דרישה: לפסול מועמדות דוד שרן לתפקיד ראש משרד רה"מ

אדם טבע ודין: בשל תפקידו של משרד ראש הממשלה בטיפול באסון דליפת הנפט בערבה, ומכך שנתניהו מכהן כיום גם כשר האוצר שממונה על ביצוע חוק זיכיון צינור הנפט שבכפוף לו פועלת חברת קצא"א - עשוי להתקיים ניגוד עניינים במינוי

מנכ"ל הארגון הסביבתי אדם טבע ודין, עמית ברכה, פנה היום (ג') לנציב שירות המדינה, משה דיין, בבקשה שיורה על פסילת המינוי של מזכיר קצא"א עד לימים האחרונים, דוד שרן, לתפקיד ראש לשכת ראש הממשלה. במכתבו לדיין, מסביר ברכה כי בשל תפקידו של משרד ראש הממשלה בטיפול באסון האקולוגי בבאר אורה ובשמורת עברונה, ומכך שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכהן כיום גם כשר האוצר שממונה על ביצוע חוק זיכיון צינור הנפט שבכפוף לו פועלת חברת קצא"א - עשוי להתקיים ניגוד עניינים במינוי. "אין זה סביר ששרן ימשיך להחזיק בתפקיד מוביל ובעל השפעה כה משמעותית בקרב הגורמים האחראיים על הטיפול באסון האקולוגי", כתב ברכה והוסיף כי "לאור החשש הברור לניגוד עניינים והפגיעה באמון הציבור בשל מינויו של דוד שרן - אנו דורשים את פסילתו לתפקיד. פסילת המינוי מתבקשת הן בשל חומרת האירוע והן בשל מהות התפקיד של ראש לשכת ראש הממשלה".

בהמשך מכתבו מפרט ברכה בנוגע לאירועים קודמים שבהם אירעה דליפת נפט מהצינור שבין אילת לאשקלון. מדובר בשני אירועים מ-2011, שבהם דליפת נפט גרמה לזיהום בנחל צין. האירועים נחקרו בידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, ולטענת ברכה "עד כה לא צמח דבר מהחקירה הפלילית שהתנהלה". ברכה הוסיף ואמר כי אירוע הדליפה מהשבוע שעבר בערבה, שבמסגרתו דלפו מהצינור של קצא"א כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי באופן שגרם לזיהום חמור בשמורת עברונה, צריך להיחקר בידי משטרת ישראל, וזאת "בין היתר בגלל שבין המתוחקרים או המתושאלים צריך להיות גם המשרד להגנת הסביבה בעצמו", אמר.

בשיחה עם "גלובס" ביקר היום ברכה גם את האיפול שבחסותו פועלת חברת קצא"א במשך עשרות שנים, מה שמקשה לקיים מעקב אחר פעילותה: "אפילו את חברי הדירקטוריון אנחנו לא מכירים כי רשימת החברים חסויה. החברה הזאת פועלת במחשכים, בחסות של צווים שלעניות דעתנו אינם חוקתיים ומאפשרים לה לעקוף כל חקיקה סביבתית וכל צורך לשקיפות ציבורית. אחרי האסון האקולוגי המזעזע בעברונה - קצא"א חייבת לתת את הדין".

ובתוך כך ובעיצומו של המשבר בערבה מחשש להתפשטותו עד לים האדום, מינה היום נתניהו את ח"כ אופיר אקוניס לאחראי על איכות הסביבה, זאת לאחר שמאז התפטרות ח"כ עמיר פרץ מתפקיד השר להגנת הסביבה, נתניהו החזיק בתיק זה בעצמו. על רקע המינוי פרסמה החברה להגנת טבע פנייה אליו ובה נאמר כי "כניסתך לתפקיד מתרחשת בשיאו של אחד מהאסונות האקולוגיים הגדולים שידעה ישראל ובאחריותך לטפל בזיהום הקשה ובמזהמים, כך שאסון כזה לא יתרחש שוב בעתיד". מלשכתו של אקוניס נמסר כי יש בכוונתו להעמיד בראש סדר העדיפויות את הטיפול באסון האקולוגי בדרום ולעשות את הנדרש כדי לבלום את התפשטות הנפט הגולמי. ח"כ אקוניס שוחח בטלפון עם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, השוהה בחו"ל והורה לו לשוב לישראל במהירות וללא דיחוי. במהלך היומיים האחרונים הרחיב המשרד להגנת הסביבה את היערכותו למצב של שיטפון בערבה באופן שיוביל לזרימת הנפט הרב אל חופי אילת. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר היום כי טיסת סיור שנעשתה באזור הזיהום מלמדת על זרימות של נפט מהול במים בנחלים, אך אלה נעצרו בסכרים שהוקמו בימים האחרונים באזור. במשרד אמרו כי עד כה לא נראתה זרימה של מים עם נפט אל מעבר לאזור שזוהם.

בדיקות שעשו גורמים מקצועיים העלו היום כי לפחות 430 עצי שיטה נפגעו באזור הזיהום. עם זאת, הוחלט כי ניידת של המשרד לאיכות הסביבה תוצב באזור באר אורה כדי לעמוד על איכות האוויר בסביבת הזיהום, וזאת בזמן אמת. מדידות של איכות האוויר שנעשו בימים האחרונים באילת ובבאר אורה נמצאו תקינות.