גורמים בתעשייה: אבי לן מפרסם סטטוסים בתשלום כבר שנים

זאת בניגוד לטענת לן, לפיה סטטוסים בתשלום פורסמו רק לאחרונה ■ גורם בתעשייה שעימו שוחח "גלובס" טען כי רק ב-3 החודשים האחרונים הוא שילם עשרות אלפי שקלים לעמוד "סטטוסים מצייצים" בפייסבוק

פרשת "סטטוסים מצייצים", שנחשפה ביום רביעי ב"גלובס", ממשיכה לעשות כותרות: לאחר שהבוקר (ו') החליטה חברת פייסבוק להסיר את העמוד של "סטטוסים מצייצים" מהרשת החברתית שלה, אחרי שנחשף כי הוא מוכר ומקדם פוסטים בתשלום בניגוד למדיניות - כעת מנסה מייסד ועורך העמוד, אבי לן, להשיב אש.

לן ובת זוגו, עדי בנטוב-לן, שכרו את שירותיו של משרד יחסי הציבור בן-חורין אלכסנדרוביץ' כדי לנהל את המשבר שהתגלגל לפתחם.

המשרד שלח בשעה האחרונה הודעה לכתבים בכלי התקשורת השונים המסקרים את תחום האינטרנט, ובו לן מאשר כי קידם פוסטים בתשלום. אך במקום להודות בכך שהציג מצג-שווא של סטטוסים אותנטיים לחלוטין בעמוד שבו היו חברים למעלה מ-700 אלף הגולשים וששיעור החשיפה שלו היה גבוה בהרבה - מהתגובה עולה רק חצי אמת.

"בתקופה האחרונה פעלנו על מנת לייצר הכנסה מסוימת כדי להבטיח את המשך פעילותו של העמוד. במהלך 5 השנים הועלו בדף עשרות אלפי פוסטים, ובחודשים האחרונים שובצו בו בסך-הכול כמה פוסטים בודדים ממומנים - פחות מפרומיל מהפוסטים שבעמוד", טוען לן.

ואולם מבדיקת "גלובס" מול מספר גורמים בשוק עולה כי נוהל מכירת פוסטים ב"סטטוסים מצייצים" קיים כבר מספר שנים - ולא "בחודשים האחרונים", כפי שנטען בתגובת לן. "זה כבר כמה שנים עובד ככה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק המדיה החברתית בישראל.

גם על כמות הפוסטים הממומנים, לן לא סיפר את כל האמת. גורם אחר שעימו שוחח "גלובס" טען כי ב-3 החודשים האחרונים הוא שילם עשרות אלפי שקלים לעמוד "סטטוסים מצייצים". אם ניקח בחשבון שבמחירון שנחשף ב"גלובס" סטטוס בודד עולה 7,500 שקל, כך שרק הגורם שעימו שוחח "גלובס" אחראי למספר סטטוסים בודדים. אפשר לשער שיש עוד כמה עשרות לקוחות מאחורי העמוד.

ואולם, נראה כי לן מביע חרטה בתגובה שהוציא, והוא טוען כי "'סטטוסים מצייצים מתחייב להקפיד מעתה על קוצו של יוד לפעול לפי הכללים המחייבים של פייסבוק. אנחנו קוראים לפייסבוק להחזיר את העמוד מהר ככל שניתן למען הציבור הישראלי, לו שימשנו כפה בשנים האחרונות".

ברוח זו מבקש לן את תמיכת מאות אלפי הגולשים שעקבו אחרי העמוד, זאת על אף שהוליך אותם שולל במשך תקופה ארוכה כשפרסם סטטוסים בתשלום בדמות סטטוסים אותנטיים.

על אף רצונו של לן לקבל בחזרה לידיו את ניהול העמוד של "סטטוסים מצייצים" ולהעלות אותו חזרה לאוויר, לא בטוח שבפייסבוק ייענו לבקשות בקלות. בתגובה המלאה שהעבירה הבוקר הרשת החברתית נטען כי "מכירת פוסטים מנוגדת לכללים של פייסבוק. על כן העמוד הוסר, ומפעילו קיבל אזהרה", נמסר מפייסבוק. "במקרים כגון זה מנהלי עמודים עוברים תהליך לימוד של המדיניות של פייסבוק, אותו הם צריכים להשלים לפני שפייסבוק תעלה מחדש את הדף. אי-השלמת תהליך זה או הפרות חוזרות ונשנות של הכללים של פייסבוק עלולים לגרום להסרת העמוד לצמיתות. אנו מעודדים את כל מנהלי הדפים ללמוד היטב את הכללים וקוראים למשתמשים בפייסבוק לדווח לנו על תוכן שהם חושבים שמפר את הכללים שלנו, זאת בכדי שנוכל לחקור את העניין ולנקוט בפעולה מהירה".