מה נתניהו רוצה מקרי?

איזה תהליך? איזה שלום? מה יש לקדם, כאשר ראש הממשלה עצמו מזיק?

בנימין נתניהו ג'ון קרי / צילום: רוטרס
בנימין נתניהו ג'ון קרי / צילום: רוטרס

השבוע נערכה עוד פגישה בין קרי ונתניהו, הפעם ברומא. נתניהו רצה פגישה זו כדי לנסות לשכנע את ארה"ב למנוע מצרפת ואירופה להגיש למועצת הביטחון הצעה להכרה בפלסטין. הנימוק של נתניהו: "הניסיונות לכפות תנאים על ישראל רק ידרדרו את המצב"; את הנימוק הזה, בווריאציות שונות, אבל בתוכן בלתי משתנה, שמע קרי, ושמע העולם כולו, עשרות פעמים מראש הממשלה. כמו גם את האמירה התאומה ש"צעדים חד צדדיים אינם מקדמים את תהליך השלום". זה קורה בכל פעם שיש יוזמה שישראל מתנגדת לה.

הידרדרות ממה?

ברור, לכן, ש"זוהרן" של אמירות-אזהרות אלה הולך ומתעמעם, וכיום נשאר מהן בקושי אור של פנס שהמצברים שלו מותשים. כמו כל דבר ששומעים בלי סוף פעמים. סביר להניח שקרי, ואיתו שאר העולם, חושב לעצמו: על איזו הידרדרות מדבר נתניהו? הידרדרות ממה? לאיזה תהליך שלום הוא מתייחס? קורה משהו שאני, קרי, לא יודע עליו? היו פגישות בין הצדדים שלא דיווחו לי עליהן? שמא החליפו ביניהם הצעות חדשות? יש תהליך?!

התרומה של נתניהו

אבל נתניהו בשלו, "מזהיר" מפני פגיעה בתהליך שאינו קיים ובהידרדרות משום מקום. זה שהוא לא נוקט יוזמה, או שהוא נוקט יוזמות שליליות - זה לא "פוגע בתהליך השלום"; זה לא "מדרדר את המצב". מכרזי בנייה בשטחים או בירושלים, למשל, מהווים, כידוע, תרומה עצומה ל"'קידום תהליך השלום".

מה שנתניהו אומר, בעצם, זה שחלוקת העבודה, כפי שהוא רואה אותה, היא שהאחריות על שמירת תהליך השלום וכל השאר מוטלת על מדינות העולם. לישראל אין תפקיד בסיפור הזה. והיה מועיל אם קרי וכל השאר היו מבינים שיש לי, לביבי, מספיק צרות בלעדיכם. ובעיקר - שאני לא מסוגל. אני אמנם ראש הממשלה, אבל אם אפסיק את הבנייה אני עלול להיות ראש האופוזיציה. למה לאנשים כל כך קשה להבין את זה?

צעדים בוני אי אמון

אני מסכים עם נתניהו שהאשמה על כך שאין תהליך ואין שלום היא לא רק עלינו, שהפלסטינים הם האחראים העיקריים למצב הזה. דווקא משום כך, ודווקא בנקודה זו, אני רואה את כישלונו הגדול של ראש הממשלה. זה אומר שנתניהו לא עושה את עבודתו כמו שצריך. שהוא לא מצליח להוכיח את אשמת הפלסטינים, בגלל התעקשותו על עשיית צעדים בוני אי אמון במניעים שלנו.

לא מקדם את מה?

העובדה שנתניהו שולף כל פעם את נשק ה"פגיעה בתהליך" מוכיחה, ולא רק לנו, שאין לו חצים אחרים, שהוא פשוט גמר את הסוס המדיני שלו. לא רק שאינו מקדם את התהליך, הוא גם לא מקדם את מצבה ומעמדה של ישראל בעולם.