הושג ממוצע משקעים שנתי; בכמה עלה מפלס הכנרת?

(עדכון) - מזג-האוויר הסוער עדיין כאן, ובשל כך נרשמו שיבושים באורח החיים התקין, בעיקר בצפון ובדרום ■ החדשות הטובות: בחלק מהתחנות נמדדה כמות משקעים גבוהה מהממוצע הרב-שנתי לחורף שלם, ומפלס הכנרת עלה ב-11 ס"מ תוך שבוע

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו
סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

השלג הרב שנערם במהלך הלילה באזור הצפון, בעיקר בגליל העליון וברמת הגולן, וההצפות הרבות שגרמו להם הממטרים הכבדים שירדו באזור הדרום, הביאו הבוקר (א') כמה ראשי רשויות להודיע על כך שלא יתקיימו לימודים ביישובים שבשטחם. באזור רמת הגולן, בוטלו הלימודים בבתי הספר במרום גולן, במג'דל שמס, במסעדה ובבוקעתה.

באזור הגליל לא יתקיימו לימודים בבית הספר האזורי "הר וגיא" שליד קריית שמונה, במטולה, בסאסא, ביראון, בצפת, במג'דל כרום, בבית ג'אן, בכאוכב אבו אל-היג'א ובבועיינה נוג'ידאת. בבית הספר עלי גבעה שבכפר גלעדי החלו הלימודים בשעה 10:00. באזור הדרום, לא מתקיימים לימודים ביישובים שבמועצה האזורית תמר בשל ההצפות בכבישים באזור.

השלג הרב שנערם בצפת גרם לשיבושים לא רק בפעילות בתי הספר, כי אם גם במקומות ציבוריים נוספים. בין השאר, פעילות בתי המשפט בעיר והסביבה בוטלה. דיונים בתיקי נוער שנקבעו להיערך בבית המשפט השלום בעיר יישמעו בבית המשפט בקריית שמונה. כמו כן, עקב מזג האוויר לשכת רשות האוכלוסין בעיר נסגרה היום. לצד השיבושים, מהמרכז הרפואי זיו נמסר כי בית החולים יפעל היום במתכונת רגילה.

מזג האוויר הסוער גרם לכך שהמשטרה נאלצה לחסום לתנועה צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ. בצפון, נחסמו בבוקר רוב הכניסות לצפת, אולם בצהריים הם נפתחו מחדש. ברמת הגולן עדיין חסומים לתנועה הכבישים הבאים: כביש 98 מרמת מגשימים למג'דל שמס, כביש 87 באזור צומת המפלים, כביש 91 באזור צומת השריון, כביש 978 באזור צומת ווסט וכביש 99 באזור מפל סער.

בדרום, נסגרו לתנועה הצירים הבאים: כביש 90 מצומת קליה לכיוון דרום בשל שיטפונות וסחף על הכביש. כביש 204 מירוחם לשדה בוקר נסגר עקב הצפה.

מלבד שיבושים באורח החיים התקין, הביאו עמם הממטרים הכבדים שירדו גם בשורות טובות: מפלס הכנרת עלה במהלך היממה האחרונה ב-2.5 ס"מ, והשלים עלייה של 11 ס"מ בשבוע. הבוקר המפלס עומד על 212.73- מטרים.

למרות שהמערכת החורפית הנוכחית עדיין לא הגיעה לסיומה ונתוני המשקעים מהתחנות השונות ממשיכים לזרום מכל רחבי הארץ, כבר עכשיו יודעים להגיד בשירות המטאורולוגי כי בחלק מהתחנות נמדדה מאז תחילת העונה כמות משקעים שכבר עברה את הממוצע הרב-שנתי לחורף שלם. "המידע הוא עדיין ראשוני, אבל אנחנו כבר רואים כי בהרבה תחנות כבר עברנו את הממוצע של חודש ינואר ובכמה תחנות עברנו אפילו את הממוצע השנתי. חודש דצמבר היה שחון במיוחד והוא החמיר את מאזן המשקעים באזורים שונים בארץ. אבל המערכת הנוכחית החזירה את האזורים שהיו בגירעון ליתרון קל ואת האזורים שהיו ביתרון קל היא החזירה ליתרון מאוד גדול", הסביר ד"ר נועם חלפון מאגף האקלים בשירות המטאורולוגי.

