פרשת מנופים: ג'קי בן-זקן מבקש לקבל הקלטות של האזנות סתר

הפרקליטות מסרבת: "הקלטות לא רלבנטיות לבן-זקן, והעברתן תדרוש מהתביעה מאמצים אדירים הכרוכים בתמלולן"

ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי
ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי

הבוקר (א') נידונה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשתו של בעל השליטה לשעבר בחברת מנופים פיננסים, ג'קי בן-זקן, לקבל לידיו חלק מהשיחות שהוקלטו בהאזנת הסתר במסגרת פרשת הרצת מניות מנופים, הנוגעות אליו.

כזכור, בן-זקן (בעלי קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד), איתן אלדר וצביקה קולנברנר נאשמים בכך שניסו להשפיע במירמה על שער מניית מנופים פיננסים לישראל, בדרך של רכישת מניות החברה במהלך המסחר בבורסה.

השלושה מואשמים בעבירות של השפעה בתרמית על שער מניית מפל, קשירת קשר וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. כן הואשמו חברת מנופים ושתי חברות פרטיות נוספות בשל מעשיו ומחשבתו הפלילית של אחד מן הנאשמים.

השופט דוד רוזן מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לא הביע התנגדות לבקשת בן-זקן, ושידל את עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) להיעתר לכך.

"המגמה הבסיסית מבחינתי היא כן לאפשר ולתת חומר (חקירה) לא רלבנטי (לכתב האישום) ובחיוך". בעודו פונה לעו"ד טבנקין, ציין רוזן: "אתה אומר מדובר בצדדים שלישיים. נחשוב ביחד איך אפשר לפתור את זה. הנאשמים יודעים על מה מדובר שם, חבל לי לנהל על זה דיון".

הפרקליטות סירבה בתוקף להעביר את הקלטות לידי בן-זקן, בנימוק עיקרי כי הקלטות לא רלבנטיות לבן-זקן, וכי העברתן תדרוש מהתביעה מאמצים אדירים הכרוכים בתמלולן. "יש מסה גדולה של ההאזנות, מדובר ב-5,000 קלטות שלא נוגעות לעניין", נטען.

עו"ד טבנקין הדגיש כי על אף שלא מדובר בחומר חקירה (שאותו התביעה נדרשת להעביר לנאשם), אין להעבירו לידי בן-זקן. "חלק מהקלטות הוקלטו לחלוטין בהאזנת סתר, ואפילו בבית המשפט העליון יש הלכה שאסור לתת גם קלטות אלה לנאשם, שהן לא חלק מחומר החקירה".

בשלב זה התפתח דיאלוג חריף בין טבנקין לשופט רוזן באשר למתן הקלטות. השופט רוזן השיב: "תן להם, ונגמר הסיפור, מה הבעיה?".

עו"ד נבות תל-צור, חלק מצוות ההגנה של בן-זקן, עמד על כך שמדובר בקלטות ספורות ספציפיות הנוגעות לבן-זקן בלבד. "אנחנו מבקשים לקבל את הקלטות כדי שנוכל לדון בכך האם מדובר בקלטות רלבנטיות או לא. מדובר פה על שיחות של חודש אחד רק לגבי נאשם אחד (בן-זקן)".

עו"ד טבנקין השיב: "באי-כוחו של הנאשם פנו אלינו באמצעות 3 פניות בו וביקשו את הקלטות, ואנחנו עברנו על השיחות שוב ושוב וסיווגנו אותן. הפכנו את השיחות ממה שמסווג כנוגע לעניין, כדי שתהיה אינדיקציה. בן-זקן מבקש את כל השיחות, הוא אומר - אני לא יכול לסמוך על התביעה, ואני מבקש את כל הקלטות כדי שאנחנו נאמר לתביעה מה רלבנטי ומה לא".

עוד הוסיף עו"ד טבנקין: "יש כאן מורכבות הרבה יותר גדולה לסווג. יש אחריות גדולה איזה קלטות לתת ואיזה לא. זה הופך להיות תיק שפוגע בצורה מוגזמת באנשים אחרים".

השופט רוזן התערב ולחץ על התביעה: "אם אתם לא תסכימו עכשיו, אתם תצטרכו לגשת לבית המשפט העליון ולבקש בקשות ולמשוך את התיק עוד ועוד. הרי גם ככה לא מדובר בקלטות שהן חלק מחומר החקירה. מה הסיפור?".

לזאת טבנקין השיב: "אם הנאשם היה יודע על שיחות מסוימות אותן הוא רוצה, אז נוכל לבדוק. אין הצדקה למה דווקא עכשיו הם מבקשים את הקלטות, רגע לפני שמתחילים לדון בפרשה".

לאחר שלא הושגה הסכמה, השופט רוזן סיכם ואמר כי ייתן החלטה בקרוב. עוד קבע רוזן כי הדיונים יתחדשו לקראת סוף החודש, ובמסגרתם יעלו לעדות עדי התביעה, בהם רועי גיל, שהיה שותפו של אלדר, ויעיד נגד הנאשמים.