ביצע עבירות בנייה - והצליח לבטל את כתב האישום נגדו

בית משפט ביטל כתב אישום שהגישה עיריית רמת-השרון נגד תושב, לאחר שהוכיח כי בעשרות נכסים סמוכים בוצעו עבירות דומות ואף חמורות יותר

סמטת הסמדר, רמת השרון / צילום: תמר מצפי
סמטת הסמדר, רמת השרון / צילום: תמר מצפי

בית משפט השלום בהרצליה ביטל כתב אישום שהוגש נגד תושב רמת-השרון בגין בנייה ללא היתר. הסיבה: בסמוך לביתו של הנאשם בתים נוספים שבהם בנייה ללא היתר, והעירייה לא הצליחה לנמק מדוע לא ניהלה הליך פלילי נגד השכנים - ביניהם ביתו של השכן הצמוד לבית הנאשם.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, שייצגו את הנאשם והביאו לביטול כתב האישום נגדו, אמרו ל"גלובס" כי "בעקבות פסק הדין תיאלץ עיריית רמת-השרון לחדול מלפעול נגד עברייני בנייה בשטחה המוניציפלי במדיניות של איפה ואיפה".

תחילת הפרשה ב-2009, כשנגד תושב המתגורר ברחוב סמטת סמדר ברמת-השרון הוגש כתב אישום בגין עבירה על חוק התכנון והבנייה. מכתב האישום עולה כי ניתן לו היתר בנייה לתוספות ושינויים בבית מגוריו, אך ההיתר הותנה בהריסת מחסן קיים בשטח 11.25 מ"ר שנבנה על-ידי בעליו הקודמים של הבית.

בבדיקה שערכו נציגי העירייה ב-2010 נמצא כי המחסן לא נהרס, ובנוסף נבנתה גדר, והוגדל שטח הקומה הראשונה של הבית - ללא היתר בנייה.

התושב שהואשם טען לאפליה, שכן, לדבריו, במקרים דומים לא הוגשו כתבי אישום. הוא אף הביא כדוגמה את הבית הגובל בביתו, שבעליו הורשע בעבירות בנייה כבר לפני 30 שנה ואף הוצאו כנגדו צווי הריסה, שלא בוצעו, והמדינה אינה אוכפת אותם.

כמו כן הוא סיפר כי הסתובב בשכונה שבה הוא גר ומצא עשרות מקרים של בנייה ללא היתר. לטענתו, כשפנה בעניין למנהל מחלקת רישוי בנייה בעיריית רמת-השרון, יוסי גלר, השיב לו גלר: "מה לעשות, אכלת אותה. זו שכונה טובה, אבל זה השכן שלך".

"עשרות מחסנים בלי היתרים"

התושב המואשם הוכיח כי גורמי הפיקוח בעיריית רמת-השרון הגישו דוח בגין אי-קיום צו הריסה אצל שכנו, אך למרות זאת לא נפתח הליך פלילי כנגדו. עוד ציין הנאשם כי ביקור נוסף של גורמי הפיקוח העלה כי השטח הבנוי אצל שכנו גדול ב-61 מ"ר מן ההיתר.

דוח שהגיש באוגוסט מנהל פיקוח בנייה בעיריית רמת-השרון, ויאצ'סלב בוטנר, מציין אי-קיום צו הריסה על-ידי השכן.

בוטנר אמר בדיון כי הוא אינו יודע על הליכים משפטיים שננקטו נגד השכן, אך הדגיש כי יש להבחין בין הנאשם, שאת ביתו ראה במהלך ביצוע העבודות - לבין השכן, שאותו לא ראה מבצע עבודות.

הנאשם הגיש חוברת ובה הציג עשרות בניות ללא היתר ברחובות הסמוכים לביתו, שכללו בניות נרחבות ומחסנים שלא נמצאו להם היתרים בתיקי הבניין. עיריית רמת-השרון לא הציגה בפני בית המשפט כל הודעה על הגשת כתבי אישום נגד שכנים אלה.

מפקח פיקוח בנייה בעיריית רמת-השרון, יעקב רזניק, הדגיש בפני בית המשפט כי רק הוא ובוטנר עובדים בפיקוח מטעם העירייה, והם עושים כל שביכולתם לאכוף את החוק.

"מילאה פיה מים"

כמו כן נכתב בפסק הדין כי הנאשם הרים את הנטל להוכיח כי הוא מופלה לרעה בהשוואה לשכנו, ומתבקש היה כי העירייה תסביר את מדיניותה ונהליה ואת היעדר האכיפה כלפי שכנים אחרים, "אשר ביצעו לכאורה אותה עבירה ולכאורה אף עבירות חמורות יותר, ואולם העירייה מילאה פיה מים".

עוד נכתב כי "העירייה לא הביאה ראיה שיש בה כדי להסביר אפליה זו ולהבהיר את מדיניות אי-האכיפה כנגד השכן, מלבד הטענה הסתמית שנשמעה מפיו של בוטנר כי יש להבחין בין הנאשם, שאת ביתו ראה בביצוע העבודות - לבין השכן, שאותו לא ראה מבצע עבודות".

השופט אילן סלע אמנם אמר כי תיתכן עבירה זהה שפעם תצדיק הגשת כתב אישום ופעם לא, אך במקרה זה, העירייה לא נימקה את הדבר והשאירה את התמיהה בדבר האפליה במקומה.

סלע הוסיף כי מדובר במקרה חריג המצדיק אפילו ביטול כתב האישום. "ראשית, מדובר בבנייה בהיקף קטן יחסי, שאף אם ברור כי אין להקל בה ראש, בנייה בסדר גודל של 18 מ"ר וגדרות בהיקף מועט מול היקף בנייה ללא היתר שבנה השכן שביתו צמוד לנאשם והשכנים הגרים סביבו, מבליטה ומחריפה את עוצמת הפגם שבהתנהלות המאשימה אל מול הנאשם", ציין סלע.

"לא ניתן לקיים את ההליך הפלילי בצורה הוגנת חרף הפגמים שנתגלו, שכן מדובר בתחושה חריפה של חוסר צדק, ומה גם שאף לאחר תחילת ההליך בעניינו של הנאשם וחרף טענותיו, העירייה לא החלה לפעול כנגד השכן. עד היום לא הובאה כל ראיה, ולא נטען לקיומם של הליכים כאלה".

סלע הדגיש כי גם אם אי-הגשת כתב אישום נגד השכן לא הייתה ממניעים זרים אלא מרשלנות - הרי שהעובדה שעד היום לא הוגש כתב אישום נגד אותו שכן, מטה את הכף לעבר המסקנה כי אמנם מדובר בפעולה רשלנית, שלא לומר שרירותית, של הרשות.

"שמירה על טוהר ההליך השיפוטי ואמון הציבור בבית המשפט מובילים למסקנה כי יש לתת לנאשם ליהנות מההגנה של ההגנה מן הצדק ולבטל את כתב האישום".

סלע ציין כי גם לגופו של עניין מצא את הנאשם זכאי, מאחר שלא הוכח ביצוע העבירות שיוחסו לו בכתב האישום.