חברות הביטוח ילוו 684 מ' ש' לקניון מול הים באילת

הקניון המצליח, שבבעלות היזם אלי ישראלי, הפניקס ואילן בן-דב, מנצל את הריביות הנמוכות למיחזור חובות קיימים לגופים מוסדיים

קניון מול הים באילת / צילום: תמר מצפי
קניון מול הים באילת / צילום: תמר מצפי

קניון מול הים באילת, שבבעלות אלי ישראלי (50%) ושותפות שווה של הפניקס ואילן בן-דב (50%), ממחזר את חובותיו באמצעות הלוואה פרטית בהיקף של 684 מיליון שקל, שאותה יעמידו לו קבוצות הביטוח כלל ביטוח, הראל והפניקס. כך נודע ל"גלובס". ביומה האחרון של 2014 חתם הקניון המצליח מהעיר הדרומית על עסקת המימון, שכנגדו הוא מעמיד למלווים שיעבוד מלא של הנכס ושל כלל חוזי השכירות, נוסף על כריות ביטחון נוספות.

המימון ישמש למיחזור חוב קיים בהיקף דומה, בעיקרו באג"ח שהונפקו ב-2004 ושנמצאות בידי שורת גופים מוסדיים, ומדורגות בדירוג גבוה של Aa3 על-ידי מידרוג. תקופת ההלוואה הפרטית החדשה היא תשע שנים, שתחילתן במועד העמדת ההלוואה, שתהיה בריבית שנתית נוחה בשיעור של 3% צמוד למדד. כלל ביטוח והראל יעמידו כ-40% מהמימון כל אחת, בעוד שיתרת המימון, כ-20%, תינתן על-ידי הפניקס, שמחזיקה כאמור ברבע מהאקוויטי של הקניון.

מי שמנהל את ההלוואה הוא קובי שלום, סמנכ"ל בכיר בכלל ביטוח ומנהל תחום השקעות ואשראי לא סחיר, ואריק רוט, מנהל מערך האשראי בכלל ביטוח. אגוד חיתום ופיננסים, בניהול שי זהר, ארגנה את העסקה ולקחה בה חלק מרכזי מתחילתה.

למול הים חוב למחזיקי אג"ח מוסדיים בהיקף של כ-480 מיליון שקל, שאמור היה להיפרע עד לשנת 2019, ונוסף על כך יש לקניון חוב גם לבית ההשקעות מיטב דש. עתה, עם קבלת הכספים מכלל ביטוח, הראל והפניקס, החובות למחזיקי האג"ח ולמיטב דש ייפרעו לחלוטין. מיחזור החוב הנוכחי, בתקופה של ריביות נמוכות מאוד - בוודאי לחברות חזקות דוגמת מול הים - צפוי להביא לחיסכון בעלויות המימון של הקניון וייתכן גם כי יאפשר לבעלי הקניון למשוך דיבידנד.

זרוע ניהול ההשקעות של כלל ביטוח הייתה היוזמת לעסקה זאת, הגם שבקונסורציום הנוכחי אין "גורם מארגן". הנאמן להלוואה המותאמת הנוכחית הוא דיסקונט נאמנות, שהוא הנאמן גם באג"ח שהנפיק הקניון.

קניון מול הים נחשב לאחד הקניונים המובילים בישראל. בדוח מידרוג על הקניון מפברואר 2014 מצוין כי "ב-2013 עמד שיעור התפוסה הממוצע בקניון על 99%. לקניון קיימת רשימת המתנה של שוכרים פוטנציאליים, הכוללת רשתות וחנויות מהארץ ומחו"ל, הנהנות מביקושים גבוהים. ממוצע המכירות למ"ר בקניון הנו הגבוה בישראל".

הקניון נפתח לקהל הרחב ב-1997 ובנוי על פני שלוש קומות מסחר בשטח כולל של כ-18,880 מ"ר. בשלהי 2006 רכשו בחלקים שווים טאו תשואות, של אילן בן דב, וחברת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, מחצית מקניון מול הים באילת מידי בעל המניות הבלעדי דאז - אלי ישראלי, בתמורה לכ-462.5 מיליון שקל (לפי שווי של 925 מיליון שקל). על פי ההערכות מאז עלה שווי הקניון.

מבחינת המלווים נציין כי עסקאות האשראי הפרטיות הפכו לנדבך משמעותי בפעילותם של הגופים המוסדיים, בוודאי בכל האמור לגבי הגדולים שבהם, שחזקים מספיק כדי להקים מערכי ניהול אשראי סמי-בנקאיים בתוכם. כך קורה בכלל ביטוח, בהראל, בהפניקס וכן במוסדיים נוספים, בהם גם בתי השקעות מובילים.

מנתוני בנק ישראל עולה, כי אם לפני ארבע שנים בלבד היקף ההלוואות הפרטיות עמד על 17 מיליארד שקל, הרי שנכון לסוף ספטמבר מספר זה כבר מגיע ל-48 מיליארד שקל. על רקע מגמה זו הקים האוצר את ועדת גולדשמידט, שהגישה באפריל אשתקד את המלצותיה הסופיות לשיפור השוק בהיבט זה. בימים האחרונים הוציא האוצר טיוטות חוזרים שמתרגמות את המלצות הוועדה למציאות מחייבת עבור המוסדיים.