90% מהאפליקציות נכשלות - מה הסיכוי שדווקא שלכם תצליח?

אתר חדש, המוצג לראשונה ב"גלובס", מציע מנגנון בדיקה המשלב אלגוריתם חישובי עם סקירה וחוות דעת אנושית, מצד אנשי מקצוע

עשרות אלפי הונגרים מנופפים בסמארטפונים / צילום: רויטרס
עשרות אלפי הונגרים מנופפים בסמארטפונים / צילום: רויטרס

עם רעיון 'של מיליארד דולר' או קצת פחות, האם יש לנו יכולת לחזות את ההצלחה של המיזם שלנו מראש? אתר חדש, המוצג לראשונה ב"גלובס", מציע מנגנון בדיקה המשלב אלגוריתם חישובי עם סקירה וחוות דעת אנושית, מצד אנשי מקצוע. כך תדעו מה שווה הרעיון שלכם לאפליקציה.

תחזית של גרטנר טוענת כי בשנים הקרובות רק 0.01% מהאפליקציות שייצאו לשוק יצליחו. מצב לא מעודד, ובכל זאת אנו עדים להשקתן של עשרות אלפי אפליקציות חדשות מדי חודש.

זה כמעט תמיד מתחיל ברעיון, שבא בעקבות צורך או הזדמנות. ותתפלאו: רבים מהרעיונות הם ריאליים, קרי: יש היתכנות כלשהי שאנשים ירצו להשתמש במוצר כזה. למרות זאת, נדירות האפליקציות שמצליחות להתרומם.

למה שהרעיון שלך לא יכה את התחזיות?

הסיבות לכך מגוונות, בואו נמנה את העיקריות שבהן:

1. משאבים מצומצמים שלא מאפשרים לפתח מוצר 'כמו שצריך'.

2. רף כניסה נמוך למוצרים מתחרים.

3. צוות לא מיומן.

4. תכנון או יישום לקוי של הרעיון.

5. שירות שהוא לא נחוץ או 'מטריד', כך שלא יצדיק הורדת האפליקציה על-ידי מיליוני משתמשים.

הבעיה היא שכבני אדם חדורי מוטיבציה אנחנו "ננעלים" על הרעיון שלנו וקשה להסיט אותנו מהמחשבה שהוא יכול, או חייב, להצליח. אנחנו מתחילים לחפש דרכים להוציא אותו אל הפועל, בוחנים מעצבים וחברות פיתח אפליקציות, מתייעצים עם מקורבים (שבמקרים רבים אינם מנוסים או מיומנים דיים כדי לקבוע ש"הרעיון מעולה", כפי שקורה לא אחת), ומוצאים את הדרך לשכנע את עצמנו שכדאי, באמת כדאי - להקים את הדבר הזה שלא נותן לנו מנוח.

מה נדרש כדי לקבל החלטה להוציא את הרעיון לפועל?

אחת הבעיות היא חוסר האובייקטיביות, חוסר המיומנות או חוסר התקפות של ההמלצות שאנו מקבלים באשר לכדאיות ההוצאה לפועל של המיזם.

יזמים רבים בתחילת דרכם, או סתם אנשים מן היישוב שהגו רעיון (יש אינספור כאלה) - מבקשים לעתים את ה"חותמת", הקביעה ההחלטית לגבי הכדאיות, הפוטנציאל והדרישות למיזם שלהם.

האמת הגלויה היא שאין תשובה אחת והיזם צריך לקבל את ההחלטה בעצמו, בהתבסס על נתונים שיוצגו בפניו. רצוי לנטרל ככל האפשר כל דחף או גורם רגשי, מונע שאיפות או מונע תחרות. הפתרון הרצוי הוא ניתוח אובייקטיבי של הרעיון והעמדת המלצה נייטרלית שניתן לקבל או לדחות אותה, אבל לפחות לשקול אותה לפני שיוצאים לדרך.

הכלי שיספר לכם מה הרעיון שלכם שווה

אתר חדש, feasit.co.il, המוצג לראשונה ב"גלובס", מציע בדיקת כדאיות אונליין לסטארט-אפ, לאפליקציה או לכל מיזם אחר שלכם. המנגנון, שפותח על ידי חברת "קיוון אחר", מספק מעין תכנית עסקית ראשונית או תחזית פיננסית המנסה לחשב הכנסות, הוצאות, עלויות הקמה, נקודת איזון ומעבר לרווחיות, והשקעה נדרשת. כל אלו לצד חוות דעת של צוות מקצועי ובראשו ירון אחר, לשעבר סמנכ"ל Ynet, מרצה ויועץ לסטארטאפים המבקשים למצוא קונספט מבדל ומיצוב ביישום המעשי של הרעיון שלהם.

הצוות בוחן כמה פרמטרים בהתאם לשאלות שנשאל בעל הרעיון, ומספק דירוג כדאיות מנומק, יחד עם התחזית העסקית שמייצר המנגנון החישובי של המערכת.

היזם מקבל לכתובת הדוא"ל שלו דו"ח מסודר המספק תמונה בהירה לגבי פוטנציאל המיזם שלו, כך שיוכל להיעזר בחוות דעת אובייקטיבית בטרם יחליט להשקיע את מיטב מרצו וכספו בבניית המיזם.

צוות האתר מסביר שאין לקחת את המספרים כנתון מוחלט אלא כתרחיש פיננסי אפשרי, המתבסס על הנתונים שהזין המשתמש, יחד עם חוות הדעת האנושית המנומקת, המאפשרת לבעל הרעיון לקבל את ההחלטה שלו גם על סמך סקירה מקצועית יותר, הן מבחינת אטרקטיביות המוצר והן מבחינה כלכלית-מסחרית.

למערכת הבדיקה - האם רעיון שלכם מוצלח?