משפחת מוריס תובעת מאנגל משאבים 31 מיליון שקל

בעלת השליטה הקודמת בחברה פנתה לביהמ"ש המחוזי בת"א-יפו, בבקשה למימוש שעבודים ולמינוי כינוס נכסים של החברה כנגד חוב

עודד שמיר / צילום: תמר מצפי
עודד שמיר / צילום: תמר מצפי

כשנה לאחר שמשפחת מוריס היהודית-בריטית איבדה את השליטה בחברת הנדל"ן אנגל משאבים, היא פונה כעת לביהמ"ש המחוזי בת"א-יפו, בבקשה למימוש שעבודים ולמינוי כינוס נכסים של החברה, בגין חוב של כ-31 מיליון שקל. באנגל משאבים ציינו הבוקר בתגובה, כי "החברה בוחנת את הבקשה ובכוונתה להתנגד לה".

משפחת מוריס, באמצעות עוה"ד איל רוזובסקי ותמיר כהנוב ממשרד צרלמאיר ושות', טוענת לחוב שיש לאנגל משאבים כלפי החברות GBES ו-E-Europe שבשליטתה, עבור התחייבויות שלקחה על עצמה כשקיבלה את השליטה בה באמצעות הסדר חוב בשנת 2011.

משפחת מוריס מציינת בפנייתה לביהמ"ש, כי במסגרת רכישת השליטה באנגל משאבים, היא העמידה לחברה הון של עשרות מיליוני שקלים, ונטלה על עצמה חוב בסך של 26 מיליון שקל, בריבית שנתית של 5.45%. עוד היא טוענת, כי חוב זה הובטח באמצעות שיעבוד מניות וזכויות של אנגל משאבים וחברות-בנות שלה.

לפי משפחת מוריס, בין הצדדים נקבע, כי אנגל משאבים תפרע את החוב ב-5 תשלומים שנתיים שווים, וכי מועד התשלום הראשון, בהיקף של כ-6 מיליון שקל, נקבע לתחילת החודש שעבר. למרות זאת, לטענת משפחת מוריס, "עד היום (למרות התראות ודרישות ספציפיות) החברה לא העבירה את התשלום, ובאופן חסר תום לב החברה הגישה לביהמ"ש - יום אחד בלבד לפני שהגיע מועד התשלום - תביעה לסעד הצהרתי, שלפיו החוב כביכול בטל בשל טעמים חסרי כל שחר שחורגים מגדר בקשה זו".

תספורת של 50%

בשל אי-עמידתה של אנגל משאבים בתשלום הראשון, המשפחה מבקשת מביהמ"ש "להורות על מימוש השעבודים שהועמדו להבטחת פירעון החוב, ללא דיחוי, וליתן כל צו הנדרש על מנת לאכוף את הוראות איגרות החוב ואת התחייבויות החברה כלפי המבקשות".

במהלך 2011, נזכיר, הושלם הסדר חוב באנגל משאבים, שבמסגרתו בוצעה תספורת של כ-50% לחוב אג"ח של כ-260 מיליון שקל. משפחת מוריס השקיעה בחברה באמצעות GBES כ-45 מיליון שקל, והתחייבה להזרים סכום דומה בהמשך. בתחילת 2013, כשנתיים לאחר שהשתלטה על החברה, איבדה משפחת מוריס את החזקותיה בה, בגין חוב של כ-15 מיליון אירו שנדרשה GBES להחזיר לבנק זר - חוב שנלקח למימון רכישת השליטה בחברה.

לאחר שיצאה אנגל משאבים מידי המשפחה, פורסמו מספר הצעות לרכישת השליטה בחברה. הנהלת החברה, בראשות היו"ר, עודד שמיר, והמנכ"ל, דב לוקסנבורג, הגישה הצעה משלה, שקיבלה את תמיכת הכונסים - עוה"ד יורי נחושתן ואייל נייגר - וזכתה לתמיכה גורפת של מחזיקי האג"ח. כיום נסחרת אנגל משאבים בשווי זניח של פחות מ-20 מיליון שקל, ושתי סדרות האג"ח שלה, בהיקף של כ-140 מיליון שקל, נסחרות בתשואות של 10%-11%.