רשות ני"ע עצרה בכירים בחח"י - בהם המשנה למנכ"ל

(עדכון) - בין המעוכבים לחקירה גם דוד קון, המשנה למנכ"ל עד 2004 ■ בחודשים האחרונים המשיכו ברשות ני"ע לחקור את הפרשה ולנסות לאתר את הגורמים הנוספים שקיבלו לפי החשד שוחד במיליוני שקלים מסימנס

יאשה חאין / צילום: יוסי וייס
יאשה חאין / צילום: יוסי וייס

רשות ניירות ערך עיכבה היום (א') לחקירה בכירים נוספים בחברת החשמל במסגרת פרשת השוחד של סימנס - כך הותר היום לפרסום. מדובר בכמה מהבכירים ביותר בחברה, ביניהם המשנה למנכ"ל עד לפני כמה ימים יעקב (יאשה) חאין ודוד קון, המשנה למנכ"ל לשעבר, שפרש ב-2004, שמעצרו הוארך עד ה-31 לחודש. גם דוד אלמקיס, סמנכ"ל תכנון ופיתוח טכנולוגיה, חשוד בפרשה. על פרטים אחרים בפרשה עדיין מוטל צו איסור פרסום.

בעוד השופט המחוזי לשעבר, דן כהן, מרצה עונש של 6 שנות מאסר בגין הודאתו בלקיחת שוחד בסך 4 מיליון שקל מחברת סימנס לצורך הטיית מכרזים בהיקפי ענק של חברת החשמל, המשיכו בחודשים האחרונים הרשויות לנסות ולאתר את הגורמים הנוספים שקיבלו לפי החשד כספי שוחד בהיקף של מיליוני שקלים מסימנס, ולמצות עמם את הדין.

בחודש יוני הותר לפרסום כי רשות ניירות ערך מנהלת חקירה באזהרה נגד 4 אנשים, אנשי עסקים ועובדי ציבור לשעבר בחברת החשמל, שלפי החשד קיבלו או היו מעורבים בהעברת 16 מיליון דולר שהתקבלו כשוחד מסימנס.

הארבעה הם אורן אהרונסון, מנהל חטיבת האנרגיה והתעשייה בסימנס ישראל לשעבר, שלאחר מכן כיהן גם כמנכ"ל החברה ואשר שימש עד מדינהנגד דן כהן; שלמה דניאל, הבעלים של חברת אוקפילד, הנשוי לאחותו של אהרונסון; אנטון מיטצ'ל דלין, העוסק בתחום הפורקס ומקורב מזה שנים לאהרונסון; וחיים בר-נר, שכיהן עד לאחרונה כמנהל היחידה לפיתוח עסקי - ייצור, בחברת החשמל ובתקופה הרלוונטית לחשדות כיהן כסגן מנהל אגף תכנון בחברת החשמל.

הארבעה חשודים בביצוע עבירות של קבלת שוחד בהיקף עצום של 16 מיליוני דולרים. לפי החשד, הכספים ניתנו כשוחד על-ידי סימנס והועברו על-ידי אהרונסון באמצעות דניאל ואחרים לבר-נר ודלין' תוך שימוש בחשבונות שונים שהתנהלו בחו"ל.

עוה״ד דב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, המייצג את יעקב (יאשה) חאין, הגיב: "מרשי פרש מתפקידו כמשנה למנכ״ל אך לפני ימים אחדים, מטעמים בריאותיים, ולאחר רקורד עשייה ענף ומרשים למען משק החשמל של מדינת ישראל וציבור לקוחות חברת החשמל. לא בכדי היה המועמד הטבעי למנכ״ל - תפקיד עליו ויתר מן הטעמים הנזכרים. מטבע הדברים, איננו יכולים למסור פרטים מדויקים אודות החשדות המיוחסים לו וטענות ההגנה הקיימות לו, על-מנת שלא לשבשה. יחד עם זאת, בטוחנו כי בסופו של דבר יימצא שלא ביצע כל עבירה".

עו״ד עדי ברקאי ממשרד ברקאי ושות׳, המייצג את אלמקייס מסר: ״ניתן ומוטב היה להימנע ממעצר מתוקשר כפי שבחרה לנהל הרשות לניירות ערך. מר אלמקייס מסר את גרסתו לאנשי הרשות והשיב לכל שאלות החוקרים. אני סמוך ובטוח כי עד מהרה יתברר כי לא נפל במעשיו כל פגם, וכי אין ממש בטענות התמוהות המופנות כלפיו. מטבע הדברים לא ניתן להתייחס לגופם של הדברים אשר נמצאים בעיצומה של החקירה, אך יש להדגיש כי לאורך שנים פעל מר אלמקייס לטובת חברת החשמל ולטובתה בלבד״.

מחברת החשמל נמסר כי "חברת החשמל תסייע לכל גורמי האכיפה להגיע לחקר האמת בכל דרך שתידרש. פרשת סימנס התרחשה לפני למעלה מעשור, זמן רב לפני תחילת כהונתם של יו"ר החברה מר יפתח רון-טל ומנכ"ל החברה מר אלי גליקמן. היו"ר, המנכ"ל חברי הדירקטוריון והנהלת החברה פועלים בשקיפות מרבית ויסייעו ככל הנדרש להגיע לחקר האמת. כמו כן יודגש כי הנהלת החברה מובילה מדיניות של אפס סובלנות בנוגע לשחיתות ועושה כל שביכולתה על מנת לשמור על שקיפות ומנהל תקין".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר הערב: "אני מודה למחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך על החקירה המורכבת של מה שנראה כאחת מפרשיות השחיתות החמורות שהיו בישראל. החקירה מתמקדת בחשדות לפיהן הועברו כספי שוחד בסכום מצטבר של מיליוני דולרים לשורה ארוכה של חשודים נושאי משרה בכירים בחברת חשמל בהווה ובעבר. חקירה זו הינה חקירת המשך לפרשת דן כהן אשר הורשע בעבירות שוחד ונשפט ל-6 שנות מאסר. עד כה החקירה התקיימה במישור הסמוי וכעת עברה למישור הגלוי, ואני מבקש לחזק את ידי החוקרים הפועלים באופן מקצועי ויצירתי ללא חת וללא משוא-פנים".

עצורים בפרשת סימנס
 עצורים בפרשת סימנס