עסקת תנובה: הסינים יפצו את אייפקס ומבטח שמיר ב-115 מ' ש'

אייפקס וברייטפוד מאריכות את עסקת תנובה עד אפריל ■ הערכה: הסיבה להארכה הנוספת בעסקה, שנחתמה כבר במאי 2014, היא שברייטיפוד לא מצאה עדיין פתרון מאושר לרכישת חלקה של מבטח שמיר בתנובה

תנובה  / צילום: תמר מצפי
תנובה / צילום: תמר מצפי

קרן ההשקעות אייפקס, בניהול זהבית כהן, וענקית המזון הסינית ברייטפוד חתמו על הסכם להארכה נוספת של עסקת תנובה, ב-3 חודשים, עד 2 באפריל לכל המאוחר, נכון לעכשיו. בתמורה להארכת ההסכם הוסכם עוד שווי תנובה יקובע על 8.6 מיליארד שקל (שווי החברה לפיו נעשתה העסקה במקור) וכן כי הסינים ישלמו לאייפקס ולמבטח שמיר סכום נוסף של כ-115 מיליון שקל (כ-24 מיליון אירו שיחולקו על פי חלקן היחסי בתנובה), כפיצוי בשל ההארכה.

בחברת מבטח שמיר הודיעו היום כי הרווח לפני מס הצפוי לחברה כתוצאה מהשלמת העסקה, אם וכאשר זה יקרה, צפוי להסתכם בכ-700 מיליון שקל.

כאמור, ברייטפוד נאלצה לדחות את השלמת העסקה, שלא בפעם הראשונה, לאחר שנקלעה לקושי במימון רכישת המניות של מבטח שמיר בתנובה (21%) בתמורה לכ-1.8 מיליארד שקל. אגב, הארכה הנוכחית נחלקת לשניים: עד 24 במארס כשלבקשת ברייטפוד ניתן יהיה להאריכו עד ל-2 באפריל כאמור. עד למועד זה יחולו כמה הגבלות על תנובה, ובכלל זה על חלוקת דיבידנדים.

ההארכה הנוכחית של המועד האחרון להשלמת עסקת הענק, נובעת ככל הנראה מכך מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר, החליטה לממש את האופציה שבידה ולהצטרף למכירת המניות של בעלת השליטה בתנובה - קרן אייפקס שמנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן.

גורמים המעורים במגעים להשלמת העסקה מעריכים כי הסיבה להארכה הנוספת בעסקה שנחתמה כבר במאי 2014, הינה שהסינים לא מצאו עדיין פיתרון מאושר לרכישת חלקה של מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר. החודשים הנוספים נועדו עתה לאפשר לברייטפוד להביא רוכש לחלקו של שמיר בתנובה או לקבל אישור ומימון לרכישת אחזקותיו של שמיר בענקית החלב הישראלית בעצמם.

ברייטפוד קיימה בחודשים האחרונים מגעים עם מאיר שמיר במטרה להשאירו בגרעין השליטה בתנובה לצידה. בתמורה דרש שמיר לקבל אופציה למכירת החזקותיו בתנובה לסינים לפי אותו שווי שקיבלה אייפקס, ושהסינים גם יתנו לו ערבות שתבטיח את מימוש האופציה.

ואולם, הסינים לא הסכימו להעמיד לו ערבות, ועקב כך הודיע שמיר שיממש את האופציה להצטרף לעסקת אייפקס-ברייטפוד כבר עתה. במבטח שמיר מציינים כי המגעים לא הבשילו ואין מגעים בינה לבין ברייטפוד כך שמבטח שמיר תמכור את חלקה במועד השלמת העסקה לצד אייפקס. עם זאת, אין לפסול לחלוטין את האפשרות שברייטפוד יחליטו, לאור הקשיים הנוכחיים, לתת לו בהמשך את הערבות שדרש.

בכל אופן, ברייטפוד שידרה עד כה שאם שמיר יחליט לצאת מתנובה, היא תביא שותף שירכוש את המניות הללו. עתה מתברר כי נושא רכישת החזקות שמיר רחוק מלהיות סגור, כשברייטפוד "נתקעה" נכון לעכשיו. ככל הידוע, בברייטפוד יידרשו למצוא שותף שירכוש את חלקה של מבטח שמיר, או לפתור את סוגיית המימון לרכישה ולקבל אישור מהרגולציה הסינית לרכישה נוספת זו (מעבר ל-56% מהמניות שיירכשו מאייפקס).