תאגידי המים יבוטלו והמחיר יוזל? לא כל-כך מהר

"ידיעות אחרונות": כעת דורש מרכז השלטון המקומי ביחד עם ח"כ מירי רגב שינוי במודל - הם רוצים שבמקום תאגידים יוקמו חברות עירוניות

מירי רגב / צילום: איל יצהר
מירי רגב / צילום: איל יצהר

תאגידי המים יבוטלו? לא כל-כך מהר. "ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר (א') כי במשרדי האוצר והאנרגיה סיכמו כי תוקם חברה ממשלתית שתהווה תאגיד מים ארצי, אבל ברשויות המקומיות עוד לא מוכנים לחתום על כך.

לפי הסיכום שהשיג צוות בין משרדי שכלל את אנשי מרכז השלטון המקומי, לתאגיד הארצי יוכלו להצטרף רשויות מקומיות שטרם הקימו תאגיד או כאלה שיבחרו לבטלו, ורשות שתרצה להמשיך להפעיל את התאגיד שלה תוכל לעשות זאת.

כעת דורש המרכז ביחד עם ח"כ מירי רגב - יו"ר ועדת הפנים שקידמה חוק לביטול מוחלט של התאגידים - שינוי במודל. הם רוצים שבמקום תאגידים יוקמו חברות עירוניות.

בשבוע שעבר דווח כי ועדה משותפת של משרד האנרגיה, התשתיות והמים ומשרד האוצר ממליצה להפחית משמעותית את מספר תאגידי המים ברחבי הארץ ולהוריד ב-9% את מחירי המים. במקום התאגידים שייסגרו, הוועדה ממליצה להקים חברה ממשלתית שתנהל את משקי המים העירוניים, תתחזק תשתיות באופן שוטף ותהיה אמונה על אספקת שירות לצרכנים.

כיום פועלים ברחבי הארץ כ-55 תאגידי מים, ובשנים האחרונות הם היו חשופים לביקורת ציבורית נרחבת - בעיקר סביב ההתייקרות החדה במחירי המים לצריכה ביתית ולתעשייה. טענות אחרות שהופנו אל התאגידים נגעו לכך שהעלאת מחירי המים נועדה לכסות את עלויות המנגנונים המנופחים שהקימו, תוך העסקה של יועצים חיצוניים ופעילות ממשרדים מפוארים.

מחר (ב') ייפגשו ראשי הרשויות לדיון בו יוחלט אם לקבל את המודל המוצע. בכל מקרה, כדי לשנות את מבנה התאגידים דרושה חקיקה, אז הדבר ייבחן כבר בכנסת הבאה.

מירי רגב מסרה כי "המודל חייב להביא להוזלת המים, ולבניית מנגנון פיקוח ומודל ניהול יעיל".