סורוס: "רוסיה מסוכנת לגוש האירו ולאיחוד יותר ממשבר יוון"

המיליארדר מזהיר כי קריסה פיננסית של רוסיה תהווה איום על אירופה ■ "סיוע בגובה של 50 מיליארד אירו לאוקראינה צריך להיתפס כאמצעי הגנה של מדינות אירופה"

ג'ורג' סורוס/  צלם:רויטרס
ג'ורג' סורוס/ צלם:רויטרס

המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס מאשים את מנהיגי המערב בטעות באסטרטגיה שלהם כלפי רוסיה ואוקראינה, וטוען שהמשבר בין שתי המדינות הללו מהווה סכנת חיים לגוש האירו. בראיון ל"פייננשל טיימס", הנדבן יליד הונגריה התלונן שמנהיגי אירופה מתייחסים לאוקראינה כ"סתם עוד מדינה" שזקוקה לסיוע כספי, במקום להבין שהמשבר בגבול המזרחי של גוש האירו מהווה סכנה גדולה יותר לכלכלת אירופה, ואפילו לקיומו של האיחוד האירופי, מאשר הבחירות שייערכו החודש ביוון.

סורוס אמר שלעיצומים על מוסקבה יש אפקט עמוק בהרבה מכפי שמנהיגי אירופה תיארו לעצמם בגלל קריסת מחירי הנפט, והוסיף שחדלות פירעון חובות מצד רוסיה "לא תהיה התפתחות מפתיעה". "העיצומים נגד רוסיה מחזקים את לחצי הדפלציה והמיתון, שכבר היו קיימים באירופה, אך הפכו כעת למציאות", אמר סורוס. "חדלות פירעון של רוסיה תהיה מכה גדולה לבנקים האירופים שחשופים לרוסיה". הוא הוסיף שקריסה פיננסית של רוסיה תהווה איום אסטרטגי וכלכלי על אירופה, מפני שמדיניות רוסיה תהיה עוד יותר לאומנית.

סורוס הדגיש שהוא אינו קורא להקלת העיצומים על רוסיה, שהם "רע הכרחי" כדי להוציא את הכוחות הרוסים מאוקראינה. לטענתו, ארה"ב ואירופה טועות בכך שאינן מגבות את העיצומים נגד רוסיה בסיוע פיננסי מאסיבי לאוקראינה, שלהערכתו צריך להגיע ל-50 מיליארד אירו וצריך לקבל אישור כבר ברבעון הראשון של 2015.

יזם קרנות הגידור בן ה-84 אמר שעל אירופה "להתעורר" ולהבין שהיא נמצאת תחת התקפה של רוסיה. "סיוע לאוקראינה צריך להיתפס כאמצעי הגנה של אירופה", אמר. "ארה"ב והאירופים נחושים בדעתם להימנע ממלחמה, אבל אם הם לא יאזנו את הסנקציות עם תמיכה באוקראינה, הם יקבלו אולי מלחמה".

סורוס דיבר לפני פרסום מאמר שלו ב"ניו יורק טיימס", שבו הוא מציג הצעה מפורטת לתוכנית סיוע של 50 מיליארד דולר לאוקראינה באמצעות מוסדות בינלאומיים, כולל האיחוד האירופי וקרן המטבע. התחמושת הפיננסית המאסיבית הזו, הוא טוען, היא הדרך היחידה שבה תוכל אירופה להתמודד עם שאיפות ההתפשטות הלאומניות של רוסיה ולהציל את אוקראינה מפשיטת רגל שתחזק את השמרנים במוסקבה. "התקווה היא שהבעיות של רוסיה וההתקדמות של אוקראינה ישכנעו את פוטין לוותר על אוקראינה כמקרה אבוד ולחדול לנסות לערער אותה".

"אירופה נרתעת מסיוע"

אבל מנהיגי אירופה לא מתלהבים לספק לאוקראינה עוד כספים. מדינות המערב לא מזרימות לקייב עוד כספים בנימוק שהן רוצות לראות קודם לכן רפורמות במשק האוקראיני. פקידים אירופים נרתעו בחודש שעבר מהרעיון של תמיכה נוספת באוקראינה, כאשר קרן המטבע זיהתה גירעון מימון של 15 מיליארד דולר במדינה זו.

בעיני סורוס, זו היתה ההוכחה לכך שמנהיגי המערב אינם מבינים את השאיפה של רוסיה לערער את האיחוד האירופי, לתמוך בפוליטיקאים שמתנגדים לאיחוד ולהשתמש ביצוא הגז הרוסי כדי לסכסך בין מדינות. "האיחוד האירופי עצמו מתפורר", אמר. "רוסיה מציעה השקפה חלופית על העולם - של כוח במקום שלטון חוק".

סורוס אמר שחילוץ כלכלי של אוקראינה ישנה את הפוליטיקה ברוסיה. פשיטת רגל אוקראינית תחזק את חסידי הקו הנוקשה במוסקבה, ואילו תחייה כללית של אוקראינה תחזק את הפרו-מערביים ברוסיה.

סורוס, שהתפרסם בהימור הענק המוצלח שלו על קריסת הליש"ט הבריטית בספטמבר 1992, לא מסתיר את נטייתו לטובת אוקראינה, ואמר שמדינה זו בשלה להשקעה. לדבריו, חברות מערביות שמחפשות מגזרים צומחים באוקראינה צריכות לבדוק את רשתות האנרגיה שלה ואת המגזר החקלאי במדינה, שהיתה פעם "אסם התבואה" של ברית המועצות. התחום הרווחי ביותר, לדעתו, הוא שיפור יעילות מערכות החימום והחשמל באוקראינה, שמבזבזות מקורות אנרגיה פי עשר בהשוואה לממוצע ב-OECD. "מנקודת מבט של השקעות, יעילות אנרגיה היא התחום המבטיח ביותר, ולחקלאות יש פוטנציאל אדיר כתחום מספר 2".