שטייניץ: הבעיה של לפיד - הוא לא מקשיב למומחים

השר לענייני מודיעין ואסטרטגייה אמר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי הוא חושש שישראל תיקלע ל"מלכוד האיטלקי" - בחירות לכל היותר כל שנה ■ על תוכנית מע"מ אפס: "רעיון מטומטם"

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

השר לענייני מודיעין ואסטרטגיה, יובל שטייניץ, התראיין הערב (א') באירוע הסגירה של היום הראשון של ועידת ישראל לעסקים של "גלובס", הנערכת בתל אביב. שטייניץ חזר פעמים רבות על מה שמסתמן כמסר המרכזי של הליכוד בבחירות הקרובות - הקריאה למצביעים לתת את קולם למפלגות הליכוד או העבודה ולהימנע מהצבעה למפלגות "האווירה", כפי שהן מכונות על ידי הליכוד.

בנוסף המשיך שטייניץ במסע ההשמצות שבו החל בשבוע שעבר כנגד שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. שטייניץ האשים את לפיד בהידרדרות הכלכלה, הודה שמינויו של לפיד בידי נתניהו היה טעות וכינה את תכנית מע"מ אפס "רעיון מטומטם".

כשמדובר היה בהתייחסות לפרסומים על פעולה אווירית של ישראל בסוריה, יובל שטייניץ הוכיח שכשהוא רוצה לגלות איפוק, הוא דווקא יודע לעשות זאת. "יש פרסומים לפיהם ישראל הפציצה היום מטרות בסוריה", שאל המנחה ערד ניר, את שטייניץ בפתח הראיון. "התשובה קצרה: אין תגובה", השיב שטייניץ.

מייד שעבר הדיון להתרכז בנושא הפוליטי, הפגין שטייניץ קצת פחות איפוק: "לצערי לא ניתן היה להימנע מבחירות. אני סבור שבניגוד לניסיונות לעשות זאת, לא ניתן להאשים את נתניהו בבחירות. הממשלה הקודמת בראשות נתניהו הייתה הממשלה היציבה ביותר שהייתה בישראל במשך שנים רבות. הנוכחית הייתה שונה בתכלית. אחת הסיבות לכך היא אובדן הכוח של הליכוד", הודה שטייניץ.

ממליץ לשמאלנים לבחור בבוזי, מאשים את לפיד ביהירות

"אני מוטרד שיום אחד נמצא את עצמנו ב'מלכוד האיטלקי'", אמר שטייניץ בהתייחס לחוסר היציבות הפוליטית בישראל. "מה שקרה באיטליה, שבמשך תקופה ארוכה לא ניתן היה להגיע לממשלה יציבה", הסביר. מייד לאחר מכן חזר על המסר שמסתמן כמסר מרכזי בדף המסרים של הליכוד לקראת הבחירות הקרובות: "אני ממליץ לבוחרים לבחור במפלגות גדולות. למצביעי השמאל - הצביעו למפלגת העבודה ולבוז'י הרצוג. מצביעי הימין והמרכז - הצביעו לנתניהו ולליכוד. המפלגות הקטנות, מפלגות 'האווירה' מסוכנות למערכת הפוליטית", אמר שטייניץ וסיכם: "אם אינכם רוצים בחירות בתוך שנה או שנתיים - הצביעו למפלגות הגדולות".

בהמשך פנה למנות את הישגיה הכלכליים של ישראל בתקופה בה כיהן כשר האוצר והשווה את הנתונים בתקופתו להישגים, הגרועים יותר לטענתו, בתקופת כהונתו של לפיד במשרד. "מסרתי ללפיד כלכלה במצב טוב מאוד, למרות שהיו מספר בעיות על השולחן", אמר שטייניץ.

"אני לא חושב שכל שר אוצר צריך לבוא עם דוקטורט בכלכלה. אני באתי עם דוקטורט אבל לא בכלכלה. שר אוצר צריך לבוא עם ההכרה שאינו יודע הכל, לדעת להקשיב לגורמים המקצועיים, לנגידת בנק ישראל, לראש הממשלה", אמר שטייניץ. "חוסר היכולת להכיר בכך שאינו יודע הכל הוא מה שחסר ללפיד", הוסיף. בהמשך טען כי "לפיד נכנע ללחץ התקשורתי ושינה את חוק עידוד השקעות הון מבלי לבחון את ההשלכות בצורה הראויה. כשערכנו שינויים בעניין עידוד השקעות הון בתקופתי, בחנו את הדברים כמה חודשים. לפיד הגיב באופן מידי ללחץ הציבורי".

