מימושי בעלי עניין ישראלים בוול סטריט: 1.9 מיליארד דולר

סך מימושי בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקאי נסק לרמת שיא של כל הזמנים ב-2014

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

מובילאיי. זה ההסבר הקצר ביותר לעובדה כי אשתקד סך מימושי בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקאי נסק לרמת שיא של כל הזמנים. כן, לא של שנה או שנתיים אלא של כל הזמנים.

מובילאיי, שפיתחה מערכת המתריעה מפני סכנות בכביש, הונפקה אשתקד לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר, וכעת היא כבר שווה 8.8 מיליארד דולר (תשואה של 62%). המניה התממשה לא מעט באחרונה מרמות השיא אליהן דחפה אותה וול סטריט (רמות די בועתיות), וממחיר שיא של 60.28 דולר איבדה המניה 33% - נתון שאולי ממחיש כי וול סטריט מתחילה להיות קצת יותר מציאותית באשר לפוטנציאל הטמון בחברה.

הנפקת החברה, שבעיקר נועדה לשרת את בעלי המניות בה, כללה הצעת מכר בהיקף כולל של 815.1 מיליון דולר, כמעט חצי מסך כל מימושי בעלי עניין אשתקד.

כמו כמעט בכל שנה, הצעות מכר מסודרות (הנפקות משניות) הן המסגרות שיוצרות את המימושים הכבדים ביותר, וזאת להבדיל ממימושים שנעשים דרך המסחר השוטף. קבוצת דלק של יצחק תשובה מימשה מניות של דלק US, זרוע הפעילות האמריקאית שלה, תמורת 367 מיליון דולר - הרוב דרך הצעת מכר והיתר דרך המסחר השוטף.

קיבוץ שדות ים, שמהרחם שלו נולדה יצרנית משטחי הקוורץ המצליחה אבן קיסר, ביצע אקזיט מוצלח ומכר מניות של החברה תמורת 250.3 מיליון דולר. הקיבוץ ירד להחזקה של 35.2% מהחברה, ומכיוון שזו שווה כעת 2.1 מיליארד דולר - שווי החזקתו הנותרת "על הנייר" הוא 739 מיליון דולר או 2.9 מיליארד שקל, נתון שהופך אותו לאחד הקיבוצים העשירים בארץ.

הצעת המכר בוצעה לפי מחיר מניה של 45.5 דולר, ואילו כעת נסחרת אבן קיסר לפי מחיר של 59.82 דולר - תשואה של 31%.

ושדות ים לא לבד. קיבוץ מענית, קיבוץ יחסית קטן ואלמוני ליד פרדס חנה-כרכור, ביצע אקזיט כשלקח חלק בהצעת המכר של אנזימוטק, מפתחת תוספי המזון בה השקיע. אך להבדיל מאבן קיסר, מניית אנזימוטק נפלה חדות לאחר הצעת המכר שבוצעה בפברואר אשתקד. זו בוצעה לפי מחיר מניה של 28 דולר, ואילו כעת נסחרת המניה לפי מחיר של 7.64 דולר - נפילה של 73% שמציבה באור שלילי את הצעת המכר לעיל.

סביר להניח שאת קיבוץ מענית, שהתייחס להשקעתו באנזימוטק כהשקעה פיננסית, נפילה זו מטרידה אך אולי פחות ממה שהייתה מטרידה לולא היה מוכר חלק מהחזקתו. מכירה זו, שהתבצעה דרך מפעל גלעם שבשליטתו, עמדה על 53.2 מיליון דולר.

במהלך 12 השנה האחרונות (2003-2014) מימשו בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט מניות בשווי כולל של 34 מיליארד שקל.

מי מה וכמה
 מי מה וכמה

סך המימושים
 סך המימושים

כל המממשים בניו יורק
 כל המממשים בניו יורק