אוליגרכיה ב-NBA, הסוף: פרוחורוב מוכר את הנטס

הבעלים הזר הראשון בתולדות ליגת הכדורסל, ששילם 220 מיליון דולר עבור רכישת ברוקלין - החל בגלוי בהליך חיפוש אחר רוכשים חדשים לקבוצה

מיכאיל פרוחורוב, ברוקלין נטס, NBA / צלם: רויטרס
מיכאיל פרוחורוב, ברוקלין נטס, NBA / צלם: רויטרס

קצת פחות מחמש שנים אחרי שרכש את ברוקלין נטס (אז עדיין ניו גרזי נטס), המיליארדר הרוסי מיכאיל פרוחורוב החל באופן רשמי בהליך למכירת הקבוצה. ב"בלומברג" פורסם כי פרוחורוב אף שכר את שירותיה של פירמת Evercore Partners שתנהל את הליך החיפושים למציאת רוכש.

פרוחורוב הפך ב-2010 לבעלים הזר הראשון ב-NBA, כשרכש 80% מהבעלות על הנטס, ובנוסף 45% מה"ברקליס סנטר", האולם הביתי החדש בברוקלין אליו עברו הנטס ב-2012. עבור הנטס שילם בזמנו פרוחורוב 220 מיליון דולר.

על-פי הערכות בשוק, פרוחורוב, 49, צפוי לאקזיט יפה מאוד על ההשקעה שלו בנטס: ההערכות מדברות כי בעידן החדש שנפתח, עם הסכמי הטלוויזיה המשודרגים של הליגה שאוטוטו ייכנסו לתוקף והעלייה המתמדת בשווי הקבוצות, הוא עשוי להשיג עבור הנטס סכום שמתקרב ל-1.5 מיליארד דולר. ההערכות מתבססות בין היתר על עסקת המכירה של לוס אנג'לס קליפרס לסטיב באלמר עבור 2 מיליארד דולר.

על-פי הערכות, השיקול העיקרי בהחלטה למכור את הקבוצה קשור להתרסקות הרובל ולמצב הכלכלי ברוסיה, שם מרכז פרוחורוב את מרבית עסקיו.

בשנים שהחזיק פרוחורוב בקבוצה הוא נאלץ להתמודד עם ביקורות קשות על מסעות הבזבוזים שלו והתעלמות מוחלטת מתקרת השכר בליגה. בשנתיים האחרונות הוא שילם קנסות בסכום כולל של 102 מיליון דולר בגין חריגה מהתקרה - יותר מכל קבוצה בליגה. בעונה החולפת הוא שילם "מס לוקסוס" בגובה 99.5 מיליון דולר - סכום שאף קבוצה לא התקרבה אליו מעולם בשנה בודדת. למרות הניסיונות "לקנות" תואר, הנטס בעידן הקצר של פרוחורוב הצליחו להגיע רק עד חצי גמר המזרח (בעונת 2013/14).

הנטס היא קבוצת ה-NBA השנייה שבאופן רשמי עולה על המדף בשבועות האחרונות, והיא מתווספת לאטלנטה הוקס שכבר החלה ב חיפוש רוכש.