קרן פוסון במו"מ לרכישת חלקו של מאיר שמיר בתנובה

במקרה ששמיר לא ימשיך להחזיק בתנובה לצידה של ברייטפוד, שרוכשת את חלקה של אייפקס - מעוניינת ברייטפוד שקרן פוסון קפיטל מסין תרכוש את החזקותיו

מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי
מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי

ראשי קרן הפרייבט אקוויטי הסינית Fosun Capital, שמנהלת כ-10 מיליארד דולר, יגיעו בימים הקרובים לישראל כדי לבחון את האפשרות לרכישת חלקו של מאיר שמיר בתנובה (21%) - כך נודע ל"גלובס". במבטח שמיר סירבו להגיב לידיעה.

המהלך האמור מתרחש כחלק מהעסקה שנמצאת בשלבים מתקדמים למכירת השליטה בתנובה. במסגרת העסקה אמורה קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, למכור את החברה לקונצרן המזון הסיני ברייטפוד לפי שווי של כ-8.5 מיליארד שקל.

העסקה בין ברייטפוד לבין אייפקס צפויה להסתיים עד 5 בינואר, לאחר מספר דחיות מאז נחתם ההסכם בין הצדדים בחודש מאי.

לשמיר, השותף בגרעין השליטה בתנובה לצד אייפקס, ישנה זכות הצטרפות למכירה. בברייטפוד רוצים לראות אותו ממשיך להחזיק במניות תנובה לצידם, אך הצדדים לא הגיעו עד היום להבנות שיספקו את רצונו של שמיר, כשלפי הערכות בשוק, נכון להיום, נמצאים המגעים בין הצדדים במבוי סתום.

ברייטפוד אינה מוכנה להעמיד לשמיר ערבויות בנקאיות שיבטיחו לו כי תהיה לו אופציה לממש בשנים הקרובות את החזקותיו בחברה לפי מחיר דומה לזה שתקבל אייפקס. לאור זאת, ישנה סבירות גבוהה ששמיר יממש את זכות ההצטרפות הנתונה לו בהסכם עם אייפקס, למכירת החזקותיו בתנובה - מכירה שצפויה להניב לחברת מבטח שמיר שבשליטתו תזרים מזומנים של כ-1.2 מיליארד שקל. במקרה כזה, מעוניינת ברייטפוד כי קרן פוסון תהיה זו שתרכוש את חלקו של שמיר.

על-פי תנאי ההסכם למכירת השליטה בתנובה, ברייטפוד אמורה לרכוש את חלקה של קרן אייפקס בחברת אפ.מש.תנ - המשותפת לה ולמבטח שמיר. חלקה של אייפקס בתנובה, בשרשור, עומד על 56% מהמניות, ואילו זה של מבטח שמיר על 21%. שני הגופים רכשו את השליטה בתנובה לפני כ-6 שנים. ביתרת מניות החברה מחזיקים הקיבוצים, שאינם חלק מגרעין השליטה.

רכשה את אלמה לייזרס ב-240 מיליון דולר

פעילות הפרייבט אקוויטי של פוסון, שרשומה בהונג-קונג, מתמקדת בהשקעות בהחזקות מיעוט, כשלפי אתר הקרן היא שמה דגש על הזדמנויות השקעה שנובעות או קשורות להליכי האורבניזציה (עיור) והתיעוש בסין. במסגרת זו הקרן משקיעה בחברות פרטיות או ציבוריות שעשויות להרוויח במידה ניכרת מהצמיחה בביקוש המקומי בסין. באתר פוסון מצוין כי הקרן החלה בהשקעות פרייבט אקוויטי בקנה-מידה גדול בשנת 2007, ועד כה השקיעה בעשרות רבות של חברות ממגוון תחומי פעילות.

לפני כשנה וחצי רכשה פוסון פארמה את חברת אלמה לייזרס הישראלית, הפועלת בתחום מכשירי הלייזר לתחום האסתטיקה הרפואית, תמורת כ-240 מיליון דולר. מוקדם יותר השנה הבהיר מנכ"ל פוסון פארמה כי החברה בניהולו נערכת לבצע בישראל "בליץ" של רכישות בתחום המכשור הרפואי.

תאגיד-האם פוסון, הנמצא בבעלות פרטית, הוקם ב-1992 על-ידי 4 סטודנטים, ובשנים האחרונות ביצע כמה רכישות גדולות בחו"ל, בהן רכישת קבוצת המלונאות הבינלאומית קלאב מד וחברת ביטוח פורטוגלית גדולה.

תנובה, קונצרן החלב שבשליטת קרן אייפקס (56%) ומבטח שמיר, ספג ברבעון השלישי של 2014 קיטון של 4% בהכנסותיו, לכ-1.7 מיליארד שקל. למרות זאת, הציג הקונצרן עלייה של 33% ברווח הנקי, לכ-104 מיליון שקל, בין היתר הודות לרווח חד-פעמי של 30 מיליון שקל ממכירת נדל"ן, ולירידה בהוצאות המימון ותשלומי המס לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי והתפעולי של תנובה רשמו ירידה הן ברבעון והן בהשוואה לתשעת החודשים המקבילים ב-2013.

עץ החזקות בתנובה לפני המכירה ולאחריה
 עץ החזקות בתנובה לפני המכירה ולאחריה