קנס של עד 204 א' ש' למוכרי חלומות שווא בקרקע חקלאית

משווקי קרקע שלא יידעו את הלקוח בתקן השמאי החדש ולא יציגו אותו יעמדו בפני קנס כספי של 22 אלף שקל עבור כל לקוח כזה

קרקע חקלאית / צילום: איל יצהר
קרקע חקלאית / צילום: איל יצהר

משווקי קרקע שלא יידעו את הלקוח בתקן השמאי החדש ולא יציגו אותו יעמדו בפני קנס כספי של 22 אלף שקל עבור כל לקוח כזה. העונש המרבי יעמוד על 204 אלף שקל. כך נקבע בתקן שמאי מספר 22 שנכנס לתוקפו בתחילת החודש, וקובע בראשונה כיצד צריכים שמאי מקרקעין להתייחס לשומה שהם עורכים לקרקע בלתי מתוכננת, המשווקת בין היתר כקרקע חקלאית שעשויה להיות מופשרת לבנייה בעתיד.

על פי התקן, אם הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן תקבע כי מדובר במקרה המצריך אישום פלילי - יוגש כתב אישום כזה. הרשות היא גם זו האמונה על האכיפה שמתבצעת באופן יזום ובעקבות תלונות מהציבור הרחב.

התקן גובש על ידי מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים יחד עם הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן הכפופה לשר הכלכלה. התקנות ממתינות לאישור ועדת הכלכלה ולאחר מכן לחתימת שר הכלכלה נפתלי בנט. ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מתקשים להעריך מתי יתקבל האישור.

"הצרכן ניזון ממידע ספקולטיבי"

ברשות מסבירים כי העלייה בהיקף עסקאות לרכישת קרקע חקלאית הובילה לגיבוש התקן כמו גם התקנות. "מאחר שהצרכן אינו יכול להעריך את סיכויי ההפשרה של הקרקע החקלאית וניזון מהמידע שמציג בפניו המשווק, העסקאות בקרקעות חקלאיות הינן ספקולטיביות באופיין", נמסר מהרשות, "צרכנים מתפתים להבטחת הרווח הבטוח כביכול הגלום בעסקה ורוכשים קרקעות חקלאיות במחיר גבוה בהרבה מערכן האמיתי, המגלם בתוכו את ערך הקרקע לאחר הפשרתו למגורים. בפועל, אין בידי צרכן העושה עסקת רכש בקרקע שאינה מיועדת למגורים, אפשרות להעריך נכונה את סיכויי ההפשרה של הקרקע. כמו כן, הצרכן אינו יודע לשקלל את העלויות הצפויות במקרה שתהיה הפשרה כגון היטל השבחה, מיסוי והפקעות לצורכי ציבור. כדי למנוע הטעיות ולאזן בין כוחות השוק המחזיקים במידע לבין הצרכן שאינו יודע אותו, פנתה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ללשכת השמאים בבקשה להכין תקן שמאי להערכת קרקע שאינה מאושרת לבנייה. לאחר שנתיים של עבודה, אושר תקן שמאי 22 במועצת השמאים הארצית. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עוסקת בימים אלו בניסוח תקנות אשר יחייבו עוסק המשווק קרקע חקלאית תוך הבטחה כי תופשר בעתיד, להציג שומה שנערכה על ידי שמאי מוסמך על פי תקן 22".