ישראל קורצת לענקית המדיה האמריקאית וורנר ברדרס

מה מחפשת ענקית המדיה וורנר ברדרס בתעשיית הסטארט-אפים הישראלית

אלכס מגן / צילום: איל יצהר
אלכס מגן / צילום: איל יצהר

בשנים האחרונות ישראל הפכה ליצואנית פורמטים טלוויזיוניים וסדרות אך היא עדיין לא נחשבת לשם דבר בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית ובטח שלא בתעשיית הסרטים של הוליווד ועדיין, הדמוקרטיה הקטנה של המזרח התיכון משכה השבוע הרבה עניין בקרב בכיר באחת מחברות הבידור הגדולות בעולם, וורנר ברדרס.

אלכס מגן עלה לישראל בשנת 2004 והתגורר כאן עד שנת 2009, חזר מאז לארצות הברית. במהלך הקריירה שלו כיהן מגן כסמנכ"ל טכנולוגיות בחברות בולטות כמו MTV, יאהו ו-MySpace, מבקר בימים אלה בישראל ותר אחר הזדמנויות עסקיות מול סטארט-אפים מקומיים.

מגן, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות ומוצרי דיגיטל בחטיבת הבידור של וורנר ברדרס, נפגש השבוע עם כעשרים סטארט-אפים בתחום המדיה, הטלוויזיה והדיגיטל, בהם חברות כמו מפתחת אפליקציית שיחות הווידיאו Rounds, מפתחת אפליקציות מסך שני לטלוויזיה Applicaster או WakingApp שפועלת בתחום המציאות המורחבת של אוגמנטד ריאליטי.

מגן, 47, היה אחד הדוברים המרכזיים בוועידת סחר החוץ הראשונה של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה שנערכה אתמול (ג') ונאם שם על על הדרך שבה סטארט-אפים ישראלים צריכים לקדם את עצמם מול חברות מדיה גדולות.

כמי שעובד בחברה שאחראית על שוברי קופות כמו הרובוטריקים, באטמן או הארי פוטר, הוא מכיר מקרוב איך עובדת תעשיית הבידור המובילה בעולם ואיזה Pitch, אותו "נאום מעלית" מפורסם, צריכים היזמים ישראליים לתת כדי להצליח. אבל עוד לפני שנכנסים לטיפים בדרך להצלחה (ראו רשימה נפרדת), מגן מנסה להסביר למה בכלל חברות מדיה צריכות סטארט-אפים בקרבן.

"הייתה תקופה ארוכה, אולי אפילו עשור, שבו הטכנולוגיה התקדמה אבל חברות המדיה פחות", אמר מגן. "הן לא כל כך הבינו כנראה את החשיבות של זה. בוורנר ברדרס היו בין הראשונים להבין ולזהות שטכנולוגיה ומדיה הם בעצם אותו דבר ואי אפשר להישאר מאחור ולומר: 'מישהו אחר כבר יעשה את זה. אנחנו נתמקד רק בתוכן'".

מתמחים במשחקים

"האבחנה בין חברות טכנולוגיה לחברות מדיה מתחילה להיטשטש. אנחנו חברת מדיה, זה מה שמניע אותנו מדי יום וזו התשוקה שלנו, אבל אנחנו מבינים שחדשנות ויוזמה טכנולוגית תתרחש בכל רגע לאורך כל הזמן ואין לכך גבולות. לכן, לא ניתן להפריד את השניים אחד מהשני. אנחנו בטח לא נעשה את הטעות של להפריד את שני התחומים.

"זו הסיבה שיש כל כך הרבה הזדמנויות בחוץ ויש כל כך הרבה אפשרויות לשיתופי פעולה בינינו לבין חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים. אנחנו כנראה אף פעם לא נהיה בשורה הראשונה של חברות הטכנולוגיה כמו שחברות הטכנולוגיה לא יהיו בשורה הראשונה של חברות המדיה. לכן, רק שילוב של שני העולמות יחד יכול להביא לגבהים ולהצלחות גדולות ופורצות דרך".

כדי לקצר תהליכים וכדי לקדם טכנולוגיות, כישראלי לאנחנו לא רוצים לעצור במסך הטלוויזיה הביתי או במסך הקולנוע, אנחנו רוצים לנוע למכשירי מובייל ולקונסולות וידיאו ואנחנו מחפשים כל טכנולוגיה חדשנית שתוכל לסייע לנו שעבר מגן יודע שהשוק המקומי יכול לתת מענה טוב גם לענקית מדיה כמו וורנר ברדרס. "לשוק הישראלי יש מוניטין מצוין, יש פה הרבה מאוד סטארט-אפים בשלבים מוקדמים. חברות כמו וורנר ברדרס תמיד מעוניינות לתת הזדמנות לטכנולוגיות חדשניות, בעיקר כאלה שמבוססות על White Label, כשזה שיכול להחליף טכנולוגיות קיימות ואולי מיושנות, שבדרך אחרת היינו צריכים לפתח בתוך החברה, מה שהיה עולה לנו הרבה כסף".

