אריאל: שיווקנו 50 אלף יחידות דיור ב-2014, רובן במרכז

שר הבינוי והשיכון אמר במהלך מסיבת עיתונאים שכינס לסיכום שנת 2014 כי 60% מסך שיווקי הקרקעות השנה הם באזור המרכז ■ לדבריו, "אין מע"מ אפס, אי הוודאות הזו נגמרה. גם בתכנון אנחנו נמצאים בפי שלוש יחידות דיור ממה ששווק"

אורי אריאל / צילום: איל יצהר
אורי אריאל / צילום: איל יצהר

"אפשר לומר במילה אחת, שברנו את כל השיאים בשיווקי הקרקע מאז קום מדינת ישראל. הגענו ל-45 אלף שיווקים בעלייה הרוסית בשנות ה-90 והיום אנחנו נמצאים ב-50.5 אלף יחידות דיור במהלך 2014. עלינו לעומת 2013 בקרוב ל-30%. תוצאה של הבנת הצורך ושיתוף פעולה של משרד הממשלה. כ-60% מסך השיווקים באזור המרכז", כך אמר שר הבינוי אורי אריאל במסיבת עיתונאים שכינס בקריית הממשלה בתל אביב לסיכום שנת 2014.

כאמור, על רקע שיווק המכרזים הראשונים של תוכנית מחיר מטרה בראש העין ומודיעין-מכבים-רעות, רגע לאחר סיום שנת 2014, וחשוב לציין שגם חודשיים וחצי לפני הבחירות הכלליות לכנסת, כינסו היום בכירי משרד עיתונים לסיכום השנה. על פי נתוני משרד הבינוי, היקף שיווקי הקרקע על ידי המשרד ורשות מקרקעי ישראל בשנה החולפת עמד על 50,551 יחידות דיור, 33.5% יותר משיווקי הקרקע בשנת 2013 שעמד על 37,833 יחידות דיור. על פי נתוני משרד הבינוי, מדובר בשיא שיווקים שאף עולה על השיא הקודם של נתוני שיווק הקרקע בשנות ה-90 שעמד על 45,340 יחידות דיור.

עוד ציינו היום במשרד הבינוי כי נתוני השיווק אף עקפו את היעד הממשלתי שנקבע למשרד על ידי הממשלה שעמד על 41.7 אלף יחידות דיור.

"אני פונה לציבור ואומר שיש הרבה יותר וודאות בשוק הנדל"ן. נשווק מחיר מטרה, וכבר שיווקנו. אין מע"מ אפס, אי הוודאות הזו נגמרה. גם בתכנון אנחנו נמצאים בפי שלוש יחידות דיור ממה ששווק", המשיך אריאל, "יש גם את פינוי מחנות צה"ל במרכז מה שישפיע על היצע הדירות. בעבר החליטו לא לשווק במרכז ואנחנו שינינו את זה. היכולות שהתגלו במשרד הבינוי ב-2014 יוכיחו עצמם גם בשנים הבאות. בזה נביא תשובה אמיתית וכוללת להורדת מחירי הדיור. בכל מקום שהיה תכנון, שיווקנו. הקטר שמוביל את המחירי הדיור זה המרכז ולכן היקף השיווקים שם גדול.

עוד נתונים שהציגו שר הבינוי אורי אריאל, מנכ"ל משרדו שלמה בן אליהו ומנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן במסיבת העיתונים מתייחסים לשיווק יחידות הדיור בחלוקה שבין אזורי הביקוש ואזורי הפריפרייה. על פי נתונים אלו, כ-67% מיחידות הדיור ששווקו היו באזורי ביקוש הכוללים על פי הגדרת משרד הבינוי את המחוזות חיפה, מרכז, תל אביב, ירושלים ויהודה ושומרון בעוד כ-33% היו במחוזות הצפון והדרום.

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, התייחס גם הוא לנתוני השיווקים ואמר: "אנחנו מוצאים שהסכמי הגג שנחתמו עד כה עם 5 רשויות מבטיחים את השיווקים הבאים. הסכמי הגג מחייבים את כל משרדי הממשלה להתכנס יחד כדי לפתור חסמים. בשנה הנוכחית נמשיך לשווק בהיקפים משמעותיים ונחתום עוד הסכמי גג עם ערים נוספות. נכון להיום כבר שווקו מכח הסכמי הגג כ-15 אלף יחידות דיור, וזו רק השנה הראשונה של התוכנית".

ומה עם המכרזים?

