עוסקים בחקלאות? הכירו את הרובוטים שמרכיבים צמחים

המוצר של פוטורה-גרפט מבצע הרכבת צמחים בעזרת מכונות

צמחים טורפים בתלמי אלעזר / צילום: אורלי גנוסר
צמחים טורפים בתלמי אלעזר / צילום: אורלי גנוסר

הרקע

יובל פרדקין הוא דור שלישי של חקלאים ממושב תל עדשים. בתחילת הדרך גידלה המשפחה הדרים וזיתים, בהמשך עברה לעצי פרי נשירים ועצי נוי ובשנים האחרונות היא מתמקדת בהרכבת ירקות. הרכבה היא שילוב מכאני של שני ירקות, שצומחים יחד וכך הצמח המשותף נהנה מהיתרונות של כל המרכיבים. "מה שהפתיע אותי", מספר פרדקין, "הוא שמבצעים את ההרכבה באופן ידני".

השוק

פרדקין: "כאשר נכנסנו לעובי הקורה והקמנו את חברת פוטורה-גרפט (FuturaGraft), ראינו שהביצועים של המכונות לא מספיקים. הרובוטים להרכבות פותחו על ידי חברות רובוטים גדולות. הן מייצרות מכונות מאוד מדוייקות, עם פיצ'רים רבים, שהן בהתאם לכך יקרות מאוד וגדולות. כיוון שהמכונות הללו מותאמות לתהליכים תעשייתיים, שמילת המפתח בהם היא אחידות, הם פחות מותאמים להתמודד עם צמחים, שיש ביניהם גיוון. כך ישנה מכונה שהיא יקרה מכדי להצדיק את עלותה, גדולה מדי לחממות וחייבת לפעול באיטיות יחסית כדי לפעול בצורה מדויקת".

זה מה שקורה, למשל, כשהמכונה מטפלת בשתלים של עגבניות: "כבר בתהליך ההנפקה של הזרעים, אין מאה אחוז. לא כל הזרעים נובטים והמגש לא מלא. בשלב הבא, הנביטה לא אחידה ונוצרים הבדלים בגבהים של השתילים וגם בעובי שלהם. לכל אחד מהפרמטרים האלה יש השלכות מנקודת המבט של המיכון. עובדים ידניים יודעים לעשות את המיון הזה, זה נראה להם טריוויאלי, אבל למכונה זה קשה מאוד, וזה בא לידי ביטוי בתוצאה. הביצועים של הרובוטים הובילו לכך שלא אימצו אותם - זה לא סתם משמרנות. החקלאים דווקא רוצים פתרון ממוכן, כי כוח האדם בענף החקלאות הוא עונתי. "בינתיים, נכנסים לתחום השתילים המורכבים עוד ועוד צמחים שבעבר לא הורכבו, לרבות קנאביס, קפה ותחליפי סוכר. דרושה טכנולוגיה של הרכבה כדי שהצמחים יהיו עמידים ומשגשגים ויאפשרו לשוק לגדול, ודרוש מיכון כדי לבצע את ההרכבות בקצב סביר".

המוצר

החברה פיתחה רובוט ממוכן שהוא מעט פחות דייקן ביחס לרובוטים שמשמשים בתהליכים תעשייתיים, למשל הרכבת מעגלים חשמליים, וטווחי התנועה שלו פחות מגוונים, אולם הוא הרבה יותר גמיש מבחינת סוג הצמח שהוא עובד עליו.

"אנחנו לא יכולים לסרוק את כל השונויות בין הצמחים, אבל אנחנו מאתרים את השונויות החשובות והשכיחות. זה היתרון של הצוות ההנדסי שלנו בראשות נועם גיל, שיש לו הרבה ניסיון במגוון תחומים של פיתוח ברובוטיקה.

"אנחנו מחקים את השיטה הידנית שבה לעובד מוגש מגש של קנות (חלק הצמח הנכנס לאדמה) ומגש של רוכבים (חלק הצמח המספק את היבול), העובד עושה סלקציה ומתאים את הגדלים של שני הצמחים, מצמיד ביניהם עם תפס שעשוי מחומר פלסטי ומחזיר אותם למגש שבו יש תנאים מסויימים שעוזרים לצמחים להתחבר אחד לשני. בשלב הראשון אצלנו, כן נשתמש בעובד שיבצע את הסידור ידנית ומה שהרובוט יצטרך לעשות זה להרכיב. בשלב הבא, הרובוט יעשה גם את הסידור".

יתרון נוסף של הרובוט נוגע ליכולת שלו לבצע מספר תהליכים במקביל, באותו צמח, זאת לעומת ההרכבה של המכונות הקיימות שהייתה תמיד תהליך טורי. "המטרה שלנו היא להגיע ל-5,000 יחידות מורכבות בשעה, לעומת 200 שעושה עובד אנושי. זה הברייק-איבן שיצדיק רכישת מכונה".

שלב בפעילות

פוטורה-גרפט מפתחת גם הרכבות מיוחדות, שאי אפשר לבצע בלי מיכון. בימים אלה היא עוסקת בהרכבת אבטיח שנתמך גם בצמח של דלעת וגם באבטיח נוסף. "התמיכה על ידי דלעת מקנה עמידות לאבטיח, אבל אם האבטיח נתמך רק על דלעת הוא יוצא סיבי מידי. אנחנו הקפנו את שתיל הדלעת בטבעת אשר ברגע שהשתיל מגיע לקוטר שלה, היא בעצם מתחילה להגביל את הגדילה שלו. כך, שבשלב הראשון האבטיח מאוד מושפע מן הדלעת, ובשלב השני הדלעת כבר מרוסנת בצמיחתה על ידי הטבעת, ואז קן האבטיח הוא שנותן את רוב התכונות. זו הפעם הראשונה, שאנחנו מכירים, ששתיל יוצא לשטח עם תוכנית עבודה שיש לה אלמנטים כרונולוגיים. אבל - זו הרכבה מאוד מסובכת, שיהיה צידוק לקיומה רק אם היא תבוצע באמצעים ממוכנים". המוצר הזה נמצא עדיין בניסוי אבל פרדקין מבטיח: "אם הוא לא יצליח, יש לנו רעיונות רבים אחרים מאותו סוג".

גיוסי הון

החברה הוקמה בחממת טרנדליינס אגטק בגוש עציון והיא כבר מנהלת ניסוי בשיתוף פעולה עם חברה מובילה בתחום בעולם. במקביל מתנהלים משא ומתנים עם שותפים נוספים. החברה זכתה למימון של מאות אלפי דולרים מהמדען הראשי ומהחממה.

השלב הבא

"אם נגייס כסף נוסף נוכל לקצר את זמן הגעת הרובוט לשוק, לשפר את הביצועים, וכן לפתח שיטות הרכבה נוספות ולבחון אותן ביותר צמחים".