בשל מחלוקת שכר: עודד טירה התפטר ממכון וינגייט

יו"ר המכון בשנתיים האחרונות עזב את תפקידו ■ במשרדי האוצר והספורט טוענים: הסיבה היא סירובם לאשר העלאת שכרו של מנכ"ל המכון

עודד טירה / צלם: איל יצהר
עודד טירה / צלם: איל יצהר

יו"ר הוועד המנהל של מכון וינגייט, עודד טירה, הודיע היום (ד') לראשי משרד הספורט כי הוא מתפטר מתפקידו. במכתב שהוציא טירה נימק את התפטרותו בסירוב של משרד הספורט להעביר את כספי התמיכה לשנת 2014, בסכום כולל של 4.75 מיליון שקל.

עם זאת, במשרד הספורט טוענים כי הסיבה שונה לגמרי, וכי טירה התפטר אחרי שאנשי משרד האוצר ומשרד הספורט לא איפשרו לו להעלות את שכרו של מנכ"ל המכון אמוץ בכר.

ל"גלובס" נודע כי טירה, בעבר נשיא התאחדות התעשיינים, ביקש להעמיד את שכר המנכ"ל על 38 אלף שקל בחודש, לעומת 34 אלף כיום. טירה משמש כיו"ר הוועד המנהל של וינגייט מאז שנת 2012.

באוצר ובמשרד הספורט סירבו לכך בתוקף, כאשר הטיעון המרכזי הוא כי אין שום סיבה לאפשר העלאת שכר בעת שהמכון נמצא בגירעון כבד (כ-21 מיליון שקל) ותחת תוכנית צמצומים כבדה, שכוללת קיצוצי שכר ופיטורי עובדים. בין היתר, בשל מצבו של המכון, אף הוצמד לו חשב-מפקח מטעם האוצר, רו"ח קובי גינזבורג.

במכתב שהעביר, מציין רו"ח גינזבורג כי "בעקבות ביקורת שכר שוטפת במכון וינגייט לחינוך ולספורט, גיליתי לתדהמתי תוספת שכר מנכ"ל המכון, וזאת בתקופה בה נמצא המכון בעיצומו של יישום תוכנית הבראה. מבירור שלי נמצא כי הנושא אושר על-ידי יו"ר הוועד המנהל של המכון, וזאת מבלי ליידע אותי, להיוועץ עמי ולקבל את אישורי לכך".

לא ברור איך ישפיע הקרע הנוכחי על תפקידו הנוסף של טירה בספורט. בחצי השנה האחרונה משמש טירה במקביל כראש המועצה העליונה לספורט, הגוף העליון שהוקם על-מנת לקבוע את מדיניות הספורט בישראל ברמת התשתיות, המתקנים והפעילות השוטפת.

במכתב ההתפטרות הרשמי שלו לשרת התרבות והספורט לימור לבנת, ציין טירה כי "התפטרותי באה לאחר שהמשרד בראשותך עצר את העברת כספי התמיכה לשנת 2014, עליהם התחייב המשרד כלפי המכון. מדובר בכ-4.75 מיליון שקל, שהם כרבע מסך התמיכות.

"כספי התמיכות דווחו כבר במערכת המרכבה ועל-פי דיווחים מאנשיך אי העברתם מחר, ה-25 לדצמבר, תמנע אפשרות להעברת הסכום בשנת הכספים הנוכחית. בהינתן שתקציב המדינה לשנת 2015 לא אושר, אי העברת הכספים במועד משמעה שלא ניתן יהיה להעביר אותם עד לאישור תקציב המדינה הבא, הצפוי לא לפני חודש יוני 2015. במצב הדברים הנוכחי, צפוי מכון וינגייט לעמוד כבר בימים הקרובים בפני תביעות של ספקים שעסקו בבניית הבריכה הלאומית ואשר שכרם לא שולם זמן רב".

עם זאת, בשיחה עם "גלובס" לא הכחיש טירה כי הסכסוך על שכר המנכ"ל הוא שהוביל לפיצוץ. "אני מניח שבסוף יעבירו את הכסף למכון", אמר טירה. "הטיעון שלהם (של משרד הספורט) על השכר של מנכ"ל המכון הוא טיעון פופוליסטי. כשקלטנו אותו (את מנכ"ל המכון אמוץ בכר) הבטחנו לו שאחרי ארבעה עד שישה חודשים השכר שלו יהיה 38 אלף שקל בחודש. אצלי מה שמבטיחים - מקיימים. ואנשי המשרד, בתקיעת יד, סיכמו איתי את הדבר הזה. אצלי הדבר הכי חשוב זה לקום בבוקר ולהגיד 'עודד, אתה בן אדם אמין', שאתה תוקע כף ומבטיח משהו למישהו - ההבטחה מתקיימת".

לגבי ההשלכות שיהיה לקרע הזה גם על פעילותו במועצה העליונה, אומר טירה: "אני בשלב זה לא מודיע על התפטרותי מהמועצה העליונה".