הפלסטינים הגישו לאו"ם הצעה להסדר קבע עם ישראל

הנוסח קובע את סוף 2017 כמועד יעד להתפנות ישראל מהגדה המערבית, במקום נובמבר 2016 ■ משקיף ישראלי: הפלסטינים מוכנים לעשות הכל כדי להימנע מווטו אמריקאי ומאותתים שמועד היעד אינו פרה קדושה

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

באמצעות ירדן, הניחה אמש (ד') המשלחת הפלסטינית לאו"ם הצעת החלטה לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני על שולחן מועצת הביטחון. נוסח ההצעה קובע את סוף 2017 כמועד היעד להתפנות ישראל מכל הגדה המערבית. במגעים שקדמו להגשת המסמך, התעקשו הפלסטינים שמועד היעד יהיה נובמבר 2016. המסמך קורא להשגת הסכם שלום, שיוביל לנסיגה, בתוך שנה מיום קבלת ההחלטה.

משקיף ישראלי אמר אמש ל"גלובס", כי הפלסטינים מוכנים לעשות כל דבר כדי להימנע מווטו אמריקאי, והגמשת מועד היעד היא איתות שהתאריך אינו פרה קדושה. ניסוח מתוחכם, שעשוי להתגבש במו"מ בין הצדדים הרלוונטיים - הפלסטינים, מדינות הליגה הערבית, ארה"ב, האיחוד האירופי ורוסיה - עשוי לשכנע את ממשל אובמה לתמוך בהצעת ההחלטה הפלסטינית או להימנע בהצבעה (ולא להטיל וטו). באין וטו של אחת מחמשת החברות הקבועות, יספיקו תשעה קולות להעברת החלטה במועצה.

ניסוח כזה יכול להדגיש, למשל, את ה"דחיפות" של השגת הסכם, בלי לסנדל את ההחלטה בקביעת מועד ספציפי. למעשה, שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, רמז שנוסח שידגיש דחיפות (להבדיל מקביעת מועד יעד) עשוי להיות מקובל על וושינגטון. במסיבת עיתונאים בלונדון, ביום ג', הוא נמנע בעקביות מהתייחסות כלשהי לאפשרות שארה"ב תטיל וטו על הצעת החלטה שלא תהיה לרוחה, אך אמר: "רבים מאיתנו חולקים תחושה עמוקה של דחיפות (לגבי הצורך לשים קץ לסכסוך) , בהתחשב באיום המתמשך של הסלמה והסכנה של הידרדרות לאלימות".

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, הבהירה ביום ג', כי ארה"ב תהיה מוכנה לתמוך בהצעת החלטה שלא תכלול התייחסות ל"צעדים חד-צדדיים", כלומר התייחסות שעלולה להשפיע על תוצאות מו"מ פונטציאלי. ארה"ב רואה בקביעת מועד יעד התייחסות כזו.

ארה"ב מנסה למנוע עימות במועצת הביטחון, שעלול לכפות עליה הטלת וטו על הצעת החלטה כלשהי. וטו יהיה עלול להרגיז את בעלות בריתה הערביות של ארה"ב במאבק נגד דאעש. לדברי רשת ABC, מנהל עתה קרי מגעים עם שרים אירופיים וערביים לגבי פגישה בדרג שרים באחת מבירות המזה"ת, אולי בנוכחותו של מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, בסוף השבוע.

השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, הטעים אמש את נכונות הפלסטינים לגלות גמישות: "הצעת ההחלטה אינה סוגרת את הדלת לפני המשך המו"מ עם כל השותפים שלנו. אנו מוכנים לעבוד עם אלה שמוכנים לעבוד איתנו במועצת הביטחון באופן חיובי וקונסטרוקטיבי".

יחד עם זאת, אין כל ודאות מתי יתקיים דיון על הצעת ההחלטה הפלסטינית, או אם הוא בכלל ייתקיים. על פי תקנות או"ם, צריכות לחלוף 24 שעות מרגע הנחת המסמך על שולחן המועצה ועד תחילת הדיונים עליו, אך המועצה אינה חייבת לדון בו.

הצעת ההחלטה הפלסטינית מקדמת בברכה עריכת ועידה בילנאומית, שתהיה נקודת הפתיחה למו"מ על הסדר סופי. על רקע התבטאויות של בכירים פלסטינים נגד קיום שיחות ישירות עם ישראל, ייתכן שהפלסטינים ידרשו שהוועידה הזו תלווה את כל שלבי המו"מ בינם לבין ישראל.

ועוד קובע המסמך, כי פיתרון שיושג במו"מ צריך להיות מושתת על כמה פרמטרים, לרבות שיבה לגבולות 1967, הסדרי ביטחון, והפיכת ירושלים לבירה משותפת של שתי המדינות, בירה שתיתן ביטוי לגיטימי לשאיפות שני הצדדים להגן על חופש הפולחן הדתי.

הנוסח גם "קורא לצדדים להימנע מפעולות חד-צדדיות ובלתי חוקיות, לרבות פעילות ההתנחלויות, שעלולות לחתור תחת יסודות קיומו של פיתרון של שתי מדינות". (סוף)