למשמע השאלה שהציג ערד לשטייניץ, "האם המינוי של לפיד לא היה טעות מצד נתניהו?", פרץ הקהל במחיאות כפיים. שטייניץ הודה: "יכול להיות במדובר היה בטעות". בהמשך הסביר שטייניץ כי "לפיד רצה להיות שר החוץ ומשרד החוץ היה תפוס. לפיד יכול היה לבחור אדם אחר מטעם תפקידו לשאת בתפקיד שר האוצר והוא החליט מסיבותיו שלא לעשות זאת. פרט לזה, חוסר הניסיון של לפיד לא היה מה שהכשיל אותו. הבעיה היא חוסר יכולתו של לפיד להקשיב. העובדה שמיכאל שראל, הכלכלן הראשי במשרד האוצר התפטר מדברת בעד עצמה", דברי שטייניץ.

כשנשאל על תכנית הליכוד לטיפול בבעיית הדיור לאחר הבחירות השיב: "נעודד את הבניה ונפתור את הבעיה האמתית בשוק - ההיצע הדל. לא ניפול שוב לרעיונות מטומטמים כמו תכנית מע"מ אפס", דברי שטייניץ.

"פקידי האוצר פחדו מחברות הגז והנפט"

שטייניץ הבהיר כי בביקורת שלו על לפיד אינו מבקש לטעון שתפקידו של שר האוצר להתיישר עם דברי פקידי האוצר. "גם אני לעתים החלטתי כנגד דעת בכירי האוצר, אבל זה היה על סמך לימוד ממושך ושיקול דעת. לדוגמה, כשגיליתי שבתחום הגז ישראל גובה תמלוגים נמוכים משמעותית מיתר העולם, הזמנתי את פרופסור שישינסקי כדי לבחון את הנושא. רוב הפקידות באוצר פחדה ללכת על המהלך וסברה שזה מסוכן ללכת נגד חברת הגז והנפט בגלל הלובי החזק שמלווה אותם. הפקידים התנגדו למהלך של ועדת שישינסקי. אך מאחר והקשבתי לדעתם, רוב הפקידים היו מאחורי ברגע שקיבלתי את ההחלטה", טען.

שטייניץ אף התייחס לשניים מן הפוליטיקאים היחידים המסוגלים לקרוא תיגר על מנהיגותו של פטרונו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לגבי משה כחלון אמר: "כחלון הוא איש טוב, עבדנו יחד בליכוד ובממשלה, אך מה שאמרתי לגבי הנזק של מפלגות המרכז המתחלפות, נכון גם לגבי מפלגתו העתידית של כחלון. למרות התקווה שיוצרות המפלגות החדשות בטווח הקצר, זה מזיק לישראל וזה מביא חוסר יציבות פוליטית". לשאלה: "האם תקרא למשה כחלון לשוב הביתה לליכוד?" ענה שטייניץ: "בוודאי שאשמח לראות את כחלון חוזר הביתה, הוא תרם רבות לליכוד".

על האפשרות שהשר לשעבר גדעון סער ינסה להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד אמרת: "גדעון סער הוא חבר שלי, הוא היה שר חינוך נהדר. יחד עם זאת, יש שני נושאים שראש ממשלה בישראל צריך שיהיה לו הניסיון בהם: בטחון לאומי וכלכלה. נתניהו בעל הסגולות הללו ואני תומך בו. כמובן שאני מכבד את זכותו של סער לרוץ".

"אין קשר בין תהליך השלום לכלכלה"

"הזכרת קודם את ההאטה הכלכלית, האם אין קשר בין ההאטה לבין הסטגנציה בתהליך השלום?", שאל ערד ניר את שטיינמץ.

"אני חושב שכולנו רוצים שלום, אך הטענה שקיימת תלות בין צמיחה כלכלית לבין המצב המדיני אינה נתמכת בעובדות. ב-2010, ללא מו"מ לשלום, צמחנו ב-5% בשנה. אנחנו מסוגלים לקדם ולפתח את הכלכלה שלנו עם או ללא שלום. שלום או היעדרו אינו הסבר למצב הכלכלי ואיננו תירוץ למיתון. חובתנו לפתח את הכלכלה גם ללא שלום. כולם אומרים שאם יהיה שלום, הכלכלה תמריא לשחקים, אינני סבור שזה נכון".