רוסיה מדממת בצל קריסת הנפט: הרובל נופל והדירוג בסכנה

בעוד מחירי הנפט קורסים מתחת ל-50 דולר לחבית, חוזי ה-CDS ל-5 שנים של רוסיה זינקו ב-50 נקודות בסיס ל-606 נקודות - שיא של כמעט 6 שנים ■ הרובל נופל בכ-4% מול הדולר

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

התנודתיות החדה במחירי הנפט ממשיכה לזעזע את כלכלת רוסיה. בעוד מחיר הנפט מסוג WTI קורס מתחת ל-50 דולר, שפל של כמעט 6 שנים, הרובל צונח מול הדולר והסוחרים מהמרים כי דירוג החוב של המדינה יירד עוד השבוע.

חוזי ה-CDS ל-5 שנים (חוזי המרה שמשמשים ביטוח מפני חדלות פירעון של ממשלת רוסיה), זינקו ב-50 נקודות בסיס ל-606 נקודות, שיא של כמעט 6 שנים. בשבוע האחרון חוזי ה-CDS זינקו בכ-180 נקודות בסיס בעוד הרובל נופל היום ביותר מ-4% מול הדולר לרמה של כ-63 רובלים לדולר. אג"ח האירובונדס של ממשלת רוסיה לאפריל 2042 נופלות זה היום השלישי בעוד התשואות מזנקות ב-20 נקודות בסיס ל-7.74%.

לאור קריסת מחירי הנפט לצד הפיחות החד ברובל, מעמידה במבחן את דירוג האשראי של רוסיה. סוכנות הדירוג פיץ', שדירגה את האשראי של רוסיה 2 דרגות מעל רמת זבל עם תחזית שלילית, צפויה לפרסם בעוד שלושה ימים את דירוג האשראי החדש שלה למדינה. סוכנות הדירוג S&P הזהירה חודש שעבר כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של המדינה.

מאחר ויצוא הנפט ברוסיה אחראי על כ-50% מהכנסות המדינה, מחירי הנפט שקרסו ביותר מ-45% מאז חודש יוני אשתקד, גרמו לזעזוע בכלכלת רוסיה והובילו לפיחות של 50% במטבע הרוסי. לפי הערכות בשוק, כלכלת רוסיה תתכווץ בקצב של יותר מ-4.5% השנה אם מחירי הנפט ישארו מתחת ל-60 דולר לחבית.