קרי: לא נתערב בבחירות; נעבוד עם כל ממשלה שתיבחר

נתניהו נמנע מאזכור פתרון של שתי מדינות במסר וידיאו לפורום סבן ■ שר-החוץ האמריקאי אומר בפורום: ההתנחלויות חותרות תחת הסיכוי לשלום ומבודדות את ישראל בקהיליה הבינלאומית

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אמר הערב (ד') , בנאום בפורום סבן בוושינגטון, כי ארה"ב לא תתערב בבחירות בישראל ותעבוד עם כל ממשלה שתיבחר. "אנו לא נתערב, כמובן, בהחלטות שעם ישראל צריך לקבל על עתידו", הדגיש קרי, אך הוא לא הותיר בדל של ספק לגבי העדפותיו של ממשל אובמה: פתרון של שתי מדינות הוא האופציה היחידה; פעילות ההתנחלויות פוגעת בסיכוייים לשלום ומבודדת את ישראל בזירה הגלובלית. לא קשה, אפוא, לנחש, לאיזה ראש ממשלה מייחל הבית הלבן.

קרי הבהיר, כי הבחירות בישראל הן רק פסק זמן, שבמהלכו יושעו המאמצים לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. "זו משימה שאיננו יכולים לוותר עליה, עתה יותר מאשר בעבר, ואנו נחדש את המאמצים עם הממשלה החדשה שתקום בישראל, כל ממשלה שתיבחר".

דברי קרי עמדו בניגוד מודגש לנאום מוקלט של רה"מ בנימין נתניהו, שהועבר למליאת הפורום בשידור מירושלים כמה דקות לפני נאום השר האמריקאי. ייתכן שהמסר הבולט ביותר בדברי נתניהו הוא מה שלא היה בהם: אזכור מפורש של פתרון של שתי מדינות לשני עמים. ייתכן שרה"מ לא רצה להפגין עמדות מתונות יותר מאלה שהשמיע באותו פורום יום קודם לכן שר הכלכלה, נפתלי בנט, שיצא בשצף קצף נגד רעיון שתי המדינות. בנט הגדיר רעיון זה כ"דפיקת ראש בקיר" ובידל את עצמו מנתניהו בסוגיה זו: "ביבי מכיר במדינה פלסטינית, אני לא".

רה"מ דיבר על הצורך בהכרה הדדית עם הפלסטינים, קבל על סרובו של מחמוד עבאס להכיר בישראל כמדינה העם היהודי, ואף הזכיר את תכנית החלוקה מ-47. אבל נתניהו לא התייחס במפורש לרעיון של מדינה פלסטינית מפורזת עצמאית, שתחיה בשלום בצידה של ישראל. נאום בר אילן זה לא היה.

נתניהו העלה גם את הנקודות הבאות:

  • העמדה הנחרצת של ישראל נגד כל פשרה עם איראן בסוגיית הנשק הגרעיני היא אחד הגורמים לכך שארה"ב והמעצמות האחרות לא חתמו על הסכם עם איראן. עדיף אי-הסכם מאשר הסכם גרוע, אמר רה"מ.
  • נתניהו נמנע מהפיכת נאומו לתשדיר בחירות והשתדל להעניק לו אופי ממלכתי. בכל זאת, הוא הביע תקווה לקבל מנדט רחב כדי להקים ממשלה חזקה שתקדם שלום וביטחון לישראל "לעוד שנים רבות".
  • הוא התחייב לפעול נגד יזמת חקיקה שתחתור תחת יסודות אופיה הדמוקרטי של ישראל.
  • רה"מ מנה שוב את שלושת עמודי תווך של השלום, על פי חזונו: הכרה הדדית; ויתור של הפלסטינים על כל התביעות, לרבות התביעה לזכות השיבה; ונוכחות של צה"ל בגדה (כנראה בבקעת הירדן, אם כי נתניהו לא אמר זאת במפורש).

קרי הקדיש את חלק הארי של נאומו למצב הנפיץ במזה"ת בכללו, והתמקד במאבק בדאע"ש, שלדבריו מתחיל לשאת פירות, ובמו"מ עם איראן על הגבלת יכולותיה הגרעיניות. אבל הוא הקדיש כמה דקות יקרות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. השר האמריקאי גילה, כי מנהיגים של כמה מדינות ערביות מתונות אמרו לו, שהם יהיו מוכנים לעשות שלום עם ישראל אם ייחתם הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

קרי ציטט את מהנהיגים האלה כהוכחה לפוטנציאל הגלום בשלום בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, המנהיגים הערביים המתונים רואים בעוצמתה הכלכלית של ישראל מנוף שעשוי להניף את המזה"ת כולו לחיים טובים יותר.

בהתבטאות שתעורר מורת רוח בירושלים השווה קרי בין הרציחות בבית-הכנסת בהר נוף לבין פעולות תג מחיר (שלא גרמו לאבדות בנפש). "אף מדינה אינה צריכה להתנסות בברד טילים על מרכזים אזרחיים, שהגיעו אפילו לנמל-התעופה שלה, או במנהרות שטרוריסטים מגיחים מהן במאמץ לחטוף אזרחים", אמר קרי. "אך אף מדינה אינה צריכה להתנסות באבדן חייהם של אלפי אזרחים, כפי שאירע בעזה. נחרדנו מהרצח המתועב בבית-הכנסת בהר נוף, אך גם הפלסטינים סבלו מנחת הזרוע של תג מחיר שהצית מסגד ברמאללה".

"היגיון הפשוט וניתוח אסטרטגי מצביעים על כך שהסטטוס קוו בין ישראל לפלסטינים אינו בר-קיימא", אמר קרי. "איננו יכולים להתעלם מהבעיות הבוערות. שלום הוא הדרך היחידה לפתרון המשבר והשגתו אינה משימה בלתי אפשרית. יש סיכוי. אנו מבינים, שישראל לא תחתום על הסכם שלא יביא בחשבון את צרכי הביטחון שלה ואנו מסכימים לכך, כמובן. איש אינו רוצה שהגדה תהפוך לעזה מס' 2. אך יש דרכים להשיג את הביטחון המקווה וגנראל ג'ון אלן (נציג ארה"ב לטיפול בבעיות הביטחון בגדה) מוסיף להשיג תצאות טובות".

"אנו יודעים שישראל צריכה להיות חזקה, אך אנו יודעים גם ששלום יהפוך את ישראל לחזקה יותר", אמר קרי.

שר-החוץ האמריקאי חזר על המנטרה של שת"פ פעולה ביטחוני הדוק בין ארה"ב לישראל ועל זהות מוחלטת בין שתי המדינות לגבי המטרות האסטרטגיות. שיתוף הפעולה הזה חזק יותר מכפי שהיה אי פעם, אך עובדה זו ותמימות הדעים לגבי המטרות האסטרטגיות אינן מונעות קיום חילוקי דעות טקטיים, כמו בנושא ההתנחלויות.