72% מהישראלים: יחסי נתניהו-אובמה משפיעים לרעה

סקר מכון סמית: 64% מהישראלים חשים כי ארה"ב מחוייבת מאד לביטחונה של מדינת ישראל ולביטחון תושביה

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

72% מהציבור חש כי היחסים האישיים בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארה"ב אובמה מושפעים לרעה על היחסים בין ישראל לארה"ב. כך עולה מסקר מכון רפי סמית שנערך עבור הג'רוזלם פוסט. 8% חשים כי היחסים הללו משפיעים לחיוב על יחסי המדינות ו-20% חשים כי אין להם השפעה יחסי המדינות.

סקר מכון סמית חושף כי כמעט שני שליש (64%) מהישראלים חשים כי ארה"ב מחוייבת מאד לביטחונה של מדינת ישראל ולביטחון תושביה. 31% חשים כי המחוייבות הזו מועטה ו-5% חשים כי אינה קיימת כלל.

הסקר, שנערך בשבוע הראשון לחודש דצמבר, לרגל ועידת הדיפלומטים שמתקיימת במלון מצודת דוד בירושלים, התייחס לשאלת מידת מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל ולתושביה ולמידת השפעת היחסים האישיים בין אובמה לנתניהו על היחסים בין שתי המדינות.

בנוגע לשאלת מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל קובע הסקר כי יותר גברים (67%) חשים מידה רבה של מחוייבות מצד ארה"ב לעומת נשים (61%) החשות כך; ככל שעולה הגיל קיימת התגברות ביחס לתחושה זו של מחוייבות (78% מקרב בני 50+ לעומת 59% מקרב בני 30-49 ו-56% מקרב בני 18-29); ככל שעולה רמת ההשכלה - יורדת תחושה זו ביחס למחוייבותה של ארה"ב (70% מקרב בעלי ההשכלה הנמוכה לעומת 67% מקרב בעלי ההשכלה העל-תיכונית ו-60% מקרב בעלי ההשכלה האקדמית); פער נוסף קיים בין דתיים לחילונים: 66% מקרב הציבור החילוני שנכלל בסקר חשים כי ארה"ב מחוייבת במידה רבה לביטחון ישראל, לעומת 53% בלבד מקרב הדתיים החשים כך.

בנוגע לשאלת השפעת יחסי אובמה-נתניהו על יחסי המדינות, מצביע הסקר כי יותר צעירים (77% מקרב בני 18-29) לעומת מבוגרים (70% מקרב בני 50+) החשים כי היחסים הללו משפיעים לרעה על יחסי המדינות; הרבה יותר חילונים (80%) חשים את ההשפעה הזו לרעה על יחסי המדינות לעומת דתיים (51%); יותר נשים מגברים (74% לעומת 71% בהתאמה) ויותר מבעלי השכלה גבוהה לעומת בעלי השכלה נמוכה אשר השתתפו בסקר (73% לעומת 70% בהתאמה).

מנכ"ל קבוצת הג'רוזלם פוסט, רונית חסין הוכמן, התייחסה לסקר ומסרה ש"ממצאי הסקר מוכיחים כי היום, יותר מתמיד, יש מקום וצורך להידברות ושיח בינלאומי. בתקופה זו בה אנו עדים להתגברות האנטישמיות, הידרדרות היחסים עם ערביי ישראל והכרה של מדינות אירופה במדינה פלסטינית, חשוב יותר מתמיד ליצור הזדמנויות להסברה והעברת מסרים בינ"ל".