נעילה שלילית בבורסה; אפריקה קרסה 8.2% בצל רוסיה

מחיר הנפט יורד לרמתו הנמוכה ביותר מאז מאי 2009 ■ הרובל צונח מול הדולר למרות העלאת ריבית דרמטית ברוסיה ■ נטייה לעליות בוול סטריט ובבורסות אירופה ■ ביוליין הודיעה על שת"פ עם נוברטיס - המניה נסחרה בתנודתיות

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

יום המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית, על רקע טלטלה בבורסות מסביב לעולם בעקבות המשך החולשה במחירי הנפט והמשבר ברוסיה. הנפט יורד היום לרמתו הנמוכה ביותר מאז מאי 2009 - מתחת ל-55 דולר לחבית. בוול סטריט ובאירופה מתנהל המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.21 מיליארד שקל.

המשבר הכלכלי ברוסיה הולך ומחריף. בניסיון לבלום את קריסת הרובל, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ היום את שיעור הריבית מ-10.5% ל-17%. זאת לאחר שבשבוע שעבר קפצה הריבית ברוסיה ב-1%. המהלך המפתיע עוזר לשינוי כיוון במסחר ברובל והמטבע הרוסי התחזק מ-67 רובלים לדולר לרמה של כ-60 רובלים לדולר אולם כעת הוא נסחר סביב 73 רובלים לדולר. הדולר התחזק בכ-100% מרמה של 32.7 רובלים לדולר בתחילת השנה. המהלך של רוסיה משפיע על מניות אפריקה וכלכלית ירושלים ואגרות החוב הקונצרניות.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "ברוסיה, בפעם השנייה בתוך שבוע אחד הבנק המרכזי העלה את הריבית ל-17%, בניסיון לעצור את ההיחלשות ברובל. בשנה החולפת, שילוב של סנקציות כלכליות מצד המערב וירידה תלולה במחיר הנפט הובילו לפיחות חד של המטבע המקומי. בתחילת המסחר התחזק הרובל בכ-9%. ההערכות בשווקים שהאינפלציה ברוסיה תהיה גבוהה מ-10% כבר ברבעון הראשון של 2015, והתוצר יתכווץ ב-0.8% במהלך השנה כולה. להערכתנו, העלאת הריבית החדה צפויה לפגוע קשות בכלכלה המקומית ולהביא לכיווץ חד אף יותר בתוצר במהלך 2015. יותר מכך, נראה שהעלאת ריבית זו איננה האחרונה".

חברת דירוג האשראי מודי'ס הזהירה אתמול מההשלכות של הקדמת הבחירות בישראל. כלכלני חברת הדירוג הוציאו עדכון מיוחד על ישראל, המדורגת A1 עם תחזית דירוג "יציבה" והזהירו כי להקדמת הבחירות יש השפעה שלילית על קביעת הדירוג. הפרסום של מוד'יס הביאה לזינוק בדולר מול השקל ולירידות באג"ח הממשלתיות.

כיל בודקת השקעת ענק בנמיביה

המניות והאג"ח של אפריקה , מירלנד וכלכלית ירושלים המשיכו לרדת בעקבות הכאוס הכלכלי ברוסיה, כאשר תשואות האג"ח שלהן זינקו.

ביוליין חתמה היום על עסקת שיתוף פעולה אסטרטגי עם תאגיד התרופות נוברטיס. על פי ההסכם תשקיע נוברטיס 10 מיליון דולר בביוליין לפי מחיר של 2 דולר למניה, בפרמיה של 22% על מחיר השוק אתמול, ושתי החברות יחפשו יחד פרויקטים בישראל לפיתוח משותף.‏

חברת אופקו דיווחה אתמול על הסכם עם ענקית התרופות פייזר לפיתוח ומסחור הורמון הגדילה שלה. אופקו תקבל 295 מיליון דולר ועוד 275 מיליון דולר בכפוף למספר אבני דרך. פייזר תקבל את הבלעדיות למסחור התרופה בעולם.