הפוליטיקאים בספרד מודאגים דווקא מתוצאות הבחירות ביוון

הבחירות ביוון בסוף החודש נראות כמו חזרה לקראת הבחירות בספרד בהמשך השנה, שכן שתי המדינות מתמודדות עם אפשרות של ניצחון של מפלגת שמאל קיצוני, שנחושה לשבור את כללי המשחק הכלכליים המקובלים

אנטוניס סמאראס מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס
אנטוניס סמאראס מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס

כאשר יוון נעה לקראת בחירות מוקדמות ב-25 בחודש, מעטים עוקבים אחרי קמפיין הבחירות בעצבנות רבה יותר מאשר הפוליטיקאים בספרד דווקא.

במבט ממדריד, הבחירות ביוון נראות כמעט כמו חזרה לקראת הבחירות הכלליות שייערכו בספרד בהמשך שנה זו. שתי המדינות עברו משבר כלכלי חריף ומר, ובשתיהן קרס האמון במפלגות הממוסדות. והכי חשוב: שתיהן ניצבות בפני אותו אתגר פוליטי: איך לטפל בעלייה ובניצחון האפשרי של מפלגת שמאל קיצוני שנחושה לשבור את כללי המשחק הכלכליים המקובלים של העבר.

הסקרים מעניקים למפלגת סיריזה היוונית יתרון עקבי על פני יריבותיה - ומחזקים את תקוותיה של תנועת פודמוס בספרד, שהיא יכולה ללכת בדרכה של בעלת הברית מאתונה. פודמוס, שנוסדה לפני שנה בלבד, פיתחה קשרים קרובים עם סיריזה: שתי המפלגות חברות באותו גוש בפרלמנט האירופי, ושתיהן מטיפות לסיים את הצנע ולארגן מחדש לחלוטין את החובות הלאומיים. אלקסיס ציפראס, מנהיג סיריזה, היה אורח הכבוד בקונגרס המפלגה הראשון של פודמוס בשנה שעברה.

גם היריבים שלהן מתאמצים להפגין חזית אחידה: מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד, מופיע היום (ד') באתונה עם אנטוניס סמאראס, עמיתו היווני. המסר המלוטש שלהם לבוחרים הוא שממשלת שמאל קיצוני תסכן את ההבראה המיוחלת בפריפריה האירופית. ראחוי חוזר ללא לאות על המנטרה שלו: הרפורמות הכלכליות משתלמות - המיתון הסתיים.

"מבחינת פודמוס, יהיה מדהים להפגין שאנשים יכולים בפועל לבחור חלופה. זה לא כל כך עניין של שמאל וימין. זה להראות שהמשטר הישן יכול להיזרק לפח", אמר חוסה איגנסיו טורבלאנקה, עמית מחקר בכיר במועצה האירופית ליחסי חוץ.

"בשנים האחרונות מפלגות פופוליסטיות הגיעו תמיד למקומות השלישי או השני בקלפיות, אך מעולם לא זכו בשלטון. אם סיריזה תהיה המפלגה הראשונה ששוללת את הצנע שתנצח - זה ישגר מסר בעל עוצמה בלתי רגילה", הוא הוסיף.

קובעי המדיניות בספרד ממשיכים לטעון שתהיה מה שתהיה תוצאת הבחירות ביוון, הסיכונים להידבקות כלכלית הם מוגבלים. ההבראה הכלכלית בספרד, הם טוענים, חזקה מספיק כדי לעמוד בפני סערה נוספת. הם גם טוענים שאין הרבה סיכוי להתדרדרות דרמטית ביוון, כולל נטישה יוונית של גוש האירו.

"נטישה כזו אינה על סדר היום. היא תזיק לכולם, בראש ובראשונה לציבור היווני אבל גם ליתר גוש האירו", אמר לואיס דה גוינדוס, שר הכלכלה הספרדי. "מעבר לתרחישים הגרועים ביותר, אי אפשר באמת להשוות בין יוון לספרד", הוא הוסיף. "ההבראה בספרד אינה ניתנת להכחשה. הייתה לנו צמיחה בששת הרבעונים האחרונים, הגידול בתעסוקה מהיר מהמצופה והכנסות המס בעלייה. ספרד עוקפת מדינות דומות לה באירופה, ולפי הנציבות האירופית נמשיך להשיג ביצועי-יתר השנה ובשנה הבאה".

מדריד ספגה הרבה פחות קריסה בתוצר שלה במהלך המשבר מאשר יוון, שאיבדה כרבע מהתמ"ג שלה, ולא נאלצה לקבל סיוע חירום ברמה הריבונית. "ספרד מעולם לא איבדה את היכולת לממן את עצמה, ומעולם לא איבדה את הגישה לשוקי ההון. אם אתה בוחן כעת את מרווחי התשואה של האג"ח הספרדיות, הם בשפל היסטורי", אמר גוינדוס.

אנליסטים לא תלויים אומרים שהם מסכימים באופן כללי להערכת המצב של שר הכלכלה הספרדי. "אני חושב שיש הבדל מאסיבי בין המצב כיום למצב ב-2012 (שיא המשבר הבנקאי בספרד). הייתה התנתקות אמיתית בין יוון ליתר דרום אירופה. זה מה שתשואות האג"ח אומרות לנו ומה שהמשקיעים אומרים לנו", אמר אנטוניו רולדן מחברת הערכת הסיכונים אירואסיה גרופ.

פדריקו שטיינברג, כלכלן במכון המחקר אינסטיטוטו אלקאנו במדריד, אמר: "לא בנינו חומות אש מספיקות בגוש האירו שיאפשרו לנו לנהל נטישה יוונית מסודרת של גוש האירו, אבל אני לא חושב שמישהו מאמין שזה עומד לקרות".

הסקרים האחרונים מראים שגם סיריזה וגם פודמוס צפויות להיות המפלגות החזקות ביותר בבחירות הבאות, אבל יש גם הבדלים חשובים: רוב הסקרים בספרד מראים שמפלגת השלטון מהמרכז-ימין, האופוזיציה הסוציאליסטית ופודמוס יזכו כל אחת ב-20% עד 30% מהקולות. מה שמדאיג משקיפים הוא לא כל כך תרחיש של ניצחון ברור של פודמוס, אלא שנים של חוסר יציבות פוליטית.

"פודמוס לא תוכל להרכיב ממשלה לבדה", אמר רולדן. "בכל תרחיש היא תזדקק לקואליציה עם הסוציאליסטים".

לפי שעה, פודמוס נראית נחושה להרויח כמה שיותר מן ההתמודדות הפוליטית מעברו השני של הים התיכון. פבלו איגלסיאס, מנהיג פודמוס, אמור להופיע בעצרת של סיריזה בשבוע הבא, בהפגנה של תמיכה הדדית. המסר שלו צפוי להיות דומה לזה שהוא פרסם לאחרונה במאמר דעה שלו: "כמה עצבניים שוקי המניות כעת", הוא כתב. "האם זה מפני שהם חוששים שאחרי היוונים יגיע תורם של הספרדים להצביע?".