דרמה ברוסיה: הריבית זינקה ל-10.5% אך הרובל צולל לשפל

הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ היום את הריבית ב-100 נ"ב ■ הצעד הנואש לא עזר והרובל המשיך לצנוח היום לשפל היסטורי חדש מול הדולר ■ הבנק צופה כי האינפלציה עלולה לזנק ל-10% בתחילת 2015

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

המשבר הכלכלי ברוסיה הולך ומחריף. בניסיון לבלום את קריסת הרובל, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ היום (ה') את הריבית ב-100 נקודות בסיס אך הצעד הנואש לא עזר והרובל המשיך לצלול, לאחר שהשלים קריסה של 65% מול הדולר מתחילת השנה.

לאחר החלטת הבנק המרכזי ברוסיה להעלות את הריבית המרכזית ל-10.5%, הרובל המשיך להחלש היום מול הדולר ונגע בשפל כל הזמנים ברמה של 55.46 רובל לדולר. הבנק גם פרסם אזהרה חמורה לגבי עתידה הכלכלי של רוסיה.

הצניחה החדה בערכו של הרובל מגיעה ברקע לקריסה של יותר מ-40% במחירי הנפט - מקור היצוא וההכנסה המרכזי של רוסיה. בניסיון להתמודד עם הטלטלות הכלכליות העזות, לבלום את קריסת הרובל ולהמריץ את הכלכלה המדשדשת שנפגעה מאוד גם מהסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה, הבנק המרכזי ברוסיה העלה את הריבית המרכזית 5 פעמים במהלך השנה.

על-פי התחזיות של הבנק המרכזי הרוסי, שיעור הצמיחה במדינה ב-2015-16 יהיה אפסי בעוד האינפלציה עלולה לזנק ל-10% ב-3 החודשים הראשונים של 2015 ובכך להכביד עוד יותר על הצרכנים הרוסים.

ואם לא די בכך, הבנק העולמי עדכן מטה השבוע את תחזית הצמיחה של רוסיה לשנים -2015-16 וכעת צופה כי הכלכלה הרוסית תתכווץ בשיעור של 0.7% ב-2015 לאור המשך התנודתיות במחירי הנפט.