ארה"ב: לא נתמוך בהצעת ההחלטה שהגישו הפלסטינים לאו"ם

הערכות: וטו רחוק מלהיות ודאי; וושינגטון שואפת לנוסח מרוכך, שלא יציב מגבלות זמן על השגת הסכם

בנימין נתניהו ג'ון קרי / צילום: רוטרס
בנימין נתניהו ג'ון קרי / צילום: רוטרס

ארה"ב הודיעה הערב (ה'), כי לא תתמוך בהצעת ההחלטה הפלסטינית לסיום הסכסוך עם ישראל, שהונחה אמש על שולחן מועצת הביטחון.

"זה לא משהו שאנו יכולים לתמוך בו", אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, בתדרוך היומי לכתבים.

נוסח ההצעה הפלסטיני קובע את סוף 2017 כמועד היעד להתפנות ישראל מכל הגדה המערבית. במגעים שקדמו להגשת המסמך, התעקשו הפלסטינים שמועד היעד יהיה נובמבר 2016. ההצעה קוראת להגיע להסכם להסדרת הנסיגה בתוך שנה מיום קבלת ההחלטה.

הכרזת הסטייט דיפרטמנט היתה צפויה. יומיים קודם לכן הבהירה הדוברת, שארה"ב תהיה מוכנה לתמוך בהצעת החלטה שלא תכלול התייחסות ל"צעדים חד-צדדיים", כלומר התייחסות שעלולה להשפיע על תוצאות מו"מ פונטציאלי. ארה"ב רואה בקביעת מועד יעד התייחסות כזו.

בכל זאת, וטו אמריקאי רחוק מלהיות ודאי. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", אמר משקיף ישראלי, כי הפלסטינים מוכנים לעשות כל דבר כדי להימנע מווטו, והגמשת מועד היעד היא איתות שהתאריך אינו פרה קדושה. ניסוח מתוחכם, שעשוי להתגבש במו"מ בין הצדדים הרלוונטיים - הפלסטינים, מדינות הליגה הערבית, ארה"ב, האיחוד האירופי ורוסיה - עשוי לשכנע את ממשל אובמה לתמוך בהצעת ההחלטה הפלסטינית או להימנע בהצבעה (ולא להטיל וטו). באין וטו של אחת מחמשת החברות הקבועות, יספיקו תשעה קולות להעברת החלטה במועצה.

ניסוח כזה יכול להדגיש, למשל, את ה"דחיפות" של השגת הסכם, בלי לסנדל את ההחלטה בקביעת מועד ספציפי. למעשה, שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, רמז שנוסח שידגיש דחיפות (להבדיל מקביעת מועד יעד) עשוי להיות מקובל על וושינגטון. במסיבת עיתונאים בלונדון, ביום ג', הוא נמנע בעקביות מהתייחסות כלשהי לאפשרות שארה"ב תטיל וטו על הצעת החלטה שלא תהיה לרוחה, אך אמר: "רבים מאיתנו חולקים תחושה עמוקה של דחיפות (לגבי הצורך לשים קץ לסכסוך) , בהתחשב באיום המתמשך של הסלמה והסכנה של הידרדרות לאלימות".

במקביל, גם האמריקאים מעונייניים להימנע מהטלת וטו, כדי לא לערער את החזית הערבית שהצליחו לגבש במאבק נגד דאעש.