בנק לאומי יצא בזול

אם הרשויות בארה"ב היו רוצות, הן היו יכולות להביא לסגירתו

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

1. אין ספק שבנק לאומי שילם קנס כבד בגין הפרשה מול הרשויות בארה"ב. קרוב ל-2 מיליארד שקל עלתה פרשה זו (כולל ההוצאות המשפטיות הכבדות), אך לדברי גורמים משפטיים, לאומי עוד יצא יחסית בזול מפרשה זו. אם הרשויות בארה"ב היו רוצות, הן גם היו יכולות להביא לסגירת הבנק - באמצעות הטלת סנקציות המגבילות את עבודתו מול ארה"ב ומהוות כמו גזר דין מוות עבורו.

פגישות חשאיות בפארק, חשבונות בשמות מזויפים - אלה רק חלק מהדברים שהדוח של הרגולטורים בארה"ב חשף על דרכי הפעולה של בנק לאומי בעשור הקודם. "מה שראינו בלאומי הוא כשל סיסטמתי של חלקים רבים במערכת הבנקאית ואף ברגולציה בישראל. במובן מסוים, פרשה זו מזכירה אפילו את ויסות מניות הבנקים", אומר גורם המכיר את הפרשה.

הפרשה בלאומי נגמרת בעיקר בקנס לא מבוטל, אך כזה שהבנק יכול לעמוד בו. את המחיר האישי איש לא שילם. אמנם הרשויות בארה"ב יכולות עדיין להעמיד את בכירי הבנק לשעבר לדין, אך נראה כי סיכוי נמוך שזה יקרה.

כאן מגיע התפקיד של הרגולטורים בישראל. נדרשת בדיקה מעמיקה בלאומי על איך אירעו הדברים שמתארות הרשויות בארה"ב, מי אחראי לכך והאם הוא ישלם את המחיר.

בעבר פורסם ב"גלובס" כי הפיקוח על הבנקים עשוי לדרוש ממנכ"לית לאומי לשעבר, גליה מאור, החזר בונוס. בבנק ישראל לא מתחייבים לכך, ודורשים לבצע לפני כן בדיקה. גם אם לא בבונוסים, מישהו חייב לתת את הדין על האירועים שהיו בבנק בעשור הקודם.

2. לאומי שם היום את מרבית הפרשה הזו מאחוריו. מרבית הפרשה - כי עדיין עומדת בעינה חקירה של רשות ני"ע האמריקאית נגד הבנק. בבנק אמנם מעריכים כי כבר ביצעו את ההפרשות הנדרשות, אבל ניסיון העבר מראה שאצל האמריקאים זה לא נגמר עד שזה נגמר.

ועדיין, אין ספק שמשקולת משמעותית הוסרה אמש (ב') מעל לאומי והעומדת בראשו, רקפת רוסק-עמינח. כעת, העיניים יהיו נשואות לשני הבנקים האחרים המעורבים בחקירה דומה - בנק הפועלים ומזרחי-טפחות.

בשני הבנקים נוהגים מאוד בזהירות בפרשה זו, ולא ממהרים לבצע הפרשה משמעותית. לפי הערכות, הסיבה לכך היא שביצוע הפרשה מהווה מעין הודאה באשמה בעיני הרשויות בארה"ב, ולכן עלולה להתגלות כגול עצמי. יחד עם זאת, ספק אם יוכלו להמשיך בגישה זו עוד זמן רב.

במזרחי-טפחות החקירה מתקדמת יותר, והבנק כבר שכר את פירמת KPMG שתעשה בעבורו את הבדיקה על נתוני הלקוחות. בבנק הפועלים החקירה במצב הראשוני ביותר, אך גם שם ניתן להניח כי תהיה התקדמות במהלך השנה הבאה.

האם הקנסות שם יהיו דומים לאלה של לאומי? קשה לדעת. הטענה הרווחת היא שלאומי הסתבך יותר משני מתחריו מכיוון שקלט שורה של לקוחות מ-UBS, שברחו מהבנק לאחר שהחלה נגדו חקירה, מה שהגביר את הזעם של הרשויות בארה"ב.

מנגד, הזמן לא משחק לטובת פועלים ומזרחי-טפחות, שכן ככל שהזמן עובר, רף הקנסות של הרשויות האמריקאיות רק הולך ועולה.

מה שבטוח הוא שחוסר הוודאות הזה מעיב על שני הבנקים, ואינו מתבטאת רק בקנסות, אלא גם בחוסר הוודאות לגבי דרישות הרשויות בנוגע לאחריות האישית.

הרשויות בארה"ב וידאו שמי מבין נושאי המשרה שהיו בתקופה הרלוונטית בדרגים השונים יעזבו. סביר להניח כי גם בנק הפועלים ומזרחי-טפחות יתמודדו מול דרישות דומות ברמה זו או אחרת.