המדיה הישראלית ורוסיה: מצפים להאטה; אין חשש לערוץ 9

חברות ישראליות המתמחות ביצוא פורמטים לחו"ל צפויות לספוג נסיגה משמעותית, אך מדובר בשוק קטן יחסית

ויקטוריה גורדין / צילום: איל יצהר
ויקטוריה גורדין / צילום: איל יצהר

תעשיית הטלוויזיה היא אחד האגפים במשק הישראלי שעשויים להיות מושפעים מההתפתחויות הכלכליות הדרמטיות ברוסיה. זאת, לאור העובדה שבשנים האחרונות הפכה רוסיה למוקד הולך וצומח ליצוא תוכן ישראלי. בחברות ישראליות המתמחות בייצוא פורמטים אמרו היום ל"גלובס", כי ההערכה היא שבתקופה הקרובה תחול האטה בפעילות מול גופי המדיה הרוסיים. החברות הפעילות ביותר בגוש דובר הרוסית הן חברות כמו דורי מדיה, ארמוזה פורמטס וקשת אינטרנשיונל, שמוכרות תוכן ישראלי לעולם. כך למשל פורמט הסדרה הישראלית של קשת "רמזור" נמכר לרוסיה וזכה שם להצלחה בגרסתו הרוסית כשהוא מחודש לעונות נוספות. קשת מכרה גם את פורמט התוכנית "הכוכב הבא" שממשיכה להיות משודרת באחד מהערוצים הרוסיים.

בקשת אינטרנשיונל אמרו, כי "כשעובדים בזירה הבינלאומית עוקבים בדאגה אחר כל השווקים, בציפייה שגם המשבר הזה יחלוף". אבי ארמוזה העומד בראש "ארמוזה פורמטס", נמצא ביחסים מסחריים הדוקים מול ערוצי טלוויזיה רוסיים. לדבריו, "ההערכה היא כי לאור ההתפתחויות שוק הפרסום הרוסי צפוי להצטמצם בקרוב והדבר עשוי להשפיע ישירות על ערוצי הטלוויזיה". המשמעות היא ירידה ברכישת תוכן ורעיונות חדשים על ידי קברניטי הטלוויזיה הרוסית מהגורמים הישראלים.

בדורי מדיה אומרים, כי הם צופים בקרוב האטה בפעילות הסחר עם רוסיה. באחרונה מכרו שם למדינות את הגוש הרוסי את הפורמט "חברות" של יואב גרוס וליטל שוורץ, לצד טלנובלות שנמכרות כפי שהן לטובת שידור עם דיבוב לרוסית. גורם בחברה אמר, כי השוק הרוסי ידוע בתנודות חדות וגם לאחר המשבר הכלכלי של שנת 2008, הוא ספג נסיגה משמעותית, אך מאז התאושש. על פי אותו גורם, המחסור בתוכן בשוק הרוסי ושינויים רגולטוריים במבנה שלו, הביאו לחידוד התחרות והעלו משמעותית את הביקוש לתוכן, בעיקר מחברות ישראליות שהפכו להיות חוד החנית בתחום בעולם. "ההנחה היא כי לאחר האטה כעת, ישוב השוק הזה להתאושש בהקדם", אמר אותו גורם.

עם זאת, אף אחת מהחברות לא שמה את ביציה כולן בשוק הרוסי ומדובר רק בנתח אחד מתוך הפעילות הנרחבת שלהן. הפעילות המסחרית של חברות המדיה מול רוסיה מסתכמת במיליוני דולרים בלבד.

אין חשש לערוץ 9

ביתר פעילות המדיה הישראלית העשויה להיות מושפעת מהמשבר ברוסיה, הגוף שנמצא במצב הרגיש ביותר הוא ערוץ 9 דובר הרוסית. בעל המניות שלו אלכסנדר לוין, עלה לישראל בשנה שעברה ועיקר פעילותו העסקית מבוסס עדיין במוסקבה ובמדינות בריה"מ לשעבר, ובראשן אוקראינה.

לדברי מנכ"לית הערוץ, ויקי גורדין, אין כל חשש ממשבר כלכלי בערוץ לאור העובדה שעיקר השקעותיו של לוין, עיקרן המוחלט בתחום המדיה וההפקות, הן ברובל עצמו ולא במטבע אחר. גורדין אף צופה התייצבות במאזן של הערוץ במהלך 2015. אחד הצעדים, שבהם נוקטת גורדין על מנת לייצב את מצבו של הערוץ, הוא הפקה בישראל בעבור השוק הרוסי ובאחרונה אף הושלמה הפקת סדרה עלילתית שצולמה בארץ בשפה הרוסית ותיוצא לחו"ל. החשש הוא כי האטה בשוק הטלוויזיה הרוסי, תביא גם לירידה בהזמנות מהערוץ, אולם זו לא צפויה בקרוב.

בעלי מניות אחרים ממוצא רוסי בתקשורת הישראלית, המחזיקים בקשרים לרוסיה, הם לן בלווטניק, המחזיק בקבוצת RGE שבבעלותה מותגי ערוץ הספורט וערוץ הילדים, וליאוניד נבזלין, מבעלי המניות של קבוצת הארץ ובעלי המגזין "ליברל". בקבוצת RGE אומרים כי בלווטניק חיסל את עסקיו ברוסיה והוא פעיל בעיקר בארה"ב ובבריטניה. מעמדו החוקי של נבזלין ברוסיה ויריבותו עם ממשל רוסיה, לא מאפשרים לו לנהל פעילות עסקית במוסקבה ועל כן אין כל חשש כי יפגע ממשבר זה.