האוזר לבתי ההשקעות: תהיו אקטיביים בפרשת לאומי

אמר זאת לנציגי איגוד בתי ההשקעות בשבוע שעבר יום לפני שנשלח מכתב של האיגוד לבנק

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר קרא לבכירים בענף בתי ההשקעות להיות אקטיביים בפרשת לאומי. בתחילת השבוע שעבר קיימו נציגים של איגוד בתי ההשקעות פגישה אצל האוזר. הפגישה שתוכננה מראש עסקה במספר נושאים, אך ל"גלובס" נודע כי במהלכה התייחס האוזר לפרשת לאומי ולמגעים בתביעה הנגזרת שהוגשה כנגד בכירי הבנק לשעבר, והאוזר אמר כי הוא מצפה שבתי ההשקעות יגלו אקטיביות כבעלי מניות בבנק, וייצגו את האינטרס של לקוחותיהם בפרשה.

למחרת הפגישה שלח איגוד בתי ההשקעות מכתב לבנק לאומי ובו דרש להשהות את המגעים להסדר הפשרה וכן דרש פרטים נוספים בנושא הפרשה, בגינה הודה הבנק כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. באיגוד בתי ההשקעות בחנו לפני כן האם לשלוח מכתב, אך ניתן להניח כי המסר של האוזר זירז אותם בקבלת ההחלטה. בימים האחרונים מתקיימות שיחות לא רשמיות בין חברי האיגוד בנושא זה, ובזמן הקרוב הם אמורים להחליט על המשך צעדים לטיפול בפרשה.

נזכיר כי בתחילת השבוע שיגרה המפקחת על הביטוח ושוק ההון באוצר, דורית סלינגר מכתב לגופים שתחת פיקוחה, ובראשם חברות הביטוח, ובו דרשה מהם להעביר לה עד ליום ראשון את התייחסותם לפרשת לאומי, ובמיוחד להסדר הפשרה המתגבש בתביעה הנגזרת שהוגשה כנגד בכירי הבנק בפרשה.

בתוך כך נראה כי המכתב ששלח איגוד בתי ההשקעות בשבוע שעבר לא מספק את כולם. היום נודע כי לקוח של פסגות - עו"ד חנוך ארליך הגיש לבית המשפט תביעה כנגד פסגות, ובה הוא דורש מבית ההשקעות לנקוט בהליכים המשפטיים המתחייבים מן הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מהשקעתה בבנק לאומי.

ארליך שהוא עמית בקרן הפנסיה של פסגות מבקר את העובדה שהפעולה שננקטה עד כה הייתה באמצעות איגוד בתי ההשקעות ולא ישירות באמצעות פסגות. "עצם הפניה לבנק באמצעות 'ועד עובדים' שהוא איגוד בתי השקעות, ולא במישרין ע"י כל בית השקעות אומרת דרשני", כותב ארליך.

עוד הוא מוסיף: "על פסגות לרדת מן הגדר, להיכנס לזירת ההתגוששות, ולנקוט הליכים משפטיים אקטיביים נגד הבנק, כמתחייב ממעמדה כבעל מניות החב חובות אמון לעמיתיו, המשלמים לו עבור כך גם את דמי הניהול ממיטב כספם".