הופקדה להתנגדויות תוכנית ל-10,000 דירות בתל השומר

על פי התוכנית שהופקדה להתנגדויות, 20% מיחידות הדיור יהיו יחידות דיור קטנות

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), החליטה היום על הפקדה להתנגדויות הציבור של תכנית במתחם תל השומר. מדובר בתוכנית בהיקף של כעשרת אלפים יחידות דיור שעתידות להיבנות במגדלי מגורים שגובהם עד 15 קומות בשטח המחנה הצבאי שעתיד להתפנות. מלבד זכויות הבנייה למגורים, כוללת התוכנית האמורה גם זכויות בנייה לכ-410 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. התוכנית עלתה לראשונה לותמ"ל לפני כחודשיים.

נציין כי מדובר בתוכנית אחת מתוך מספר תוכניות אותן מקדמים היום מוסדות התכנון לבנייה בשטח תל השומר. כך, רק לאחרונה אישרה הותמ"ל להתנגדויות תוכנית אחרת באותו המתחם לבניית כ-2,000 יחידות דיור, גם היא עלתה לראשונה לדיון בותמ"ל רק לפני כחודשיים.

עוד נקודה שחשוב לציין היא שמסלול הותמ"ל נועד בין היתר לקדם גם בנייה להשכרה לטווח ארוך, ועל פי החלטת הממשלה שהתקבלה בנושא זה כל תוכנית שתקודם ותאושר על ידי הוועדה אמורה לכלול גם דיור להשכרה לטווח ארוך בהיקף של כ-30%, כאשר מחציתו דיור להשכרה במחירים מפוקחים. על פי הגדרות אלו, צפויות שתי התוכניות האמורות יחד לכלול לפחות 3,600 יחידות דיור להשכרה, מתוכן 1,800 יחידות דיור במחיר מפוקח לזכאים במתחם תל השומר.

התוכנית שאושרה כעת ממוקמת צפונית לדרך 461 ולאור יהודה, דרומית לקריית אונו ומזרחית למרכז רפואי 'שיבא' תל השומר. שטח התכנית עומד על 1,350 דונם והיא מייעדת שטחים למגורים, תעסוקה ומסחר, מבנים ומוסדות ציבור, כיכרות עירוניות ושטחים ציבוריים פתוחים. על פי התוכנית שהופקדה להתנגדויות, 20% מיחידות הדיור יהיו יחידות דיור קטנות.

נזכיר כי הותמ"ל, יוזמה של משרד האוצר לקידום תוכניות למגורים כחלק מתוכנית הדיור הלאומית, אושרה בכנסת בסוף חודש יולי האחרון. הועדה פועלת בערוץ מקביל לוועדות התכנון הרגילות ובאפשרותה לאשר תוכניות בהליך מזורז הכולל גם לוח זמנים מקוצר לשמיעת התנגדויות הציבור. במהלך הדיונים על אישור הותמ"ל בכנסת גררה תוכנית זו התנגדות רבה מצד גופי תכנון וארגונים סביבתיים שטענו כי מדובר בוועדה בעייתית שתגרום לנזקים תכנוניים בעתיד אולם למרות ההתנגדויות אושרה לבסוף הקמת הוועדה.