לאומי לא יעביר למוסדיים פרטים חדשים על הפרשה בארה"ב

איגוד בתי ההשקעות דרש פרטים על ההסדר והפשרה בתביעה הנגזרת ■ מבחינת הבנק - כל הפרטים שניתן לפרסם התפרסמו בביהמ"ש

איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי
איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי

בנק לאומי לא צפוי להעביר למוסדיים פרטים חדשים הקשורים להסדר עם האמריקאים או לפעול לעצירת הפשרה בתביעה הנגזרת כנגד בכירי הבנק, כפי שביקש ממנו אתמול איגוד בתי ההשקעות.

מבחינת בנק לאומי כל מידע שקשור להסדר או לתביעה נגד נושאי המשרה נמצא בבתי המשפט בישראל ובארה"ב, כך שבשורה התחתונה אם רוצים המוסדיים, הם יכולים להתערב ולהגיש תביעה נגזרת בעצמם כנגד נושאי המשרה. מבנק לאומי נמסר בתגובה: "הבנק ילמד את הבקשה".

נזכיר כי אתמול איגוד בתי ההשקעות העביר לבנק מכתב ובו דרש לקבל ממנו פרטים על ההסדר עם הרשויות האמריקאיות בגינם ישלם הבנק קנס של 400 מיליון דולר, לאחר שהודה כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. מבחינת בנק לאומי, כל הפרטים על ההסדר נמצאים בבית המשפט האמריקאי כמסמכים פומביים, שיש למוסדיים גישה אליהם.

בנוסף דורשים באיגוד בתי ההשקעות, שבראשות חגי בדש מנכ"ל פסגות, כי הבנק יעביר לו מידע על מה הצעדים שנקט בכדי להבטיח שההסדר יהיה לטובת הבנק ובעלי המניות שלו, ולאו דווקא לטובת נושאי המשרה, ומה היו החלופות להסדר.

בלאומי לא צפויים להעביר מידע כזה, שכן הבנק חתום על הסכם סודיות מול הרשויות בארה"ב, שלפיו אסור לבנק להתבטא בנושא ההסדר או לתת נימוקים לסיבות להגעתו. בנק לאומי, נזכיר, נמצא "על תנאי" אצל הרשויות האמריקאיות לשנתיים, ובבנק חוששים כי אם יפרו את ההסכם, עלולות הרשויות בארה"ב להגיש לבסוף כתב אישום, וזאת בנוסף לקנס.

באשר לפשרה בתביעה הנגזרת, נזכיר כי בימים אלה מתקיימים מגעים לפשרה בין מגישי תביעה נגזרת כנגד נושאי משרה לשעבר בבנק בראשם המנכ"לית לשעבר גליה מאור והיו"ר לשעבר איתן רף. לפי הפשרה אמורה חברת הביטוח לוידס לשלם כ-60 מיליון שקל בלבד, בעוד הבכירים לא צפויים לשלם מכיסם. איגוד בתי ההשקעות דורש מבנק לאומי להתערב ולעצור את הפשרה, אלא שבלאומי לא צפויים לעשות זאת, שכן מבחינתם המגעים הם בין התובעים לנתבעים, והבנק עדיין לא חלק מההסדר. רק כאשר יגובש ההסדר ויגיע לבית המשפט, אז יוכל הבנק להתערב ולומר את עמדתו.

בשורה התחתונה, נראה כי איגוד בתי ההשקעות צפוי ככל הנראה לקבל תשובה לקונית מבנק לאומי, מה שיעביר את הכדור חזרה אליו. ישנם מוסדיים שמתכוונים ללכת עם הנושא הזה קדימה: "קולנו חייב להישמע בפרשה דרמטית כזו. המקרה הזה הוא מקרה מבחן למוסדיים ולאקטיביות שלהם. שאר החברות הציבוריות שאנחנו משקיעים בהם צריכות לראות ולהבין שאנחנו לא משקיעים פסיביים ושנתערב במקרים של התנהלות בעייתית", אומר אחד המוסדיים. יחד עם זאת, לבתי ההשקעות נוח שהמאבק ייעשה תחת המטריה של איגוד בתי ההשקעות, בכדי שאף אחד לא ייכנס לעימות ישיר מול הבנק. כעת נותר לראות האם האיגוד ימשיך לפעול בנושא, ואולי אף יגיש בעצמו תביעה נגזרת.