חשוב לציין שלמרות שבמשרד הבינוי ורמ"י מתהדרים בשיווקים נרחבים, חשוב לזכור ולהזכיר כי שיווקי קרקע הם רק חלק ראשוני בתהליך שיווק הקרקעות לבנייה למגורים כאשר הנתון המהותי יותר הוא היקף המכרזים שזכו בסופו של דבר להיענות קבלנים יזמים וקבוצות רכישה שרכשו אותם בסופו של דבר. כך, מתוך כמות השיווקים שעל פניו נראית משמעותית, לא ניתן להגיד היום כמה משיווקי הקרקע האמורים אכן יוגדרו בסופו של דבר כעסקאות מאושרות, כלומר כמה יחידות דיור אכן ייבנו בפועל.

עוד במסגרת הנתונים שהוצגו, התייחסו בכירי המשרד גם לתוכנית פינוי בסיסי צה"ל במכרז הארץ ולהיצע הדירות המתוכנן במתחמים אלו ונקבו לראשונה בלוח הזמנים המלא לשיווק יחידות הדיור. התוכנית כולה מייעדת שיווק של כ-60 אלף יחידות דיור בשטחי המחנות שדה דב, השלישות הראשית, קרן הקריה, תל השומר, צריפין, סירקין ומ.ק.148 בחיפה. על פי נתוני משרד הבינוי, כבר ב-2015 מתעתדים במשרד לשווק 2000 יחידות דיור בשטח המחנות שיתפנו, ב-2016 מדובר ב-1,798 יחידות דיור וב-2017 מדובר על 4,904 יחידות דיור וכך הלאה. נציין כי על פי תוכנית השיווק שנחשפה היום, תהליך השיווק יארך עוד שנים ארוכות כאשר 59,660 יחידות דיור ישווקו במנות של כמה אלפי יחידות דיור החל מ-2015 ועד 2024.

כמובן שבמשרד הבינוי התייחסו גם לתוכנית הדגל של המשרד, תוכנית מחיר מטרה, והציגו את מפת השיווקים הצפוייה של התוכנית בשנה הקרובה. מלבד שני המכרזים שכבר פורסמו בראש העין ובמודיעין-מכבים-רעות, המכרזים הבאים שישווקו במהלך השנה הנוכחית יכללו 1,600 יח"ד בקריית מוצקין, 873 יח"ד בקרית אתא, 800 יח"ד בטירת הכרמל, 1,413 יח"ד בראשון לציון, 2,000 יח"ד ביבנה, 600 יח"ד בגדרה, 160 יח"ד ביוקנעם, 400 יח"ד בקדימה-צורן, 1000 יח"ד בירושלים, 2,190 יח"ד בבית שמש, 311 יח"ד בבית דגן ו-2,200 יח"ד בעיר רמלה. סך הכל מדובר בכ-21 אלף יח"ד.

שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד הבינוי אמר במסיבת העיתונאים כי: "מדובר בעבודה סזיפית קשה כדי להגיע למספרים הללו. איך זה ישפיע על מחירי הדיור? יש דבר אחד חשוב שמשפיע על מחירי הדיור וזה הציפיות של הציבור הרחב. ברגע שהם מזהים את התוכניות ואת הנתונים שהביאו לתוצאה של 50 אלף יחידות דיור, הם רואים שדברים קורים. המדינה גם לא תיתן לקבלנים אפשרות להרוויח מעבר לרווח הסביר על אותם שיווקים וזאת באמצעות מחיר מטרה. זה ישפיע על כל השוק. במקביל, אנחנו מבקשים להרחיב את תוכנית מחיר מטרה גם ליישובים שאינם נכללים בה כיום בפריפרייה".

ממפלגת יש עתיד מסרו בתגובה כי "שיווק עשרות אלפי יחידות הדיור ב-2014 לא היה יכול לצאת לפעול ללא קבינט הדיור שבראשו עמד שר האוצר דאז יאיר לפיד. תוכנית הדיור של יש עתיד, עסקה בהגדלת ההיצע שבאה לידי ביטוי גם בשיווק עשרות אלפי יחידות דיור שכללו את הסכמי הגג בקרית גת וקרית ביאליק וגם תוכניות נוספות שמטרתן הייתה לסייע מידית לזוגות צעירים לרכוש דירה בישראל ולהתמודד עם המחירים מהמעירים בשוק השכירות. ההתעקשות היחידה של אורי אריאל הייתה להכניס לחוק מע"מ אפס את צמודי הקרקע שיאפשרו לו הישג בקרב ציבור המתנחלים. ראש הממשלה החליט ללכת לבחירות מיותרות ולעצור את האפשרות של זוגות צעירים לקנות דירה בישראל. ב-18 במארס הכל יחזור, התוכנית להורדת מחירי הדיור מוכנה ותצא לפועל".