לדברי מגן, "הנושא המשמעותי ביותר עבורנו הוא תחום המשחקים, שבו אנחנו מתמחים. סוגים שונים של חוויות אינטראקטיביות מאוד חשובות לנו כדי לספק לצרכן שלנו ערך מוסף. להצליח בכל התחומים הללו".

עוד הוא מוסיף כי תחום נוסף שמדבר לוורנר ברדרס הוא אבטחה דיגיטלית והגנה על תוכן.

מה הקשר בין אבטחה לבין תוכן? "לנו בוורנר ברדרס מאוד אכפת וחשוב למצוא דרכים כדי להבין את דרך ראייתם של הצרכנים ואת האופן שבו הם צורכים תוכן. כל זה דורש טכנולוגיות דיגיטליות, בין היתר בנושאים שמטפלים באבטחה ובפרטיות", הוא מסביר.

שיתופי הפעולה שהוא רוצה ליזום מול סטארט-אפים מעלים את השאלה מה הוא מחפש בפגישות שלו מול הסטארט-אפים ומה הם צריכים להכין ב-Pitch שהם מתכננים לו. "מודל עסקי לסטארט-אפ זה חשוב, אך המוצר הרבה יותר חשוב", הוא מודה, "אני חושב שהתפיסה של חברת תקשורת ובידור ענקית כשהיא עובדת עם חברה קטנה היא שמאוד חשוב שלסטארט-אפ יהיה מודל עסקי, אבל קרוב לוודאי שאנחנו נשנה את המודל העסקי הזה. אנחנו גדולים מספיק כך שהחברה הקטנה תרצה שנעשה זאת כדי שנוכל להתקדם יחד", הוא מפתיע.

"יש כמה דברים חשובים יותר מבחינתנו - האם יש לסטארט-אפ משהו שאנחנו רוצים, האם זה מרגש אותנו והאם זה מתאים למה שאנחנו מנסים להשיג בוורנר ברדרס. כל אלה הרבה יותר מעניינים עבורנו.

"אנחנו רוצים שהסטארט-אפ יחשוב איך אנחנו נוכל בעזרתו למקסם את וורנר ברדרס, את הצרכים שלנו ואיך לעשות כסף מהמוצר שהיזם מציע לנו", הוא אומר.

"השמיים הם הגבול"

באשר לשאלה אם וורנר ברדרס מחפשים שיתופי פעולה אסטרטגיים או השקעה בחברות, מגן מנסה להתחמק מתשובה ישירה.

"אני לא חושב שיש הרבה הבדל אם מדובר בשיתוף פעולה או בהשקעה. אם זו חברה קטנה מול חברה גדולה כמו שלנו, ככל הנראה אנחנו נשלם לחברה על בסיס חודשי או שנתי, ואנחנו ככל הנראה נרצה בה חלק. יש לנו כוונות להשקיע בחברות ואנחנו בהחלט נעים לכיוון הזה.

"אבל חשוב להבין קודם כל איזה ערך אנחנו נותנים אחד לשני ובאיזה ערך אנחנו רוצים להשקיע בחברת הסטארט-אפ. אם הצלחנו לעבור את השלבים ההתחלתיים ואת שלב החוזים אז השמיים הם הגבול".

עכשיו רק נותר לראות אילו מהסטארט-אפים איתם נפגש מגן השבוע יצליחו לעבור את תקרת הזכוכית ולחבור לוורנר ברדרס בדרך להשתלב במקום שבו כבר עובדים על הלהיט הטלוויזיוני הבא או על שובר הקופות של קיץ 2015.

איך לשווק את הסטארט-אפ שלכם לחברות אמריקאיות / אלכס מגן

1. דברו פחות על עצמכם ועל איפה שירתתם בצבא. כל מנהל שני מספר שהוא בכיר לשעבר במוסד. צריך להגיע לדבר על המוצר די בתחילת השיחה. האמריקאים אולי נחמדים אבל לא סבלניים ליותר מדי סיפורים.

2. לא צריך לספר יותר מדי על שלבי הדמו ועל הניסיונות שעברתם עד שהחברה הגיעה למוצר הסופי.

3. הרבה חברות לא מגיעות עם מודל עסקי מלא. לפגישה עם חברה אמריקאית בתחומי הטכנולוגיה צריך להגיע מוכנים לחלוטין.

4. חשוב לשים לב לשפה. תנו למי שמדבר אנגלית רהוטה להציג את ה-Pitch.

5. ישראלים נוטים שלא להבין רמזים. אם אומרים לכם לא - זה לא. אל תלחצו.