נעילה מעורבת בבורסה; דסק"ש קרסה 10%, סלקום 7%

מניית סומוטו התרסקה בכ-50% ■ דסק"ש פרסמה אזהרת רווח ■ מניות הסלולר בלטו לשלילה ■ מחזור המסחר נותר נמוך והסתכם בכ-474 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה נחתם היום (א') במגמה מעורבת, ברקע העליות שנרשמו בבורסות אירופה ובניו יורק ביום שישי. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווח ארוך עלו קלות, בעוד מניות הסלולר בלטו לשלילה ורשמו ירידות חדות לאור מלחמת המחירים המתחוללת בענף. מחזור המסחר נותר נמוך והסתכם בכ-474 מיליון שקל.

הבנק המרכזי של שוויץ מוכן להתערב שנית בשוק המט"ח במקרה הצורך על מנת להחליש עוד את הפרנק השוויצרי, כך אומר נגיד הבנק המרכזי של שוויץ, יומיים לאחר המהלך שזיעזע את שוק המט"ח העולמי. הנגיד, תומאס ג'ורדן, אמר אתמול (שבת) בראיון לעיתון השוויצרי Neue Zuercher Zeitung כי הבנק היה מוכרח לבטל את שער התקרה של 1.2 פר"ש לאירו בשל ההתפתחויות הכלכליות והסיכון הגדל הנובע מרכישות אירו. לדבריו, "הבנק ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ויפעל שנית אם יהיה צורך".

ביום חמישי כאמור דיווחה הלמ"ס כי מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר נשאר ללא שינוי. בכך מסתכמת האינפלציה בשנת 2014 כולה במינוס 0.2% - זהה לאינפלציה בגוש האירו ורחוקה מאוד ממרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "למרות שהאינפלציה הנמדדת אכן נמוכה לא יהיה הוגן למתוח ביקורת בהקשר זה על בנק ישראל, מה גם שהבנק כן נקט במהלך השנה בצעדים דרסטיים והוריד את הריבית לרמות שפל שנחשבו בעבר ללא בטוחות ושלא נראו בישראל מעולם, וכן רכש כמות גדולה מאוד של מט"ח".

התחזית הראשונית שלו למדדים הקרובים; ירידה חדה במדד ינואר (מינוס 0.7%), בשל הירידה במחירי המים והדלק וירידה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה. מדד חודש פברואר צפוי אף הוא לרדת בחדות (מינוס 0.4%) בשל ירידת הצפויה במחירי החשמל והמשך ירידת מחירי הדלקים והתקשורת.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי "בשבועות האחרונים חלה עלייה בתנודתיות בשוקי ההון בעולם, תוך ירידה במחיר נכסי הסיכון ועלייה במחיר נכסי "מקלט". העלייה באי הוודאות נובעת מסימני שאלה לגבי מגמת הצמיחה במספר כלכלות מרכזיות, כאשר במקביל מורגשות השפעות ההתפתחויות הדרמתיות בסקטור האנרגיה העולמי ובמערכת הכלכלית ברוסיה. להערכתנו, לא מדובר בשלב זה על שינוי כיוון של הכלכלה הגלובלית. לצד זאת נזכיר כי לירידה במחירי האנרגיה, ישנן גם השפעות חיוביות על ההכנסה הפנויה של הצרכנים ועל עלויות הפירמות. אנו ממליצים שלא לבצע שינויים מהותיים בתיקי ההשקעות בתקופה הנוכחית".

מניות הסלולר וביניהן סלקום ופרטנר , בלטו במסחר ורשמו ירידות חדות, בין היתר בשל מלחמת המחירים המתחוללת בענף.

הירידה החדה במניית סלקום הובילה את בעלת השליטה בה (45.2%), דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, להזהיר מפני האפשרות לירידת ערך שתירשם בדוחותיה. בסוף השבוע הודיעה דסק"ש, כי "בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בערך השוק של השקעת דסק"ש בסלקום, והתחרות בשוק הסלולר בישראל התגברה". לאור הדיווח מניית דסק"ש צנחה היום ב-10%. (לסיפור המלא)

מניית סומוטו צנחה במחזור גבוה, לאחר שהחברה פרסמה הלילה עדכון נוסף בנוגע למגעים שלה עם אפל. (לכתבה המלאה)

מניות טבע , פריגו , פריון נטוורק , פלוריסטם וכיל בלטו במסחר על רקע פערים חיוביים מול וול סטריט. מנגד נייס ומזור רובוטיקה סיימו באדום עקב פערים שליליים.