מנתונים ראשוניים שהגיעו לשירות המטאורולוגי עולה כי אזורי הדרום, המרכז, חוף הכרמל, ירושלים והרי יהודה קיבלו כמויות ממטרים גבוהות בהרבה מהממוצע לחודש ינואר. האזורים הגשומים ביותר בגליל, לעומת זאת, עדיין לא חצו את כמות המשקעים הממוצעת לחודש ינואר, אבל הם סגרו את הגירעון הקל שממנו הם סבלו בסוף חודש דצמבר השחון.

"הממוצע הרב-שנתי לחודש ינואר באזורים הגשומים ביותר בגליל עומד על 200 מ"מ. כרגע אנחנו רואים שהאזורים הללו קיבלו בממוצע 170-160 מ"מ של גשם", אמר ד"ר חלפון. "אבל עוד לא בדקנו מה כמות המשקעים שנקבל מהפשרת השלגים הרבים שירדו באזור זה ואסור גם לשכוח שעד עכשיו עברנו רק שליש מחודש ינואר. המצב בצפון השתפר משמעותית ביחס לדצמבר שהיה שחון מאוד. אבל הוא עבר ממצב של גירעון למצב של יתרון קל. זאת בשונה ממקומות רבים אחרים שעברו מיתרון קל ליתרון גדול".

כך למשל, מנתונים חלקיים שהגיעו מאזור תל אביב עולה כי כמות המשקעים שירדה במערכת הנוכחית הגיעה כמעט לממוצע הרב-שנתי לחודש שלם. בפתח תקווה ירדו מתחילת העונה ועד עכשיו מעל ל-500 מ"מ של גשם, וזאת בשעה שהממוצע הרב-שנתי באזור זה עומד על כ-550 מ"מ. גם מעלה אדומים מגרדת כבר עכשיו את הממוצע הרב-שנתי לחורף זה. הממוצע באזור זה עומד על 264 מ"מ של גשם לעונה שלמה וכבר עתה, באמצע עונת הגשמים, אזור זה קיבל מאז תחילת העונה כ-90% מהממוצע הרב-שנתי והוא עומד כעת על כמות של 244 מ"מ של ממטרים. במעלה החמישה שבאזור ירושלים ירדו עד כה 550 מ"מ של גשם, כאשר הממוצע הרב-שנתי לאזור זה עומד על 700 מ"מ.

נתונים שהגיעו מחלק מתחנות המדידה באזור אשקלון ועוטף עזה מראות גם כן כי אזור זה קיבל עד כה כ-95% מהממוצע הרב-שנתי לעונה שלמה. תחנת המדידה במושב תלמי יפה קיבלה מאז תחילת העונה ועד היום 477 מ"מ של גשם, זאת בשעה שהממוצע הרב-שנתי באזור זה עומד על 505 מ"מ. אזור חוף הכרמל קיבל רק במהלך הלילה האחרון 70 מ"מ של גשם, כאשר הממוצע לחודש ינואר כולו עומד על 170 מ"מ.

במהלך היום הגשמים צפויים להיחלש בהדרגה ובשלב מסוים ייפסקו. הטמפרטורות יעלו במקצת, אך עדיין יהיה קר. הלילה צפוי להיות בהיר עד מעונן חלקית. קיים חשש לקרה במקומות המועדים. בהמשך השבוע תימשך מגמת ההתחממות. מחר יהיה נאה עם עלייה קלה נוספת של טמפרטורות. בצפון הארץ ינשבו רוחות מזרחיות ערות. ביום שלישי יהיה בהיר עד מעונן חלקית עם עלייה קלה נוספת בטמפרטורות. בצפון הארץ יוסיפו לנשב רוחות מזרחיות ערות. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית. במהלך היום צפוי גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה.

הטמפרטורות החזויות להמשך היום והלילה: בתל אביב מ-14 מעלות ביום עד 6 מעלות בלילה, בירושלים מ-8 מעלות עד 3 מעלות, בחיפה והקריות מ-11 עד 6, בצפת והרי הגליל מ-6 עד 1, ברמת הגולן מ-9 עד 1, בטבריה ואזור הכנרת מ-12 עד 5, בעפולה מ-13 עד 2, בבקעת בית שאן מ-13 עד 3, באזור ים המלח מ-14 עד 7, בבאר שבע והנגב מ-13 עד 4, במצפה רמון ומדבר יהודה מ-8 עד 3 ובאילת והערבה מ-15 מעלות ביום עד 7 מעלות בלילה.