מכירה מבוססי שיתופי פעולה (60%).

המוצרים החדשים של בלקברי מעודדים וחלקם נראים לנו מבטיחים. עם זאת, ההימור גבוה לאור הצורך לפצות ירידה של 800 מיליון דולר בהכנסות משירותים.

לדעתנו, התחזית ארוכת הטווח של בלקברי לא צפויה להשתפר, בשל הירידה בהזדמנויות האסטרטגיות העומדות בפניה ולאור הלחץ התחרותי החזק הן בשוק הצרכני והן בשוק הארגוני. להערכתנו, לא סביר שבלקברי תשפר את מעמדה בשוק, לאור התחרות מצד מכשירי האייפון והאנדרואיד ואנו מזהים גם סיכון של ירידה בשולי הרווח לאור הגידול בהשקעות.

אנו נשארים בהמלצת "תשואת חסר" על בלקברי, ומחיר היעד שלנו עבור המניה הוא 6 דולר, נמוך בכ-43.8% ממחיר השוק.

טל ליאני, מחלקת המחקר, מריל לינץ'

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם