בבעיה? אלון רבוע כחול מכרה מניות רבוע נדל"ן ב-70 מ' ש'

מכירת 5% ממניות רבוע נדל"ן בוצעה לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד שקל, הנמוך מההון העצמי של החברה בסוף ספטמבר השנה

שרגא בירן / צילום: איל יצהר
שרגא בירן / צילום: איל יצהר

חברת אלון רבוע כחול נאלצת להתמודד בתקופה האחרונה עם שורה של זעזועים, על רקע הסכסוך בין צמד בעלי השליטה בה, שרגא בירן ודודי ויסמן. בתחילת השבוע שעבר הודיעה לימור גנות, הנחשבת לבת טיפוחיו של ויסמן, על התפטרותה מתפקיד מנכ"לית משותפת באלון רבוע כחול, ושלושה ימים לאחר מכן מכר ויסמן עצמו - שמשמש כמנכ"ל החברה ומקבל ההחלטות התפעוליות הראשי בה (CODM), וכן מכהן בה כדירקטור - את החזקותיו הישירות בחברה (1%) תמורת 7.2 מיליון שקל.

הסכסוך עם בירן, בעל המניות המרכזי בקבוצת אלון (השולטת באלון רבוע כחול), צפוי להוביל להדחתו של ויסמן מתפקיד מנכ"ל קבוצת אלון בסוף החודש, וככל הנראה גם מיתר עמדות הניהול שלו בחברות הקבוצה, ובראשן אלון רבוע כחול . אבל בינתיים הוביל הסכסוך הזה את החברה למהלך מפתיע וחריג של גיוס מזומנים: ביום חמישי מכרה אלון רבוע כחול 5% ממניות החברה הבת רבוע כחול נדל"ן לגופים מוסדיים תמורת 69.6 מיליון שקל. את הפצת המניות ביצעה עבורה מחלקת הברוקראז' של בית ההשקעות אקסלנס.

אלון רבוע כחול מוכרת בעיקר בזכות החזקותיה ברשת הקמעונאות מגה ובחברת תחנות הדלק דור אלון. אולם דווקא החזקתה ברבוע כחול נדל"ן, שמחזיקה בבעלות על 119 נכסים מניבים בהם ממוקמים מרבית סניפי "מגה" ו"מגה בעיר", ושבונה בת"א פרויקט מגורים על חורבות השוק הסיטונאי, היא שמעניקה כיום לאלון רבוע כחול את עיקר ערכה.

מכירת המניות בוצעה לפי מחיר של 120.3 שקל למניה, המשקף לרבוע כחול נדל"ן שווי של 1.4 מיליארד שקל. שווי זה נמוך בכ-5% מההון העצמי שלה נכון לסוף ספטמבר. לאחר המכירה נותרה אלון רבוע כחול עם החזקה של 69.7% בחברה הבת, בשווי של 1.04 מיליארד שקל.

מכירת המניות מעלה שאלה בנוגע לצורכי המזומן של אלון רבוע כחול לתקופה הקרובה. בסוף ספטמבר היו ברשותה (סולו) מזומנים ונכסים פיננסיים בשווי של 253 מיליון שקל, כאשר אליהם יש לצרף דיבידנדים בהיקף כולל של 61 מיליון שקל שהתקבלו החודש מרבוע כחול נדל"ן ומדור אלון. מנגד, רשמה החברה התחייבויות פיננסיות קצרות טווח לבנקים ולבעלי האג"ח בהיקף כולל של 281 מיליון שקל, ועוד 507 מיליון שקל כהתחייבויות פיננסיות שמועד פירעונן ארוך משנה.

אלון רבוע כחול היא חברה בת של קבוצת אלון הפרטית, המוחזקת בידי חברת ביילסול (52%) וארגוני הקניות של הקיבוצים (48%). בביילסול מחזיקים בירן (80%) ו-ויסמן (20%), שלמרות החזקותיו המצומצמות נחשב לכוח היוזם והמניע של הקבוצה כולה, ולאיש שמזוהה ביותר מהלכיה העסקיים.

בין בירן ל-ויסמן פרץ בשנה האחרונה סכסוך חריף, שצפוי להסתיים בפירוק השותפות ביניהם, כשכיום מגשר בין השניים עו"ד אלי זהר. בסוף דצמבר מסתיים חוזה ההעסקה של ויסמן כמנכ"ל קבוצת אלון, ואילו בירן כבר הכריז כי בכוונת ביילסול למנות לתפקיד את אביגדור קפלן, לשעבר מנכ"ל ויו"ר כלל ביטוח ומנכ"ל בית החולים הדסה.

מניית אלון רבוע כחול נסחרה היום בירידה של כ-2%, למחיר המשקף להחזקות קבוצת אלון שווי של 515 מיליון שקל בלבד. בשלוש השנים האחרונות איבדה המניה 40% מערכה, לאחר שהציגה הפסד מצטבר של 222 מיליון שקל מתחילת 2012 ועד סוף הרבעון השלישי של 2014.

שווי ההחזקות הסחירות של קבוצת אלון עומד כיום על כ-2 מיליארד שקל, כשמנגד יש לקבוצה חובות בנקאיים וכן חוב של כ-1.8 מיליארד שקל לבעלי האג"ח מסדרה א'. האג"ח, בריבית שנתית של 5.35% (כ-100 מיליון שקל בשנה), אמורות להיפרע ב-8 תשלומים שנתיים שווים, החל מינואר 2016.

ויסמן ובירן
 ויסמן ובירן